Växter som inte vill

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    Växter som inte vill

    Varför ser mina växter ut som på bilde??
    Göder med PMDD och har ett Sylvania aqvastar 18 W lysrör.
    akvariet är på 60l.

    vill att växterna ska vara lika gröna som det nyutvuxna.

    Senast redigerad av jesper_b; 15 June 2006, 21:03.
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #2
    Förmodligen pga. att den ursprungliga pmdd-metoden är alldeles för snål med gödning. Öka dosen. Har du ingen CO2 insprutning så sluta upp med vattenbyten.
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      Ursprungligen postat av smegga
      Varför ser mina växter ut som på bilde??
      Göder med PMDD och har ett Sylvania akvastar 18 W lysrör.
      akvariet är på 60l.

      vill att växterna ska vara lika gröna som det nyutvuxna.

      http://medlem.spray.se/htse/vaxt.jpg
      Gammla blad kan aldrig vara lika fina som nya blad, de åldras. Jämför med de blad du har på dina krukväxter eller i naturen.
      Det ser dessutom ut som om du har någon form av alg på bladen, blir bladen grönare om du gnuggar dem lätt mellan fingrarna?
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • Matsvin
        • April 2006
        • 254

        #4
        Jag har likadana växter men dubbelt så mycket ljus. När det hamnar flytväxter ovanför blir de jätteledsna... behöver de mer ljus?

        /Matsvin.
        Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

        Kommentar

        • jesper_b
          • June 2006
          • 1201

          #5
          Hur ofta ska jag byta vatten då??
          Jag har även luftbubblor i filtret är det bra eller dåligt för växterna??
          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
          Mina Malar:
          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

          Kommentar

          • NE
            • January 2004
            • 1549

            #6
            Det är inget fel på din växt, den uppvisar inga synbara bristsymptom.
            Vad som händer med din växt är att den växer långsamt, troligen för att du inte har så mycket ljus och extra CO2, därför blir det stor "åldersskillnad" mellan toppbladen och de nedåt.
            /Niklas

            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

            Kommentar

            • jesper_b
              • June 2006
              • 1201

              #7
              NE du hade helt rätt, det var nån alg på växterna det försvann när jag gnuggade mellan fingrarna... vad kan man göra åt saken?
              www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
              Mina Malar:
              L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

              Kommentar

              • PatrikS
                • June 2006
                • 579

                #8
                Sök på "brunalger" här på forumet så får du massvis med träffar. Sedan är det bara att plöja igenom ett tiotal trådar så får man någorlunda bra uppfattning vad det är och hur det skall bekämpas. Ju fler trådar du läser om detta desto bättre.
                Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                Kommentar

                • Tri-X 400
                  • April 2006
                  • 259

                  #9
                  har du kol, den aktiva sorten ?

                  det suger upp effekten av näringen och neutraliserar effekten
                  Senast redigerad av Tri-X 400; 17 June 2006, 19:06.

                  Kommentar

                  • PatrikS
                    • June 2006
                    • 579

                    #10
                    Dessutom har du alldeles för lite växter. Sikta på att åtminstone inte kunna se akvariets baksida för alla växter.
                    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                    Kommentar

                    • PatrikS
                      • June 2006
                      • 579

                      #11
                      Kanske underlättar med ett enkelt exempel till det jag sagt ovan ang. för få växter. Vi drar en parallel till fotboll.

                      Du har ditt fotbollslag (växter), och algerna har sitt algfotbollslag. Från början är ditt lag av naturen mycket starkare än alglaget. Men istället för att ha ett lag med 11 spelare på planet väljer du att spela med säg endast två spelare (få växter), medan motståndare har 11. Oavsett hur bra spelare du har (snabbväxande växter) kommer du att förlora matchen. Oavsett hur mycket käk (pmdd+ljus) dina två spelare får kommer de att misslyckas.

                      Om du istället väljer att köra med alla 11 spelare (full burk med växter) mot motståndaren (alger) kommer du att vinna trots att ni har samma antal spelare - just på grund av att dina "spelare" är mkt starkare av naturen!
                      Men tänk på att om du ökar antalet spelare, så måste du ge dem mera käk. Jag menar tre hamburgare (ursprunglig pmdd) kan ju inte mäta 11 hungriga idrottsmän (eller -kvinnor).

                      Så när du köper fler och fler växter och planterar dem i din burk, kommer du att behöva öka pmdd-dosen.
                      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                      Kommentar

                      • Sintei
                        • May 2006
                        • 501

                        #12
                        sen har vi väl offsiden Algerna kommer från ingenstans, får flaggan och försvinner.
                        www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                        Kommentar

                        • jesper_b
                          • June 2006
                          • 1201

                          #13
                          Tack för svaren...meningen är att växterna ska täcka baksidan och lite till av akvariet men det får ta den tid det tar...eller så går jag och köper lite mer växter, Har nu köpt ett par Siamesiska algätare, och dragit ner lite på ljuset för att hjälpa till lite med algerna...

                          men växterna vill ju med ha ljus och det är lite jobbigt när algerna inte ska ha det...

                          men det löser sig nu. mina Siamesiska Aglätare gör ett bra jobb..
                          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                          Mina Malar:
                          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                          Kommentar

                          • osterlind
                            • May 2006
                            • 193

                            #14
                            Ursprungligen postat av PatrikS
                            Kanske underlättar med ett enkelt exempel till det jag sagt ovan ang. för få växter. Vi drar en parallel till fotboll.

                            Du har ditt fotbollslag (växter), och algerna har sitt algfotbollslag. Från början är ditt lag av naturen mycket starkare än alglaget. Men istället för att ha ett lag med 11 spelare på planet väljer du att spela med säg endast två spelare (få växter), medan motståndare har 11. Oavsett hur bra spelare du har (snabbväxande växter) kommer du att förlora matchen. Oavsett hur mycket käk (pmdd+ljus) dina två spelare får kommer de att misslyckas.

                            Om du istället väljer att köra med alla 11 spelare (full burk med växter) mot motståndaren (alger) kommer du att vinna trots att ni har samma antal spelare - just på grund av att dina "spelare" är mkt starkare av naturen!
                            Men tänk på att om du ökar antalet spelare, så måste du ge dem mera käk. Jag menar tre hamburgare (ursprunglig pmdd) kan ju inte mäta 11 hungriga idrottsmän (eller -kvinnor).

                            Så när du köper fler och fler växter och planterar dem i din burk, kommer du att behöva öka pmdd-dosen.


                            Fotboll gör allting lättare

                            Kommentar

                            Arbetssätt...