vad heter algen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    vad heter algen?

    hej igen
    i mitt 160l amazonas kar har (hade) ja grenar och eklöv i, och tefärgat vatten, och på grenarna har (hade) ja toffsalger och på framrutan har jag en grön hinna av alger, otroligt lätt o få bort. räckte man tog fingret mot så blev rutan klinisk ren.

    frågan är vad algen heter som sitter på frontrutan? och vad orsaken är varför den kommmer? för en 3 veckor sedan minskade ja belysningen väldigt mycket, har tänt kanske 7 timmar om dagen bara men det har inte hjälp någonting.

    har nu tagit bort alla alger, samt även plockat ut grenarna och löven på botten eftersom dom multnade bort nästan och smulades sönder i hela karet..

    kan någon vänlig själ hjälpa mig??

    mvh Andreas
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Kan det vara sådanahär du menar
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      jepp, stämer precis de fult men det är ju bra att det går o ta bort så lätt.
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        står lite i denna tåten om hur man bekämpar dammalger
        Nu verkar Barr ha hittat lösningen på ännu en alg som gäckat växtakvarister ett tag, dammalgerna. Dom ser ut som ett grönt pulver på rutorna och skrubbar man bort dom är dom tillbaks på några minuter. Här är ett par bilder: http://www.defblog.se/pictures/picture1335.jpg http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=361&album=Akvar
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          tack maria sökte på dammalger på avancerad sökning och fick endast upp en tråd om detta, men det handlade bara om svävalger tror ja..
          ska läsa igenom tråden som du skickade
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            synd att de stpd på engelska fattar ju ingenting
            men ja såg att man inte skulle ta bort dom utan låta dom va i några veckor,, o så skulle man se att de försvann av sig själv,, såg att de började försvinna på min ruta på vissa ställen, så om ja hade låtit de va ännu längre så kanske de skulle ha försvunnit av sig själv.

            nu får ja väl se om de kommer tillbaka, för de gjorde de om man tog bort det med en trasa precis som ja gjorde.
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Maria - Sjöjungfru

              • January 2004
              • 4236

              #7
              Ja, du får kämpa vidare
              Det kikar säkert in en och annan dammalgsexpert och ger lite råd kan jag tro. Jag råkade ju bara komma ihåg var jag läst om dom
              Maria - Sjöjungfru

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                är de damm som i fiskdamm eller är det damm som sånt man har under soffan?
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                Arbetssätt...