vallisneria spiralis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • androxe
    • August 2005
    • 854

    vallisneria spiralis

    Hejsan!
    JAg började grubbla på varför min vallisnerior växer så lite, det hinner t.o.m. bli alger på bladen... Jag har haft dom ett par månader nu. Mina andra växter växer bra, men vallisneriorna verkar stå stilla. Kan inte direkt så några bristsymptom på bladen, det är bara att det är svartbruna alger på dom, vilket det inte är så mycket av på de andra växterna (bacopa m.m.). Kanske får de för mycket ljus? Läste att den bara ska ha "medelljus" Jag har 3 lysrör (totalt 75 watt) i ett hörnkar på lite drygt 300 liter.
    Göder med pmdd lite då o då, en dubbeldos varannan till var tredje vecka ungefär. Nån som har nån idé hur jag ska få fart på dom små växtliven?
    Tacksam för svar
    Senast redigerad av androxe; 14 June 2006, 21:29.
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #2
    Jag tror att du göder alldeles för lite med din pmdd. Öka doseringsfrekvensen (typ 1 ggr/v eller kanske tom något mer). Att de andra (exempelvis bacopa) växer beror förmodligen på att de andra är mer saktaväxande, medan vallisnerian skall vara snabbväxande och kräver ganska mycket näring. Vattnet är nog för fattigt på gödning för din vallisnerian. Att du får staghorn (svartbruna) alger beror på svängande amonium/NH4. Antingen har du ett för litet filter till ditt akvarium, har för mycket fisk, göder för lite och oregelbundet, byter vatten alldeles för ofta osv. Kan kanske inte vara så långt till det härliga grönvattnet.

    Dina svartbruna alger kan förresten vara kiselalger. Du kan i så fall börja dina forskningar typ här: http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=686
    Senast redigerad av PatrikS; 15 June 2006, 22:26.
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • androxe
      • August 2005
      • 854

      #3
      tack för utförligt svar
      Jag tog en bild på växten i fråga, det kanske är bättre än att jag försöker förklara hur de ser ut
      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

      går det att avgöra med hjälp av bilden va felet är kanske?

      Kommentar

      • Matsvin
        • April 2006
        • 254

        #4
        Jag tyckter den där växten ser ut som ciklidgräs.

        /Matsvin.
        Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Hehe, ja Matsvin har rätt, inte ser det ut som Vallisneria, om dom där ska växa ska dom nog stå i en vanlig blomkruka i fönstret. Jag tyckte väl att det verkade konstigt att vallis skulle växa långsamt.

          Kommentar

          • androxe
            • August 2005
            • 854

            #6
            va?! har dom sålt en blomkruka åt mig på akvarieaffären?

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              Ursprungligen postat av androxe
              va?! har dom sålt en blomkruka åt mig på akvarieaffären?
              nej men kanske en landväxt
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              Arbetssätt...