Alger i mitt 720 kar, gör jag fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Borra
    • May 2006
    • 6

    Alger i mitt 720 kar, gör jag fel?

    Hej,
    Jag har ett 720 liters akvarium med en BTN bakgrund som det har börjat växa klumpvis med alger på.
    Dom sitter inte så hårt fast så det går att ta bort dom utan några direkta svårigheter.
    Jag undrar om alla har dom problemen med alger eller är det jag som gör fel i omskötandet av mitt akvarium? Jag har bara en fisk i akvariumet (en stor clariasmal) som jag ger mat 1 gång om dagen, jag har inga växter alls bara grus/lavasten och rötter och jag tömmer 10-15 % av vattnet 1 gång i veckan samtidigt som jag rengör gruset från diverse matrester och skräp. Jag har 2 st. 1500 liters pumpar samt en luftpump som står och går.
    Det tar cirka 4-5 dagar innan algerna kommer tillbaka efter jag tagit bort dom från glasrutorna och bakgrunden så det är lite jobbigt i längden.
    Finns det något att göra eller skall det vara så?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Här länge är belysningen tänd? Du kanske kan minska tiden som den är på?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Sök lite på cyanobakterier/blågröna alger. Det är en liten rackare som forskarna inte riktigt kan komma överens om det är en alg eller en bakterie. Cyanon är den enda akvatiska organism som kan ta tillvara på atmosfäriskt kväve. Man tror att cyanon hade en avgörande betydelse i att liv finns på jorden, då de var de första organismer att syresätta haven. De finns överallt och går inte att stoppa, de finns alltid i vattnet. Det gäller helt enkelt att försöka att hindra dem från att blomma.

      Cyano gillar när balansen mellan kväve/fosfor är rubbad. I ditt fall beror det troligtvis på att kväve vädras ur karet via den rejäla cirkulationen. Om du har luftbubblor i karet så har de en avgörande roll i att förse cyanon med kväve och hjälper dem ytterligare.

      Vad har du för filter? Det finns tecken som tyder på att cyano lättare får fäste i kar med medium eller lite biologisk filtrering. Kanske värt att se över med tanke på din skitgris.

      Nu vet jag inte vad du menar med stor, men clarias kan väga över 100kilo, så min gissning är att din är liten. Dock verkar det onekligen som du byter för lite vatten i detta kar.

      Cyano kräver ljus för att leva, släcker man ner så dör de på 3 dagar. Men när ljuset kommer tillbaka så börjar de igen, om ingetg i förutsättningarna i övrigt är ändrat.

      Så här skulle jag göra:
      1: titta över biologisk filtrering, minskar amonium
      2: minska på cirkulationen, ökar kväveinehållet
      3: slamsuga botten och byta 50% av vattnet, minskar kväve och fosfor, men fosfor avsevärt mer.
      4: mörkläggning 4-5 dagar, kolmörkt, inte en gnutta sol får nå in till karet, avbryter blommning.
      (5): försiktig tillsats av kno3, för att hjälpa kvävefosforbalansen lite extra.
      6: Fundera ut en ny långsiktig plan med näringsexport. Går det att ha några kraftiga flytväxter? Andra växter som skulle kunna överleva? Vattenbyten, större än idag?

      5 an skrev jag inom parentes, då kanske inte alla är så pigga på kemikalier i karet. Men det hjälper om man bara doserar rätt.

      EDIT, såg petnyms svar just nu. Missade att säga att belysningstiden är ytterligare en faktor man bör kolla för att inte få tillbaka dem, max 8 timmar om det går.
      MVH
      Magnus
      Senast redigerad av Tropfrog; 13 June 2006, 16:18.
      min zoon

      Kommentar

      Arbetssätt...