Pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lucas_magi
    • June 2005
    • 159

    Pmdd

    Hej, jag har köpt PMDD och undrar om man måste göra 50% vattenbyte. Kan man inte göra 2 st 25% vattenbyten i veckan, säg måndag och torsdag, och bara dosera säg torsdagen och då dosera som om att man har gjort ett 50% vattenbyte? Eller ska jag dorsera halvdos vid båda vattenbytena?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Du kan göra vattenbyten precis hur du vill. Vill du byta enbart 25% varannan vecka funkar det fint också.

    Du får ett större spann på olika näringsnivåer du kan ligga mellan med färre och mindre vattenbyten, men om du använder ögonen och kollar så växter och fiskar mår bra ska det inte vara några probbs alls.

    Den största risken med färre vattenbyten, t ex med endast en dosering för hela akvarievolymen varannan vecka är att näringsnivåerna blir för låga - men det syns å andra sidan väldigt lätt på växterna om deras toppar blir vita eller om dom får prickiga gamla blad. Isåfall kan du långsamt gå uppåt i doseringsmängd.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Lucas_magi
      • June 2005
      • 159

      #3
      Du läste nog fel, jag menade att jag vill göra 2 25% vattenbyten per vecka.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Aha ok. Det kändes som att du i ditt inlägg ville undvika vattenbyten helt.

        Men vill du köra 25% två ggr i veckan så kan du köra halvdosering efter varje vattenbyte.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Lucas_magi
          • June 2005
          • 159

          #5
          Tack för hjälpen och tack för dina snabba svar

          Kommentar

          • tetra 1
            • July 2005
            • 1225

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Aha ok. Det kändes som att du i ditt inlägg ville undvika vattenbyten helt.

            Men vill du köra 25% två ggr i veckan så kan du köra halvdosering efter varje vattenbyte.
            Kan man inte köra fulldos efter varje vattenbyte?

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av tetra 1
              Kan man inte köra fulldos efter varje vattenbyte?
              Bara om dina växter hinner ta upp så mycket näring (dvs det kräver att du har mycket växter och riktigt stark belysning). Annars så bygger du upp ett överskott av gödningsämnen som snart kommer orsaka stora problem i ditt akvarie.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • tetra 1
                • July 2005
                • 1225

                #8
                Ok tackar.

                Kommentar

                Arbetssätt...