Hi-Tech -> Low-Tech, växtproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    Hi-Tech -> Low-Tech, växtproblem

    Jag vet att det finns ett par där ute som tröttnade på mäsk-Co2-kladdet och gick över till low-tech, då alternativet varit inversteringar i tuber och annan utrustning.

    Hur fixade era växter det? De flesta av mina har klarat det fint och den stora fördelen är att algproblemet nästan är borta, meeeen.....

    Min Javaormbunke som var kanonstor (för stor nästan) har bara försvunnit. Bladen blir bruna och smulas sönder, ett efter ett. Är detta bara ett omställningsproblem för de gamla bladen, alltså att det kommer nya sen (lite oroad här, för jag tycker inte jag ser några) eller är hela växten på väg att dö? I så fall börjar jag kladda med mäsk igen. Mina Alternanthera reineckii har också gett upp, men de är så petiga så det hade jag nästan räknat med.

    Jag har pytsat i lite extra PMDD och kväve.

    Vattebytena? Kan det påverka? Vi har kanonhårt vatten, men eftersom jag inte byter något så kanske all kalciumen (???) försvunnit? Kan det vara det?

    Idéer, någon?
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #2
    Men är det inte så att bl.a. cryptokoriner slänger alla blad och gror nya vid miljöbyte? Den s.k. cryptokorinesjukan, eller också "melting" på engelskan.
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • mohlin
      • January 2004
      • 1487

      #3
      Är Javaormbunken en cryptokorin?

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Min gissning är att miljöbytet som gör att cryptocoryner går ner sig är uteslutande brist på näring. I vilket fall så är en javaormbunke inte en Crypto.

        Javaormbunkar funkar alldeles utmärkt i lowtec, de kräver absolut inte co2. Om växten är rätt planterad utan rizomet begravt så brukar total nedsmältning bero på makrobrist. Jag använde en dold javaormbunke som indikator i ett växtkar. Den var den absolut första att reagera på makrobrist, så att jag kunde åtgärda innan det drabbade övriga växter. Det är fantastiskt hur snabbt javaormbunkar reagerar på brist, de bara sätter småskott och totalsmälter.

        Calsium tror jag absolut är bra att tillsätta i lowtec, men brist artar sig inte som i detta fallet.

        Om du har tillgång till dropptester så skulle det vara interesant vad de säger om nitrat och fosfat.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Ska kolla nitraten när jag kommer hem, fosfattest har jag tyvärr ingen.
          Cryptocorynerna mår fint, det är just javaormbungen som gett upp hoppet, och den sitter fast på en rot. Den har växt där i 3 år, och satt skott och haft sig, men nu är den trött.

          Har inte tillsatt fosfat, det kan vara en god ide. Jag har ju det hemma.

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Jag skulle gissa att nitrattestet visar ganska så lågt. Jag tror inte att fosfat behövs förrän du ser rikligt med hårda prickalger, men ett test skadar ju inte.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              K-brist är väl iofs lite mer sannolikt i low-techs i makrobristsammanhang? Har för mig att man ofta får rådet att sänka KNO3-doseringen tillfördel för K2SO4?
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Tänkte inte på det . Om testet visar att nitrat finns så skall han givetvis titta på kalium. Det var min erfarenhet av kvävebegränsade javaormbunkar som spökar. Bäst är att vänta på nitrattestet.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

                  #9
                  Tackar för ideér och förslag.

                  Jag har K2SO4 hemma, men inte använt det. Kollar nitraten när jag kommer hem, og ser den ok ut så tar jag lite Kalium.

                  PS, hon...Eva heter hon.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...