Bilder, problem med nya växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #16
    www.pmdd.se / sök på "pmdd" på forumet.
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • davidb
      • December 2005
      • 125

      #17
      hmm jag har kört efter PMDDs rekomenderade dos vilket blir.
      (39,1 gram KNO3 / 500 ml vatten = 0,0782 gram KNO3 / ml vatten| 0,0782 x 30 ml = 2,36)
      2,364 gram i veckan när jag egentligen bör ha kört med 15 gram vilket omvandlat i ml skulle bli.. någonstans mellan 190 ml (14,858 gram KNO3) och 195 (15,2 gram KNO3) ml nästan två dl KNO3 lösning. Vilket gör att en portionsförpackning räcker lite mer än två och en halv gång.

      hmm, en ökning på över 600%, shit, kan det verkligen stämma, eller är det så illa med pmdds rekomenderade doser..

      Bara en fråga innan jag vräker ner så mycket näring i karet..

      Kommer mina fiskar att klara sig.
      Jag har lite tetror, scalarer och en gummiål att tänka på..

      Kommentar

      • PatrikS
        • June 2006
        • 579

        #18
        Ursprungligen postat av davidb
        hmm jag har kört efter PMDDs rekomenderade dos vilket blir.
        (39,1 gram KNO3 / 500 ml vatten = 0,0782 gram KNO3 / ml vatten| 0,0782 x 30 ml = 2,36)
        2,364 gram i veckan när jag egentligen bör ha kört med 15 gram vilket omvandlat i ml skulle bli.. någonstans mellan 190 ml (14,858 gram KNO3) och 195 (15,2 gram KNO3) ml nästan två dl KNO3 lösning. Vilket gör att en portionsförpackning räcker lite mer än två och en halv gång.

        hmm, en ökning på över 600%, shit, kan det verkligen stämma, eller är det så illa med pmdds rekomenderade doser..

        Bara en fråga innan jag vräker ner så mycket näring i karet..

        Kommer mina fiskar att klara sig.
        Jag har lite tetror, scalarer och en gummiål att tänka på..
        Mina fiskar klarade det - jag hade neontetror, siamesiska algätare och några otocinklusar. Det är ändå ganska blygsamma nivåer vi pratar om (ca 30 ppm NO3, knappt 4 ppm PO4 och lite drygt 20 ppm K). Jag själv har testat att ligga på två - tre gånger mer än även dessa "höga" nivåer, allt funkade bra (dock i en högljusburk med CO2), och jag vet någon annan här på forumet låg på typ 80 ppm NO3 eller något sånt (bluesboy?). Jag har svårt att se varför det skulle vara farligt i just ditt akvarium. Men du gör det självklart ändå på egen risk - jag friskriver mig allt eventuellt ansvar och kan inte garantera något överhuvudtaget.

        Vad gäller kostnaden så tycker jag att pmdd.se tar hutlöst dyrt för små portioner, men det är bara min åsikt.

        Är du osäker är det kanske bättre att du läser på lite mer och avvaktar vad andra säger.
        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #19
          Min åsikt är att du inte behöver lägga dig på så höga nivåer (speciellt inte om du inte har CO2), jag tycker att du ska börja med att dubbla dosen då hamnar du i runda tal på 10ppm NO3 vilket är lämpligt för ett normalakvarie.

          Jag tycker även att du gör lite väl mycket vattenbyte om du inte har CO2, om du inte har det skulle jag köra mer åt hållet 30% varannan vecka.

          Denna webbplats är till salu! zoone.se är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, zoone.se har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

          Denna webbplats är till salu! zoone.se är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, zoone.se har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
          Senast redigerad av NE; 09 June 2006, 07:41.
          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          • davidb
            • December 2005
            • 125

            #20
            NE: jag följer bara pmdds rekomendationer..
            En dubbeldos kan jag jue prova.

            Vart kan man få tag på samma kemikalier i större kvantiteter till billigare pris..

            Kommentar

            • NE
              • January 2004
              • 1549

              #21
              Det är bara det att täta vattenbyten är OK när man har CO2 tillsats, men om man inte har det bör man minska lite på det.
              /Niklas

              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

              Kommentar

              • davidb
                • December 2005
                • 125

                #22
                alright så då lägger ökar jag till dubbel fuldos PMDD, och så får jag la börja spana på CO2, fast jag lär jue köra via Mäskmetoden i sådana fall och slåsönder bubblorna via mitt ytterfilter..

                Kommentar

                • NE
                  • January 2004
                  • 1549

                  #23
                  Båda vägarna fungerar bra, men ger helt olika förutsättningar.
                  /Niklas

                  Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                  Kommentar

                  • davidb
                    • December 2005
                    • 125

                    #24
                    Tack allihopa, tyckte faktiskt att växterna såg bättre ut sedan jag gjorde det lilla vattenbytet och tillsatte en dubbelfulldos pmdd, men en sista fråga, jag bör vara sparsam med micro gödningen eller ??

                    Kommentar

                    • PatrikS
                      • June 2006
                      • 579

                      #25
                      Ursprungligen postat av davidb
                      jag bör vara sparsam med micro gödningen eller ??
                      Njaå, så länge all annan gödning finns i överflöd så kan du tillsätta hur mycket mikrogödning du vill utan att få alger. Däremot får du alger när någon gödning tar slut och det finns ett överflöd av annan gödning. Det säkraste är som sagt att ligga alltid lite över. Ja, jag vet att det är otroligt svårt att häva i massa suspekt pulver/vätska i akvariet, man känner att man kommer att förstöra allting, men faktum är att man förstör mer om man inte häller i. Det är svårt, men man få tvinga sig.
                      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                      Kommentar

                      • davidb
                        • December 2005
                        • 125

                        #26
                        Vad skönt att höra, faktum är att växterna ser mycket bättre ut nu tycker jag, vissa blad har nästan blivit lite grönare men de bruna fläckarna lär jue aldrig gå bort, där är det redan försent. Vissa är lite skruvade och så men det löser sig säkerligen.

                        Men med andra ord så var det lite så att min teori stämde, mina enstaka växter klarade sig på den rekomenderade gödningen från PMDD men när jag helt plötlsligt slängde i fem sex gånger så mycket växter så tog helt enkelt all näring slut på ingen tid alls.

                        Nu häller jag helt enkelt i massa massa gödning.. skall ta lite bilder så ni får se hur växterna blivit.

                        Kommentar

                        • PatrikS
                          • June 2006
                          • 579

                          #27
                          Japp, mer växter = större näringsbehov. Växterna är som tvättsvampar, suger i sig allting som bara den.
                          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                          Kommentar

                          Arbetssätt...