Bilder, problem med nya växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • davidb
    • December 2005
    • 125

    Bilder, problem med nya växter



    svara här i tråden.
  • -= Emilio =-
    • April 2006
    • 226

    #2
    Jag är ingen växt expert tyvärr, men jag har läst (och fått lära, ett antar ggr =), att ny inköpta/planterade växter tar några veckor för att rota sig ordentligt. Vissa växter ska kunna dö nästan helt, innan dom får fäste o växter igen..

    Inte säker att det är så i ditt fall, men kanske en möjlighet?!

    Får vänta på svar från nån kunnig
    - Juwel Vision 260 -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

    - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      jag skulle nog bytt lysrör oxå... terrarierör é inte akvarierör, och saknar både det ena och det andra, och kanske har onödiga våglängder med för den delen...
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • davidb
        • December 2005
        • 125

        #4
        Magic Fingers, faktum är att när jag köpte akvariet, så medföljde röret, enligt den förra ägaren var det bara någon månad gammalt och jag fick även med ett kvitto på röret och att det skulle kunna hålla i upp till tre år.

        Jag tänkte att om det inte funkar och jag får problem med alger så får jag byta rör helt enkelt. Men som jag skriver på sidan, jag har aldrig sett en alg, inte ens de där brunröda fläckarna man nästan alltid råkar ut för vid uppstart av akvarium. Faktum är att jag mer eller misstänker att mina ancistrus malar har dött p.g.a matbrist, De har förvisso ett par rejäla rötter i akvariet att käka på men jag vet faktiskt inte vart de tagit vägen.
        Jag har inte sett dom på hur länge som helst..

        En fråga som är offtopic dock. Jag har två rötter som mer eller mindre satts ihop till en längre rot. Bakom dessa har jag planterat lite olika svärdplantor, Och på hela roten växer javaormbunke och på framsidan så har javamossa vuxit fast länge med hela "roten", där under bor min gummiål, som hoppar fram då och då och charmar alla som ser den.

        Hur som helst jämt när jag av någon anledning har ner mina händer vid roten märker jag att det är en markant temperaturskillnad under roten, det är varmare därunder, hur kommer detta sig ?

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #5
          Får dina växter någon näring?
          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          • davidb
            • December 2005
            • 125

            #6
            Jo som jag skrev på sidan som jag länkar till:

            Jag göder en gång i veckan, just idag faktiskt (onsdagar) med lite mer än normal PMDD dos för mitt 275 liters akvarium. ungefär 30 ml av varje näringsämne. KNO3, (39,1 gram utspätt i 500 ml vatten) KH2PO4 (3,8 gram utspätt i 500 ml vatten) och NutriSI mikro (7,7 gram utspätt i 500 ml vatten) Innan varje gödning byter jag 50% av vattnet.

            Kommentar

            • NE
              • January 2004
              • 1549

              #7
              Min första tanke när jag såg bilderna var N eller/och K brist.
              Jag tycker att du ligger lite lågt på KNO3 (ca: 5ppm om jag räknat rätt) vilket skulle kunna ge både N och K brister, jag hade nog ökat det en del.
              /Niklas

              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                terrarierör skjuter väl inte bara synligt ljus utan även uv-ljus ?

                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • davidb
                  • December 2005
                  • 125

                  #9
                  Det stämmer säkerligen Raven, vilket betyder att de kan vara "bränn" skadade.. Fast den andra plantan som jag haft så länge då ??, Jag hade en teori om att så mycket mer växter som jag slängde i sammtidigt resulterade i att karet blev mer näringskrävande..


                  Enligt din länk Raven, som jag redan kollat så klart )

                  så lider mina växter brist på K2SO4, eller Kalciumsulfat som det heter på handelssvenska..
                  Senast redigerad av davidb; 08 June 2006, 12:23.

                  Kommentar

                  • NE
                    • January 2004
                    • 1549

                    #10
                    Det är inte brist på K2SO4, det är brist på K (och / eller N) som K2SO4 ger, men det är bättre att öka KNO3 doseringen som ger både N och K, vilket jag skrivit ovan.
                    /Niklas

                    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                    Kommentar

                    • davidb
                      • December 2005
                      • 125

                      #11
                      alright, då får jag jue problem dock med att **** bara skickar denna dosering som ger mig för lite KNO3, någon som har något bra tips på vart jag kan köpa KNO3 separat ?? (i min inbox ingen reklam här för affärer)

                      Kommentar

                      • NE
                        • January 2004
                        • 1549

                        #12
                        Jag förstår inte ovanstående riktigt, du göder ju med KNO3 nu, varför kan du inte öka dosen?

                        Titta långt ned på denna sida:

                        /Niklas

                        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                        Kommentar

                        • davidb
                          • December 2005
                          • 125

                          #13
                          Jo men jag beställer därifrån och göder direkt efter deras recept lite till tillochmed egentligen skall jag bara ha i 27,5 ml av varje flaska men jag kör med 30 ml. Varje vecka efter ett 50 % vatten byte. Och om jag skall öka KNO3 lite så kommer den ta slut innan de övriga, ja ja.. sak samma ett riktigt I-lands problem är vad det är..

                          Idag så såg jag att växterna ser ännu risigare ut..

                          har postat lite nya bilder på samma adress igen

                          Kommentar

                          • PatrikS
                            • June 2006
                            • 579

                            #14
                            Nu kan jag inte hålla mig längre.. Jag själv skulle nog omedelbart ha skickat i ca 5 gram torr KNO3 och 0,5 gram torr KH2PO4 per 100 liter vatten, dvs. för ditt akvarievolym ca 15 gram torr KNO3 och ca 1,5 gram torr KH2PO4, samt möjligen ca 10-20 ml TMG.

                            Och byt inte vatten så ofta om du inte kör med mycket ljus och CO2. Byter du vatten tillsätter du CO2, som växterna tar upp ganska fort, vilket får till följd att ditt akvarium blir CO2 begränsat resten av veckan. Täta vattenbyten lurar växterna att göra sig av med enzymer som skall se till att växten överlever i en CO2-begränsad miljö.

                            Oavsett hur du nu gör så kommer du inte att rädda de löven som är riktigt gula, däremot kan du kanske få igång frisk tillväxt om någon vecka under förutsättning att du har bra näringstillförsel.
                            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                            Kommentar

                            • davidb
                              • December 2005
                              • 125

                              #15
                              och vart köper man alla dessa härliga kemikalier ??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...