Favorit i repris. Alger.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 30liter
    • March 2006
    • 136

    Favorit i repris. Alger.

    Provade co2 (mäsk) i nystartat akvarium, gödslade med pmdd (rekommenderad dos x 2 ggr i veckan) och gladdes åt växterna som frodades. Fast somliga snabbväxande växter växte för snabbt och blev fula så när senaste mäskflaskan var förbrukad så fyllde jag aldrig på med nytt utan tänkte köra utan co2. Göder nu enbart i samband med vattenbyte 1 ggr/veckan. Nu har 2 veckor gått ungefär och jag kan notera att jag har begynnande algproblem.

    Hade redan alger på anubias (som jag fick med beg. akvariet) fast ingen nytillväxt. Tror dom kallas för toffsalger (eller red-algae på engelska, se bild http://www.aquaticscape.com/articles/algae/bba1.jpg).

    Nu har jag sett att det bildas nya tofsar på växternas blad. Ser ut som en mörkgrön prick med ca 3-5 trådar, 0,5 till 1 cm långa.
    Dessutom har det dykt upp nåt som liknar Staghorn.

    Tidigare hade jag ingen ökning av alger utan det kom efter att jag slutat med CO2. Utöver det så kan jag ha litet problem med grönvatten. Inte så tydligt men tittar man noga så kan man se små partiklar som svävar omkring.

    Enligt listan nedan som jag lånat från en av defdacs trådar så kan nytillväxt av toffsalgerna bero på att jag slutat med co2. Vad bör jag göra för att förhindra ytterligare spridning? Angående Staghorn förstår jag inte vad den orsakas av. NH4 = ?. För lite? För mycket?

    Hoppas på hjälp och råd innan det blir övermäktigt.

    /Katarina

    BGA/Cyanobakterier/blågröna alger => För låga NO3-nivåer.
    BBA/Toffsalger => (för lite/svängig) CO2
    GW/Grönvatten => problem med NH4
    Staghorn => urea/GW related (hum.. tror det är skrivfel, GW ska nog vara NH4? Eller har jag missat en förkortning?)
    GSA, gröna prickalger => För lite CO2/PO4
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    finns 3 vägar.

    sluta med vattenbyten vilket dock kan bli rätt komplicerat.
    börja med co2.
    eller lufta ur vattnet.

    varje gång du har i vatten kommer det även med co2 och då börjar toffsarna växa.
    när toffsarna känner att co2't börjar ta slut slänger dom ut sporer och går i dvala till nästa vattenbyte.

    kör med urluftat vatten själv och funkar okej.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • 30liter
      • March 2006
      • 136

      #3
      Låter som co2 är enklaste utvägen

      Kanske det är algsporer som grumlar vattnet då? Det blir klarare/grumligare i intervall som om det följde vattenbytesschemat. En dag efter vattenbyte få jag också korta trådar som syns framför allt på glaset, men det försvinner av sig själv (eller blir uppätet?) och är oftast helt borta inför nästa vattenbyte.
      Om jag startar igång co2 igen, kommer alger "självdö" eller måste jag kapa de blad som är angripna? Tycker faktiskt att den mörkgröna tjocka ludna mattan på anubias är ganska dekorativ, fast jag vill inte ha mer av det.

      Ursprungligen postat av Raven
      finns 3 vägar.

      sluta med vattenbyten vilket dock kan bli rätt komplicerat.
      börja med co2.
      eller lufta ur vattnet.

      varje gång du har i vatten kommer det även med co2 och då börjar toffsarna växa.
      när toffsarna känner att co2't börjar ta slut slänger dom ut sporer och går i dvala till nästa vattenbyte.

      kör med urluftat vatten själv och funkar okej.

      Kommentar

      Arbetssätt...