Grönt vatten, svävalger? Vad? Hur? Varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilleolov
    • April 2006
    • 79

    Grönt vatten, svävalger? Vad? Hur? Varför?

    Jag tror bestämmt jag har fått svävalger, vattnet är alldeles grönt och jag känner att mitt filter svikit mig eftersom partiklarna inte sugs in i filtret.
    Jag använder blästersand till botten, sen har jag 3 st svärdplantor, en "svärdplanta" med skruvade blad, sen självklart en liten gren, några stenar och sen enmassa fisk.

    5 st Hajmalar 25-35cm
    4 st Påfågelciklider 18-25cm
    2 st Scalare 6-10cm
    1 st Kyssgurami 13cm
    2st "Ålar?" 20cm
    3st Gibbceps malar i 25cm
    1st Gibbceps mal 9cm

    och min filter lösning fungerar så att det sitter en liten glas skiva längst in i hörnet som sedan är igentäckt med ett stort "fiber" filter, pumpen sitter längst in i hörnet och suger vatten igenom filtret och sen sprutar ut det igen.

    Jag har en heltäckande ljusramp med ett antal lysrör i allt från 90cm-150cm.
    Akvariet utsätts för övrigt för lite eftermiddags sol genom fönsterna i rummet.
    Akvariet är 1000L - 200x70x70cm.
    Det har varti igång utan problem i 3 månader med oregelbundna vattenbyten, offtast tar jag det i samband med att vattnet försvinner i form av kondens.
    Kan också tilläga att jag har två akvarium till på 150L styck som står precis brevid som inte har några av dessa problem. (än?)

    Jag har läst i enmassa trådar här om allt möjligt men jag har inte riktigt fått svar på mina frågor.

    Hur ska jag gå tillväga? Är det mörkläggning som gäller eller vad ska jag göra? Klarar mina fiskar att inte matas på 4-5 dagar, eller ska jag slänga över några i det ena lilla akvariet, klarar dom den storleken?
    Finns det andra billiga alterativ så som nån medicin eller liknande eller är det UV-C lampor som gäller? och i så fall vilka?
    Kanske nått mixrande med filtret eller hur ska jag gå till väga?

    Svara gärna här i tråden och länka inte bara till andra trådar då jag inte upplevt någon hjälp av dom, jag vill gärna få bort problemet och dessutom få reda på varför det blir så här, jag har inte ändrat på rutinerna över huvudtaget satt min största fråga förutom "hur får jag bort det", är kan för mycket mat i form av flingfoder och tabletter etc. visa sig exposivt efter 3 månader? för det har inte kommit lite hela tiden utan en morgon när jag vaknade så var akvariet mer eller mindre "fult", jag sneglade på akvariumen brevid och blev oerhört förvånad över hur grön grummligt det stora var.

    Så nu behöver jag hjälp / Patrik & Sandra
  • tetra 1
    • July 2005
    • 1225

    #2
    Det kan vara dom oregelbundna vattenbytena som orskar ditt problem.det blir höga halter av såna här myskå värden...

    Kommentar

    • lilleolov
      • April 2006
      • 79

      #3
      Jag kan väl inte direkt säga att dom är helt oregelbundna, men jag gör det inte efter något schema, utan när jag märker att kondensen har snott lite för mycket vatten så, tömmer jag ut "lite" till och fyller på.

      Har fungerat i alla år på alla akvarium.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av lilleolov
        Jag kan väl inte direkt säga att dom är helt oregelbundna, men jag gör det inte efter något schema, utan när jag märker att kondensen har snott lite för mycket vatten så, tömmer jag ut "lite" till och fyller på.

        Har fungerat i alla år på alla akvarium.
        Vatten som har har avdunstat är ju helt rent vatten så det verkar som om du i realiteten har bytt väldigt lite vatten. Detta i kombination med att du har stora fiskar som smutsar ner mycket är säkert orsaken till problemen.
        Så börja med att göra rejäla och kontinuerliga vattenbyten om du långsiktigt vill komma tillrätta med problemet med svävalger.
        För tillfället kan du lösa det med att t.ex. använda ett innerfilter eller ännu gellre ett ytterfilter där du som du fyller filterbehållaren med vadd och kör några timmar, gör rent, kör igen osv
        Sedan finns det också klumpmedel (t.ex. Dupla Crystal) som man kör ihop med ett vaddfilter - det brukar funka på några timmar.
        Detta är dock sådant som löser problemet för stunden - problemen kommer tillbaka om du inte börjar sköta vattenbytena bättre.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • lilleolov
          • April 2006
          • 79

          #5
          När vattnet dunstat ca 4-5 cm så tömmer jag ut ca 200-300 liter och häller i nytt.

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Mycket typiskt fenomen, vår/sommar, ofta kan det hjälpa att använda slamklocka för att rengöra gruset lite i samband med vattenbytena, om det är den finaste kornstorleken blästersand vet jag inte om det kan ligga så mycket mellan kornen, men det är värt ett försök att häverta ut sand och hälla bort smutsvattnet innan man häller tillbaka sanden.


            Spännande kombination med påfågelsciklider skalarer och hajmalar, akvariet är klart gränsfall vad gäller storlek för hajmalarna, i deras nuvarande storlek, om dom inte redan börjat så kommer dom med allra största sannolikhet att börja nöta sin mun och eller sina ögon mot glaset, tills det blir små sår, vilka i sin tur innebär öppningar för infektioner och andra problem. Det är av yttersta vikt att hålla bakteriehalten nere med täta vattenbyten om man vill undvika att hajmalarna blir sjuka och deformerade i ansiktet av ärrvävnad.
            Känns taskigt att påpeka att akvariet kommer att vara för litet inom en snar framtid när det är så stort.
            Att skalarerna inte känns helt optimalt placerade tillsammans med övriga fiskar hörde tyvärr inte heller till frågan.
            UV-C skulle hjälpa mot grönfärgningen, det skulle även bromsa eventuella sjukdomsförlopp hos hajmalarna, men det är ändå bättre med vattenbyten, och ett filter till, så att du kan göra rent ett filter åt gången, förresten, är filtret rengjort under de tre månaderna? Fiskarna klarar sig bra utan mat några dagar, mörkläggning kan också få vattnet klarare, men det löser inte problemen.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Grönvatten triggas av ammonium, t ex om man har för mycket fiskar i förhållande till vad den biologiska filtreringen och växterna klarar av.

              Mycket ruttande överbliven mat, ruttnande växtdelar, bök i bottnen och för litet filter.

              När det väl blommat upp är det ganska jobbigt att bli av med utan UV-filter.

              Mörkläggning är svårt att göra ordentligt och man måste nästa kontrollera att man lyckats mörklägga genom att fyra av en lång nattexponering med en digitalkamera för att se om något ljus kommer in i akvariet. Dessutom är grönvatten segt att döda med total mörkläggning, runt 5 dagar.

              Ett extremt finporigt filter typ Quickfilter kan hjälpa lite, eller ett diatomfilter.

              Du kanske kan låna UV-filter av någon i den lokala förenigen. Kombinerat med att du gör dig av med några firrar och därmed sänker NH4-trycket tror jag kommer ge bäst långtidseffekt.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • lilleolov
                • April 2006
                • 79

                #8
                DÅ: http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/P6010005.JPG
                NU: http://files.upl.silentwhisper.net/upload0/P6070006.JPG

                Jag är medveten om fiskvalet, men jag måste säga att mina scalare tycks må riktigt bra, den lilla scalaren brukar åka brevid min minsta påfågel, känns som vänskap.
                Angående hajmalarna och deras storlek osv, så kan jag även där säga att det inte är ett problem för nu:et, jag håller på och försöker hitta ett nytt hem för dom, men än så länge så simmar dom fint, är inte stressade och har inga skador, jag vet inte om mina påfåglar är otroligt snälla men vad jag upplevt så är det inge som helst problem med mitt fiskval, även om jag kanske inte hade chansat på samma sätt idag, men nu när man vet att det fungerar så har jag inga problem att slänga i några fler scalare och kyss gurami,(ska bara sälja av lite hajmalar och ålar först)

                tillbaka till grundproblemet, jag tror jag gjort mitt val, jag kommer nog proppa in vadd i "filtret" finfinfin håligt, sen köpa Dupla Crystal eller liknande, som klummpar ihop dessa "partiklar"

                men kan passa på att fråga, vad tycker ni är rekommenderad mäng på mat till dessa fisk i detta akvarium? Svara järna i Msk eller Tsk, (Matskedar, Téskedar).
                Jag använder flingfoder, algtabletter(mest till malarna) och små runda pelets* stavning? som för övrigt flyter, sen i bland, kanske 2 gånger i veckan så får dom en tärning frysta mygglarver.
                Senast redigerad av lilleolov; 07 June 2006, 11:34.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Det har jag testat och man blir kalasglad den första timmen när akvariet pga klarningsmedlet blir kristallklart, bara för att nästa dag vara grumligt igen.

                  Det är dessutom inte bra om du stör den dåliga biologiska filtrering du redan (inte) har, eftersom det är pga avsaknaden av den som problemet uppstått.

                  Ett väldigt väldigt billigt alternativ som jag själv använder trots att jag har UV-filter är att sätta en slang in och en slang ut och låta vattenbyte stå och gå tills vattnet är kristallklart. Jag lät dessutom pumpen stå på så att även det blev ordentligt genomsköljt, men det är ingen bra idé om man har mycket klor i vattnet. I det senare fallet blir det rejält mycket krångligare men går att lösa om man har fler akvarier utan grönvatten: Då kan man spola filtret så rent man kan och sedan flytta över lite biologiskt aktiv keramik från de andra akvarierna till det renspolare filtret. På det sätter undviker man eventuellt grönvatten som häckar i filtret när man väl spolat vattnet i akvariet kristallklart.

                  Tyvärr innebär denna billiga metod lite jobb, jag brukar vara tvungen att upprepa det ca 2-4 ggr på en vecka.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...