Osäker på vilken växt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • crazyfish
    • March 2006
    • 63

    Osäker på vilken växt

    Köpte en ny växt (har tyvärr inte tagit en bild, men..), har kollat här på forumet och fick för mig att det var en Bacopa nånting.. Sen tittade jag av en händelse på Hygrophila polysperma, som ska växa jättesnabbt, och min växt var rätt lik den också faktiskt. Har H. polysperma ludna stjälkar, nån som vet? Växten luktade ganska skarpt också, märkte det när jag skulle plantera den, nästan som en ört. Skulle va kul att veta vad det är jag har för nån bara..
    Senast redigerad av crazyfish; 06 June 2006, 18:20.
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Bacopa caroliniana kan va rätt hårig och lukta en hel del när den kommer från kommersiella odlare som odlar den i extremt fuktig luft. Jämför: http://www.tropica.com/productcard.asp?id=043
    Det förmodligen den.

    H. polysperma luktar inte nämnvärt och är inte hårig.

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      Bacopa caroliniana luktar väldigt kryddigt, den har lite tjockare fasta blad, Hygrophila polysperma har tunna sladriga blad.
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • crazyfish
        • March 2006
        • 63

        #4
        Japp, den måste det va. Sökte på H. polysperma på google och fick upp lite andra bilder än den här på zoopet, och det är definitivt inte en sån, helt fel form på bladen också. Men en Bacopa caroliniana är det då, fast några blommor har jag inte sett till än , den blommar bara ovanför vattnet ser det ut som på bilden och min har inte hunnit växa upp till vattenytan än. Tack för hjälpen!

        Kommentar

        Arbetssätt...