Vilken alg är detta??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    Vilken alg är detta??

    Har fått alger på speciellt min javamossa men vet inte vilken alg det rör sig om .

    Jag har dragit av en bit javamossa som algen sitter på och undrar om ni skulle kunna berätta vilken det är, om ni vet vill säga

    Bilden finns på min zoon: http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...915&gid=822474

    Hoppas ni vet vilken alg det är och tack på förhand

    //MVH Tulle
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Vad har algen för färg? Jag kan faktiskt inte avgöra från de fotona...
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #3
      Jo javamossan är ju mörkgrön och algerna är några nyanser ljusare grönt. Tycker bilden under namnet "Lite tydligare bild" visar rätt bra vilken färg algerna är för det är det runt om "tråden" som är det ljusgröna som är algerna, om det då är alger. Men det ska väll inte tillhöra javamossan har jag för mig för vad man har sett på andra bilder så är det inte sånnt ljusgrönt runt trådarna. Här är en bild som javamossan egentligen ska se ut: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=26 och så ser inte min ut utan den är mer slamsig/geleaktig.

      EDIT: Efter att ha läst lite så tror jag att det beror på att den har fått för mycket ljus. Har haft en 25 watts glödlapma riktad mot den med ca 10 cm avstånd i 14-15 timmar per dygn. Kan man åtgärda detta genom att totalt mörklägga för den några dagar?

      //MVH Tulle
      Senast redigerad av tulle89; 06 June 2006, 22:35.
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      • tulle89
        • March 2006
        • 1183

        #4
        Tyckte jag fick väldigt lite svar angående ämnet så jag återupplivar det igen

        Verkligen ingen som vet vilken alg detta är, om det är en alg??

        //MVH Tulle
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

        Kommentar

        • Tri-X 400
          • April 2006
          • 259

          #5
          Vet inte men tycker att det ser ut som vanliga grönalger, inget att ora sig för enkelt att avlägsna genom att helt enkelt försiktigt "dra" av de.

          Spelar det ngn roll vad algen heter ?

          jag heter nicklas

          nICKLAS.

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #6
            Okee. Men att dra av dem är inte så lätt för de sitter väldigt hårt och är väldigt hala. Men vad kan det bero på, för mycket ljus? Något man kan åtgärda genom att låta den stå utan ljus helt några dygn så algerna dör eller?

            // MVH Tulle
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            Arbetssätt...