hur få växterna att inte växa så snabbt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rassa
    • December 2005
    • 116

    hur få växterna att inte växa så snabbt

    hej,,jag har ett 54L akvarium som jag startade i december,,,köpte växter då och dom växte och växte o så kom det trådalger..tyckte det var så fult så jag slängde alla växter och köpte nya av andra sorter,,hur som det var typ 2 mån sen,,och så idag så rensade jag och vissa var typ dubbelt så långa som vattenhöjden,,så jag fick klippa av alla..jag ska få ett nytt akvarium snart,,ett 80liters,,så tänkte vänta tills jag fick det som jag klippte av dom,,men man såg knappt fiskarna jag fick slänga mycket växter...jaja,,iallafall hur får jag dom att växa långsammare??
    300l blandat
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Ursprungligen postat av rassa
    hej,,jag har ett 54L akvarium som jag startade i december,,,köpte växter då och dom växte och växte o så kom det trådalger..tyckte det var så fult så jag slängde alla växter och köpte nya av andra sorter,,hur som det var typ 2 mån sen,,och så idag så rensade jag och vissa var typ dubbelt så långa som vattenhöjden,,så jag fick klippa av alla..jag ska få ett nytt akvarium snart,,ett 80liters,,så tänkte vänta tills jag fick det som jag klippte av dom,,men man såg knappt fiskarna jag fick slänga mycket växter...jaja,,iallafall hur får jag dom att växa långsammare??
    '


    Skaffa segväxare, typ anubias, cryptos osv...
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • rassa
      • December 2005
      • 116

      #3
      ok,,borde man nog göra,,jag har alltid bara valt dom efter utseende
      300l blandat

      Kommentar

      • PatrikS
        • June 2006
        • 579

        #4
        Eller minska ljuset.
        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

        Kommentar

        • rassa
          • December 2005
          • 116

          #5
          ok,,trodde man kunde ha d ljust 11-12 timmar om dan men kanske ska minska till 10 eller något då...för dom växer som ogräs..blir ju bra sen när jag får det andra akvariet så behöver jag inte köpa nya växter dit..brukar man ansa växter i akvarier??För det kanske skulle hjälpa?
          300l blandat

          Kommentar

          • PatrikS
            • June 2006
            • 579

            #6
            Nä, jag tänkte på att minska watt/liter, inte belysningstiden.
            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

            Kommentar

            • rassa
              • December 2005
              • 116

              #7
              ja herregud,,,hur gör man det?Det är en inbyggd lampa i luckan..
              300l blandat

              Kommentar

              • PatrikS
                • June 2006
                • 579

                #8
                Då det är nog inte mycket du kan göra, förutom kanske att ta bort en eventuell reflektor, men annars kan du som oveb säger välja långsamväxande plantor.
                Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #9
                  Ursprungligen postat av rassa
                  brukar man ansa växter i akvarier??För det kanske skulle hjälpa?
                  Med ansa växter, menar du då att toppa dom?
                  Jag toppar mina växter. Många av dom kan man sedan sätta ner topparna i gruset och så få massor med växter. Bra till ditt nya större kar!

                  Mina "Polysperma" måste jag klippa av en dm i veckan! DOM växer som ogräs!
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av rassa
                    brukar man ansa växter i akvarier??
                    Ja beroende på vad det är för växter. Det behöver iofs inte vara fel att ha växter som växer upp till ytan och sen lägger sig vid ytan. Det är en del fiskar som trivs med det. Men växer de för mycket så är det bara till att ansa lite.

                    Vad har du för växter?
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Ursprungligen postat av PatrikS
                      Eller minska ljuset.
                      nja är nog inte så bra, vissa växter typ cabomba och vattenpest blir fula när dom får för lite ljus.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • rassa
                        • December 2005
                        • 116

                        #12
                        birgitta,,ja as bra tips...

                        batski,,har ingen susning,,har en bunke något som ser ut som vanligt gräs,,alltså sånt plattare bredare gräs...och sen har jag nån som har typ blad från stjälken,,ha inga bra förklaringar jag vet..sen så har jag nå alger,,,på vissa ställen ser det svart ut nästan,,det är liksom på bladen av vissa växter,,och sen är det som trådar,,så jag tror att det är tråd alger..jag har inte bytt vatten nu sen februari,,kanske dags att göra det =)
                        men fiskarna mår bra och det är ju det viktigaste...

                        jag klippte ner dom där gräs aktiga typ 5cm nedanför vattenlinjen och visst fan nuddar typ tre strån redan vatten nivån,,det växer som ogräs,,jag köpte från början sån där växt gödning men jag verkar inte behöva det..

                        och sen undrar jag med,,,jag har sett i akvarie affären att man har växterna kvar i kruka,,kan man ha det hemma med?För att dom förra växterna jag bytte ut,,alltså deras rötter,, *suck* det var som en matta längs hela botten nästan....

                        jag ska försöka kolla vad det är för växter jag har

                        kollade runt nu och hittade en av växterna jag hade förut som blev som en stor alg boll,,hornsärv eller cacomba heter den.dom är rätt lika så vet inte vilken det var. och jag har kvar sån där polysperma från förra omgången,,det är den som är attackerad av dom däår algerna som nästan blir svart.. och sen hade jag vattenpest och den var förjävlig,,växte som ett ånglok,,,den växte ihop med hornsärv/cacomba/alg bollen fast dom stod typ 8cm från varann..

                        Och dom gräs aktiga jag har som växer som ogräs är nåt slag av vallisneria,,hittade 2 men vet inte vilken av dom det är,,men så ser dom ut iallafall
                        Senast redigerad av rassa; 07 June 2006, 11:20.
                        300l blandat

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Byt växterna mot utrustning/fisk i din akvarieaffär istället. Eller sälj på Blocket/Tradera/Zoopet/Ciklid.se.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • -= Emilio =-
                            • April 2006
                            • 226

                            #14
                            Man kan ju säga att du har 3 alternativ

                            * Klipp, ansa o rensa, sälj eller ge bort vart efter.

                            * Byt till mer långsamt växande växter.

                            * Eller köp plast växter så behöver du inte tänkte på dom alls.

                            Jag skulle nog blandat alternativ 1 & 2.
                            - Juwel Vision 260 -

                            - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                            - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av rassa
                              och sen undrar jag med,,,jag har sett i akvarie affären att man har växterna kvar i kruka,,kan man ha det hemma med?För att dom förra växterna jag bytte ut,,alltså deras rötter,, *suck* det var som en matta längs hela botten nästan....
                              Nej man ska inte behålla krukorna, utan växterna bör planteras i sanden/gruset.
                              Senast redigerad av batski; 07 June 2006, 12:18.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...