Är det någon alg eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    Är det någon alg eller?

    Hejsan.

    Starta ett litet växtakvarium i en flaj låda från IKEA för ca 1,5 vecka sedan där jag har lowtech(torvbotten) och har även gött med co2 mäsk (men inte mätat pga inte haft något test= ostabilt pH)och nu har de få växter jag har där i drabbats av någon konstigt gele liknande hinna runt bladen. Hinnan är typ ljusgrön och sitter främst på javamossan. Har väldigt svårt och formulera hur det ser ut och har tyvärr ingen bra kamera så bilder går tyvärr inte och bifoga. Men om man säger att javamossan normal ser ut som "vanligt" hår, alltså en massa ensamma trådar där man kan strukturen bra på. Men nu ser det ut typ som om javamossan har fått "dreadlocks" (stavning) men ni vet hur jag menar när håret sitter ihop i sånna buntar och ser allmänt smutsigt ut(snälla om någon nu har dreadlocks ta det verkligen inte personligt utan jag försöker bara beskriva hur javamossan ser ut) .
    Så javamossan ser skitig ut med typ ljusgrön hinna runt alla trådaroch lite ihopklumpad. Har även börjat lite på cabomban med så..

    Vet nån vad det är för alg, om det nu är en sådan och hur man kan behandla?

    // MVH Tulle
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Har du någon cirkulation och något filter?

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #3
      Ojdå glömde visst skriva en hel del om hur akvaiet ser ut då

      Det är en ca 35 liter flajbox (plastlåda) där jag har 2,5 cm torv och 2,5 cm engelsk sjösten. har väll ca 25 liter vatten i nu. Har 2 x 25w glödlampor (vet inte de bästa men man tager vad man haver ) + en 20 watts halogenlampa. Just nu har jag ingen pump lr cirkulation för tog bortdfet i går kväll för att få bort "dimman" i stora akvariet men alg? problemet har jag haft i ca en vecka så det beror inte på pumpen tror jag. Ingen värmare heller, spelar tempen ngn roll förresten, typ måste vara över 25?
      Har beställt PMDD men inte fått det innu så göder inte med ngt annat heller.
      Hmm japp det var nog allt kolla min zoon så finns där även ngn bild där.

      // MVH Tulle
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        låter som cyano.

        lossnar det lät och luktar skumt ?
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Ursprungligen postat av Raven
          låter som cyano.

          lossnar det lät och luktar skumt ?
          I alla fall om det luktar jord....
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #6
            Jo luktar konstigt gör det.
            Men tog och flyyta över cabomban och en annan gräsliknande växt (Lilaeopsis novaezealandiae tror jagdet är) i 54 litaren som jag kört nystart i med blästersand (blev skitsnyggt ) men då sköljde jag växterna först under rinnande kallvatten och det verkar som det på vabomban har åkt väck men det är något skumt hår typ på Lilaeopsis novaezealandiae nu och det är väll förmodligen det som kom från mossan men för mossan ser gröna ut så det ut som om håren är gröna. Har läst lite om toffsalger, vilket också är ett alternativ med tanke på att en 25watts glödlampa har lyst 14 timmar om dygnet direkt på den med att avstånd på ca 10 cm. Skitsvårt och förklarra det men ska försöka fixa en bild med min skitkamer ändå då...

            Raven lite off topic här men tror du det blir bra och skaffa ett par räkor till 54 litaren? Vill pröva på något lite annorlunda gemfört med de tråkiga malarna jag har haft inna. Körsbärsräkor ska väll vara rätt passande och lätta och få miniräkor med har jag läst. Vad blir lagom en tre stycken eller? Ska ha guppis i karet så de lär väll inte döda varandra hoppas jag. Brukar det förresten rymma? Har ett litet hål typ där sladarna till pump och doppvärmare går ut, brukar det klätra upp där och sticka??

            // MVH Tulle

            ----------------------------------
            EDIT: Har lagt till lite bilder på min zoon där jag har tagit en bild på en avdragen javamossa stängel och några bilder på "gräset"
            Ligger under rubriken "alger".
            Senast redigerad av tulle89; 05 June 2006, 11:16.
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • Sintei
              • May 2006
              • 501

              #7
              12 timmar är en rekomenderad maxgräns som växterna skall stå under ljus. Utöver detta göds endast algerna. Och det spelar ingen roll om man har "sämre" ljus längre tid. Växterna måste vila!
              www.akvascape.se - design i vattenvärlden

              Kommentar

              • tulle89
                • March 2006
                • 1183

                #8
                Jopp okej. Då blir det till och sätta in en timer (har tre ligande framför mig) men är för slö för att ställa in dem...

                //MVH Tulle
                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                Kommentar

                Arbetssätt...