TMG växtenäring - För mycket

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    TMG växtenäring - För mycket

    Köpte växtnäring TMG för ca 4veckor sedan, då sa de att jag skulle ge 30ml varje vecka i mitt 250Liters akvarie när de hade gått fyra veckor skulle ja börja ge 15ml.
    de sa även att detta är väldigt drygt och räcker ganska länge.
    Nu har de gått fyra veckor och flaskan är snart slut
    så jag började kolla på texten på flaskan att ja inte gett för mycket där står att ja ska ge 10ml/100L
    alltså 25ml (och detta EFTER 4 veckor), de första fyra veckorna ska ja bara ge häften av detta alltså 12,5ml.
    Tror inte jag har missuppfattat detta från affären, fattar inte hur de kunde säga så.
    I alla fall undrar nu är de farligt med för mycket TMG; kan ju vara orsaken till de stora alg mängderna jag haft problem med också.
    Så hur ska jag fortsätta nu ska ja ger 25ml eller hur tycker ni.
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Kör du tills det är slut och skaffa under tiden en påse NutriSI ifrån pmdd.se.

    Med den kan du blanda till en "egen" TMG för en bråkdel av priset!

    Sök på NutriSI och Citronsyra så hittar du nog ett "recept" !
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      I alla fall undrar nu är de farligt med för mycket TMG; kan ju vara orsaken till de stora alg mängderna jag haft problem med också.
      Nja, farligt är det nog inte varken för växter eller fisk. Dessvärre kan det bli lite obalanserad gödning för växterna med enbart TMG om dina fiskar inte kan komplettera med mycket nitrat och fosfat. Detta kan leda till alger - speciellt om du gör frekventa vattenbyten med kranvatten som innehåller en del koldioxid (CO2). Jag håller med oveb. Skaffa en billig och lika bra mikrogödning (som går åt i små mängder) och passa på att samtidigt skaffa makrogödning (N & P) så får du säkert en bättre balanserad gödning till dina växter. Trivs växterna grymtar algerna
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        kan inte annat än instämma med dom 2 ovanstående.
        syns inte ens på mina pmdd påsar att jag använt nåt och köpte dom för 1år sen så drygt är det och billigt.

        Bluesboy nämner N & P och det är kno3 och kh2po4.

        nutrisi bör blandas med vatten med lågt ph, det får du genom att köpa destillerat vatten kallas även batterivatten och blanda med lite citronsyra.
        tror jag tog 1.5tsk citronsyra till 500ml batterivatten och nutrisin blandade sej fint med det.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        Arbetssätt...