Förmodligen FE brist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sintei
    • May 2006
    • 501

    Förmodligen FE brist?

    Min egeria densa har blivit lite brun om nederdelen och växer knappt.
    Cabomban såg jättebra ut i början på veckan, sen blev det jättelångt mellan noderna och idag såg jag att undersidan av "bladena" är vita. Dessutom när den växte innan växten den "uppåt" med bladena. Nu verkar den böja dem neråt. Typ som ett paraply.
    Sen har jag någon röd växt som jag inte vet namnet på:

    Den växer ju helt okej tycker jag. Men hur trimmar jag den?Är det bara att klippa strax ovanför där nyblivna rötter sticker ut?

    Och mina hygophila polysperma:

    De var jätteröda men nu tappar de färg. (jag tillsatte mer KNO3).

    Har luskat lite och det verkar som jag har FE (järn) brist eller? Så det är bara till att smälla på med mer NutriSi eller TMG?
    Jag har ju DYI CO2 (riktig utrustning kommer senare i månaden) som verkar funka okej. Dock så såg det ut som CO2 bubblorna igår inte ville lösas upp i trappan. Men idag ser man hur de blir mindre.

    Edit: Jag smällde i en fulldos PMDD och tog TMG istället för NutriSi. Får se om det hjälper. Imorgon är det planerat VB ändå.
    Senast redigerad av Sintei; 03 June 2006, 14:15.
    www.akvascape.se - design i vattenvärlden
  • Leonard
    • January 2006
    • 2352

    #2
    Din röda växt är någon sorts Alternathera, Papegojplanta. Du trimmar den precis som du gör med din Hygrophila polysperma.
    Jag skulle nog kört i en fulldospuls med KNO3, KH2PO4, Nutrisi och TMG. Så får du "dubbla" mängden microämnen, men jag undrar om det är microämnen...
    18år. . . . . .<¨,)))--{
    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

    Kommentar

    • PatrikS
      • June 2006
      • 579

      #3
      Ursprungligen postat av Sintei
      Och mina hygophila polysperma:

      De var jätteröda men nu tappar de färg. (jag tillsatte mer KNO3).
      Den röda färgen berodde med största sannolikhet på kvävebegränsningen (många experter gör det med flit innan tävligar för att framhäva vissa färger - inget att rekommendera för nybörjare dock). Du åtgärdade kvävebegränsningen med KNO3 och då försvann den röda färgen - perfekt.
      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

      Kommentar

      • Sintei
        • May 2006
        • 501

        #4
        Tack!

        Det ser ut som mina växter har börjat repa sig. Men Hygrophilans nerver är nästan helt kritvita. Jag slängde i 15ml/100L KNO3 samt KO2PO4 och 20ml/100L NutriSi igår vid VB. Kanske läge att slänga in en fulldos imorgon med och se vad som händer.
        Bubblar gör mina växter endast dagen då VB skett .
        www.akvascape.se - design i vattenvärlden

        Kommentar

        • PatrikS
          • June 2006
          • 579

          #5
          Jag tycker det här med stamlösningar är lite osäkert (förutom NutriSi som skall blandas i surt vatten: 2 tsk citronsyra + 500 ml batterivatten). Om du orkar kan du börja dosera KNO3 och KH2PO4 torrt. Kolla gärna på APC:s Fertilator, och kör exempelvis 5 gram (ca 1 tsk) KNO3 torrt och 0,5 gram KH2PO4 torrt i 100 liter vatten varje eller varannan dag. Detta gör att du kan utesluta makrobrist helt och hållet och kan koncentrera dig på att endast hålla koll på CO2 och mikrogödning.

          Det där med bleka blad kan mycket väl vara så att din NutriSi inte är blandat i surt vatten, eller att du doserade det för lite överlag.

          Du behöver registrera dig på aquaticplantcentral.com för att få tillgång till Fertilator.
          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

          Kommentar

          • PatrikS
            • June 2006
            • 579

            #6
            Det kan kanske tilläggas att Tom Barr menar att man kan köra med up till 5 ml mikronäring per 80 liter dagligen/varannan dag (i en högljusburk), då det tydligen finns växter som verkar ha s.k. luxury uptake, och växterna kallas för hyperaccumulators. Han nämner bl.a. cryptokoriner som gör så med koppar.
            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

            Kommentar

            • Sintei
              • May 2006
              • 501

              #7
              Enligt Fertilitator ligger jag i stor underkant. Och det kan nog stämma då "PMDD"-rekomendationer förmodligen är avsett till ett "normalt" akvarium. Det blir väl att dosera mer tills man får kontroll på allt.
              Tack för hjälpen!
              www.akvascape.se - design i vattenvärlden

              Kommentar

              • PatrikS
                • June 2006
                • 579

                #8
                Varsågod! När man som du har ett CO2-berikat kar är det alltid bättre att överdriva med gödning än att ligga för lågt. Jag har provat att ligga på ca 3-4 ggr mer gödning än t o m Fertilator rekommenderar utan men för fisk eller växter. In fact, mina plantor började växa som sjutton då själva akvariet blev till en enda näringslösning i sig. Var inte rädd att göda om du märker något konstigt! Göd dock mer av allting, inte bara något enstaka ämne, så blir det så algfritt det bara kan bli. Du kommer nog ändå att tröttna på att trimma dina växter titt som tätt, då kommer du nog förmodligen att minska på ljusmängden för att minska tillväxten

                Förresten - Tom Barr menar att Fe+2 (Ferrous) tas upp av plantorna direkt, medan Fe+3 (Ferric) måste reduceras till Fe+2 vid plantrötter för att först därefter tas upp. Jag vet inte hur det ligger till med TMG eller Nutrisi, men Seachem Flourish verkar ha järn i Fe+2 form, dvs. lättabsorberat.
                Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                Kommentar

                • Sintei
                  • May 2006
                  • 501

                  #9
                  Hmm, då blir det till att leta lite större kvantiteter av KNO3 samt KH2SO4 i veckan då. Det verkar ju gå åt som bara den.
                  Några av mina växter började dessutom att bubbla idag!

                  Angående järnet så borde det nog inte spela någon roll om man bara kör "rätt" dosering kontinuerligt? Nu ska jag bara komma underfund med vad som är rätt )
                  www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                  Kommentar

                  • PatrikS
                    • June 2006
                    • 579

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sintei
                    Angående järnet så borde det nog inte spela någon roll om man bara kör "rätt" dosering kontinuerligt? Nu ska jag bara komma underfund med vad som är rätt)
                    Japp, det verkar vara så, så länge järnet är chelaterat, vilket leder till att hela plantan utsätts för järn"flödet" under längre tid. Det kan därför vara bra att NutriSi:n inte blir till en gegga utan verkligen blandas med surt vatten för att bli chelaterat om jag nu förstod det hela rätt (alternativet är ju naturligtvis det mycket dyrare TMG och Seachem Flourish). Så här skriver Tom i ämnet:



                    "The type of forms taken up by plants are Fe+2 (Ferrous), while Fe+3 (Ferric) is reduced to Fe+2 at the root before it is absorbed then recomplexed by specific plant internal transport chelators. Chelated and complexed forms are also unbound at the cell surface leaving behind the chelators / complexation (ETDA, DPTH, gluconate etc, therefore these chelators are not taken inside the plant cells). These same principles apply to both algae and plants and thus macrophytes in general.

                    Macrophytes can and do use both forms of iron, a common misconception by aquatic plant hobbyists. The chelator/complex will hold the iron in solution longer, thereby facilitating easier uptake and increase the probability that the Fe and Mn will encounter the iron transporter at the cell surface over time and have access to the entire plant surface rather than just in the root zone alone. The reduction is generally done in the root zone but aquatic macrophytes do take in significant fractions at the leaf as observed in higher light intensity and CO2 enriched horticulture (Crossley, 2002)."



                    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                    Kommentar

                    • Sintei
                      • May 2006
                      • 501

                      #11
                      Jag tackar så mycket. Nu verkar det gå åt rätt håll iallafall eftersom flera växter bubblar nu och mina cabomba börjar växa med sina blad "uppåt" samt det är inte så långt mellan noderna längre. Nu blir det lite experimentera med gödningarna för att kunna lägga mig på en bra nivå.
                      Nu kan jag ägna mig åt andra frågeställningar såsom ljuset. Ska söka lite på det annars blir det en ny tråd
                      www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                      Kommentar

                      • PatrikS
                        • June 2006
                        • 579

                        #12
                        Hehe, om din profil stämmer, så borde du ha okej med ljus (36 w/112 l) med tanke på att din CO2 är DIY. Växterna behöver inte ha mycket ljus, men däremot mycket CO2. Ökar du ljusstyrkan ökar du CO2 behovet, vilket kan vara svårt att få till med DIY/mäsk. Mera ljus är dessutom lika med gödningsökning. Detta kan vara dyrt men framförallt jobbigt i längden - att inte missa gödningar och stå och pytsa i varje dag typ, men även att ansa växterna titt som tätt. Dessutom kommer du till en punkt där du stötter på Calcium-begränsningen, vilket ger dig skrynkliga blad på vissa växter. Fult och ledsamt.

                        Men om du vill öka så gör du det enklast genom att byta till Aquarelle-ljusrör och ha reflektorer (om du inte redan har det). Har du 2 aquarelle med reflektorer redan så kan du vara mer än nöjd med ljuset och ägna dig åt lite roligare saker: typ börja samla på coola växter. Det är dit pengarna kommer att gå förr eller senare.
                        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...