Dosering av PMDD vid 2st 50% vattenbyten i veckan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • PatrikS
    svarade
    Ursprungligen postat av plorozen
    patricks: det där är ju faror som varje akvarist dras med, bör dock påpekas att du i ett växtkar inte löper samma risker med ammonium eftersom den höga växtmassan "kan" ta hand om det. , kommer ihåg en lowtechare här på zoopet som körde sitt filter i 12-timmars intervaller utan att få några ammonium/nitrit-spikar.

    javisst kan man kombinera lowtech-metoden med pmdd, det är en utmärkt idé jag faktiskt funderat på att pröva efter att jag flyttat i juli. ett av de problem moori brottades med just nu, förvärras ju dock av vattenbytena.
    All right, jag måste erkänna att huvudskälet är väl att jag tycker att stora fina fiskar distraherar folk från att även titta på vackra växter!

    Vad gäller vattenbyten så tänkte jag köra low-tech med pmdd fast utan att byta vatten naturligtvis, troligen med Excel som kolkälla. Fiskskiten får som sagt bli "icing on the cake".

    Lämna en kommentar:


  • plorozen
    svarade
    patricks: det där är ju faror som varje akvarist dras med, bör dock påpekas att du i ett växtkar inte löper samma risker med ammonium eftersom den höga växtmassan "kan" ta hand om det. , kommer ihåg en lowtechare här på zoopet som körde sitt filter i 12-timmars intervaller utan att få några ammonium/nitrit-spikar.

    javisst kan man kombinera lowtech-metoden med pmdd, det är en utmärkt idé jag faktiskt funderat på att pröva efter att jag flyttat i juli. ett av de problem moori brottades med just nu, förvärras ju dock av vattenbytena.

    Lämna en kommentar:


  • PatrikS
    svarade
    Ursprungligen postat av plorozen
    patrick: jag trodde lowtech-burkar skulle ha en hög belastning, då borde det väl fungera alldeles utmärkt med stora discusar som får mkt mat?
    Japp, det jag tänkte på och som jag själv är mest rädd för är plötsliga svängningar i näringstillförseln. Näringen i ett fiskpackat low-tech akvarium kommer ju från fiskfoder och fiskbajs, som bryts ner och blir till näring som tas upp av växterna. Men blir det fel i nedbrytningskedjan - exempelvis pga filterstrul eller att man rotat i botten för mycket - så kommer man sannolikt att få en NH4-spik vilket med största sannolikhet resulterar i alger. Är det inte bättre att köra med ofarlig KNO3 och KH2PO4 mm., vilka antas inte kunna framkalla algblomning oavsett vad, och köra lite mindre fiskar? - Så att antingen bottnet eller filtret hinner ta upp den mängd NH4 som ändå kommer från våra fiskar även utifall att.

    Eller som T. Barr säger "The fish waste is secondary, icing on the cake" http://www.zoopet.com/forum/images/icons/icon12.gif

    Lämna en kommentar:


  • plorozen
    svarade
    krax: jupp =)

    Lämna en kommentar:


  • Krax
    svarade
    Det har du rätt i.

    Lämna en kommentar:


  • plorozen
    svarade
    krax: nej, ingen som hävdat att han har ett lowtech kar, däremot att det kunde vara ett alternativ till vad han har nu, om han upplever problem med vattenbyten/pmdd.

    Lämna en kommentar:


  • Krax
    svarade
    Men moori har inte low-tech verkar det som. Och har ett grymt snyggt kar som han nog inte känner för att riva upp.

    Lämna en kommentar:


  • plorozen
    svarade
    patrick: jag trodde lowtech-burkar skulle ha en hög belastning, då borde det väl fungera alldeles utmärkt med stora discusar som får mkt mat?

    Lämna en kommentar:


  • Tant Nancy
    svarade
    Ursprungligen postat av PatrikS
    Fast å andra sidan verkar järntestet vara ganska värdelöst. Om jag minns rätt var det Tropfrog som testade vattnet och filtret för järn, och det visade sig att medan filtret visade extremt mycket järn visade vattenkolumnen noll. Det bekräftas också av T. Barr där han säger att järnnivåerna i vattenkolumnen sjunker väldigt snabbt: testar man typ tio minuter efter järntillsats så kan järntestet visa 1.0 ppm, och fyra timmar senare kan testet visa 0.0 ppm järn.
    Jaha, där föll den teorin då... men nitrattestet då, det måste väl ändå kunna ge ett riktvärde???

    Lämna en kommentar:


  • PatrikS
    svarade
    Ursprungligen postat av Tant Nancy
    Med nitrat och fe test kan man hålla koll på hur mycket näring man behöver pytsa... Just i såna här lägen är testerna verkligt bra att ha...
    Fast å andra sidan verkar järntestet vara ganska värdelöst. Om jag minns rätt var det Tropfrog som testade vattnet och filtret för järn, och det visade sig att medan filtret visade extremt mycket järn visade vattenkolumnen noll. Det bekräftas också av T. Barr där han säger att järnnivåerna i vattenkolumnen sjunker väldigt snabbt: testar man typ tio minuter efter järntillsats så kan järntestet visa 1.0 ppm, och fyra timmar senare kan testet visa 0.0 ppm järn.

    Lämna en kommentar:


  • Tant Nancy
    svarade
    Ursprungligen postat av Raven
    kan ju även köpa ett nitrat test och köra vattenbyten efter det.
    Jag skulle nog köpa ett nitrittest också, då kan man hitta det perfekta intervallet mellan sina byten... så fort testet visar minsta lilla nitrit så byter man... Med nitrat och fe test kan man hålla koll på hur mycket näring man behöver pytsa... Just i såna här lägen är testerna verkligt bra att ha...

    Lämna en kommentar:


  • Raven
    svarade
    kan ju även köpa ett nitrat test och köra vattenbyten efter det.

    Lämna en kommentar:


  • moori
    svarade
    Tack för era svar och tips!
    Jag kommer i första hand att försöka dra ner på vattenbytena lite grann och kanske byta vatten va 5 :e dag eller något liknande och se hur det funkar hur med diskusarna, samt bebehålla PMDD-doseringen. Om cyano/trådisar det inte har förbättrats efter ett par veckor ska jag utvärdera och prova andra åtgärder.

    Lämna en kommentar:


  • PatrikS
    svarade
    Ursprungligen postat av moori
    Hmm...då måste jag ha missuppfattat PMDD helt. Hade fått den uppfattningen att PMDD även skulle funka hyfsat utan co2 om man inte eldar på med för mycket ljus. Men detta gäller kanske bara som du säger om man inte byter vatten så ofta.
    Du har alldeles rätt!! PMDD i en low-tech burk (dvs utan tillsats av CO2) är nog det bästa alternativet jämfört med bara wahlstad-principen. Tom Barr har förbättrat wahlstadmetoden till den grad att man kan gro nästan vilka växter som helst (förutom typ Tonina arterna) utan en direkt tillsats av CO2. Man har en wahlstad-botten (2,5 cm torv under och 2,5 cm porös grovsand ovanpå), skippar vattenbyten helt och hållet och tillsätter liiite PMDD - that's it. Växterna frodas på det lilla CO2 dina fiskar och bottnet alstrar. Förutsättningen är dock att man inte gör några vattenbyten alls. Det blir nog svårt att skippa vattenbyten det med dina diskusar, så lösningen får förmodligen bli att antigen minska antalet fiskar i din burk och fortsätta köra PMDD utan några vattenbyten, eller att börja tillsätta CO2, ha massa med växter och fortsätta ha många fiskar.

    Det finns också en mellanting med att köra med Seachem Excel istället för CO2 ur tub, men Excelen är ungefär tre gånger "sämre" och ger cirka 60 procent sämre tillväxt för växter i jämförelse med riktig CO2-tillsats. Detta betyder att du trots en tillsats av Excel kan komma att behöva minska på din fiskpopulation, dock inte i lika stor grad som utan Excel: bottnet/växterna kommer inte att hinna bearbeta all fiskskit och matrester från massa diskusar.

    Kontentan: vill du ha mycket fiskar och fina växter - kör med CO2 och PMDD, kan du tänka dig dra ner på fiskmängden lite grann - kör med PMDD och Seachem Excel (dyrt i längden dock), kan du tänka dig att behålla bara några få diskusar - kör med enbart PMDD och byt inget vatten.

    Lämna en kommentar:


  • Tant Nancy
    svarade
    Jag är ingen expert på varken växter eller pmdd, men jag använder det i alla fall. Kommer alltså inte med något konkret, bara erfarenheter från egna kar.
    1. Jag har sett en markant skillnad på växternas välmående och algernas tillbakagång med pmdd, detta utan co2.
    2. Jag har endast problem med cyano i de kar som jag använder bikarbonat och de kar där jag byter vatten ofta. Jag märker en nedgång på cyanon om jag gör flera små vattenbyten än en par stora i veckan.
    3. När jag gjorde 50% vattenbyte i veckan så tog jag dubbel dos KNO3, och det minskade också cyanoangreppen.
    4. Nu byter jag 50% varannan vecka, och tillsätter pmdd varje vecka, ökar KNO3 med ca 50% mot normaldos. Har inte några cyano eller algproblem i de karen.
    I mina kar har jag inte extremt många och framförallt lätta växter. Fisklasten är ganska normal, kanske lite i underkant.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...