Dosering av PMDD vid 2st 50% vattenbyten i veckan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • moori
    • January 2005
    • 97

    #16
    Tack för era svar och tips!
    Jag kommer i första hand att försöka dra ner på vattenbytena lite grann och kanske byta vatten va 5 :e dag eller något liknande och se hur det funkar hur med diskusarna, samt bebehålla PMDD-doseringen. Om cyano/trådisar det inte har förbättrats efter ett par veckor ska jag utvärdera och prova andra åtgärder.
    http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #17
      kan ju även köpa ett nitrat test och köra vattenbyten efter det.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #18
        Ursprungligen postat av Raven
        kan ju även köpa ett nitrat test och köra vattenbyten efter det.
        Jag skulle nog köpa ett nitrittest också, då kan man hitta det perfekta intervallet mellan sina byten... så fort testet visar minsta lilla nitrit så byter man... Med nitrat och fe test kan man hålla koll på hur mycket näring man behöver pytsa... Just i såna här lägen är testerna verkligt bra att ha...
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • PatrikS
          • June 2006
          • 579

          #19
          Ursprungligen postat av Tant Nancy
          Med nitrat och fe test kan man hålla koll på hur mycket näring man behöver pytsa... Just i såna här lägen är testerna verkligt bra att ha...
          Fast å andra sidan verkar järntestet vara ganska värdelöst. Om jag minns rätt var det Tropfrog som testade vattnet och filtret för järn, och det visade sig att medan filtret visade extremt mycket järn visade vattenkolumnen noll. Det bekräftas också av T. Barr där han säger att järnnivåerna i vattenkolumnen sjunker väldigt snabbt: testar man typ tio minuter efter järntillsats så kan järntestet visa 1.0 ppm, och fyra timmar senare kan testet visa 0.0 ppm järn.
          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #20
            Ursprungligen postat av PatrikS
            Fast å andra sidan verkar järntestet vara ganska värdelöst. Om jag minns rätt var det Tropfrog som testade vattnet och filtret för järn, och det visade sig att medan filtret visade extremt mycket järn visade vattenkolumnen noll. Det bekräftas också av T. Barr där han säger att järnnivåerna i vattenkolumnen sjunker väldigt snabbt: testar man typ tio minuter efter järntillsats så kan järntestet visa 1.0 ppm, och fyra timmar senare kan testet visa 0.0 ppm järn.
            Jaha, där föll den teorin då... men nitrattestet då, det måste väl ändå kunna ge ett riktvärde???
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • plorozen
              • January 2004
              • 531

              #21
              patrick: jag trodde lowtech-burkar skulle ha en hög belastning, då borde det väl fungera alldeles utmärkt med stora discusar som får mkt mat?

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #22
                Men moori har inte low-tech verkar det som. Och har ett grymt snyggt kar som han nog inte känner för att riva upp.

                Kommentar

                • plorozen
                  • January 2004
                  • 531

                  #23
                  krax: nej, ingen som hävdat att han har ett lowtech kar, däremot att det kunde vara ett alternativ till vad han har nu, om han upplever problem med vattenbyten/pmdd.

                  Kommentar

                  • Krax
                    • December 2005
                    • 1329

                    #24
                    Det har du rätt i.

                    Kommentar

                    • plorozen
                      • January 2004
                      • 531

                      #25
                      krax: jupp =)

                      Kommentar

                      • PatrikS
                        • June 2006
                        • 579

                        #26
                        Ursprungligen postat av plorozen
                        patrick: jag trodde lowtech-burkar skulle ha en hög belastning, då borde det väl fungera alldeles utmärkt med stora discusar som får mkt mat?
                        Japp, det jag tänkte på och som jag själv är mest rädd för är plötsliga svängningar i näringstillförseln. Näringen i ett fiskpackat low-tech akvarium kommer ju från fiskfoder och fiskbajs, som bryts ner och blir till näring som tas upp av växterna. Men blir det fel i nedbrytningskedjan - exempelvis pga filterstrul eller att man rotat i botten för mycket - så kommer man sannolikt att få en NH4-spik vilket med största sannolikhet resulterar i alger. Är det inte bättre att köra med ofarlig KNO3 och KH2PO4 mm., vilka antas inte kunna framkalla algblomning oavsett vad, och köra lite mindre fiskar? - Så att antingen bottnet eller filtret hinner ta upp den mängd NH4 som ändå kommer från våra fiskar även utifall att.

                        Eller som T. Barr säger "The fish waste is secondary, icing on the cake" http://www.zoopet.com/forum/images/icons/icon12.gif
                        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                        Kommentar

                        • plorozen
                          • January 2004
                          • 531

                          #27
                          patricks: det där är ju faror som varje akvarist dras med, bör dock påpekas att du i ett växtkar inte löper samma risker med ammonium eftersom den höga växtmassan "kan" ta hand om det. , kommer ihåg en lowtechare här på zoopet som körde sitt filter i 12-timmars intervaller utan att få några ammonium/nitrit-spikar.

                          javisst kan man kombinera lowtech-metoden med pmdd, det är en utmärkt idé jag faktiskt funderat på att pröva efter att jag flyttat i juli. ett av de problem moori brottades med just nu, förvärras ju dock av vattenbytena.

                          Kommentar

                          • PatrikS
                            • June 2006
                            • 579

                            #28
                            Ursprungligen postat av plorozen
                            patricks: det där är ju faror som varje akvarist dras med, bör dock påpekas att du i ett växtkar inte löper samma risker med ammonium eftersom den höga växtmassan "kan" ta hand om det. , kommer ihåg en lowtechare här på zoopet som körde sitt filter i 12-timmars intervaller utan att få några ammonium/nitrit-spikar.

                            javisst kan man kombinera lowtech-metoden med pmdd, det är en utmärkt idé jag faktiskt funderat på att pröva efter att jag flyttat i juli. ett av de problem moori brottades med just nu, förvärras ju dock av vattenbytena.
                            All right, jag måste erkänna att huvudskälet är väl att jag tycker att stora fina fiskar distraherar folk från att även titta på vackra växter!

                            Vad gäller vattenbyten så tänkte jag köra low-tech med pmdd fast utan att byta vatten naturligtvis, troligen med Excel som kolkälla. Fiskskiten får som sagt bli "icing on the cake".
                            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...