Dosering av PMDD vid 2st 50% vattenbyten i veckan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • moori
    • January 2005
    • 97

    Dosering av PMDD vid 2st 50% vattenbyten i veckan?

    Hej hopp växnördar!

    Har lite funderationer kring PMDD som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.
    Jag har ett 375 liters kar där jag för tillfället drar upp smådiskusar.
    För att ha en god tillväxt matar jag väldigt ofta och mycket, bland annat med diverse räkmix, oxhjärtemix och torrfoder. Detta belastar karet såklart en hel del vilket gör att jag gör 2 st 50& vattenbyten i veckan. Jag har också överdimensionerat filterarean för att klara belastningen.
    Så långt funkar det bra. Diskusarna växer så det knakar och mår bara fint.

    Nu över till mitt problem och min funderation.
    Jag har planterat en hel del växter i karet, och för att tillgodo se deras näringsbehov kör jag med PMDD. Tidigare körde jag en fulldos i veckan men sedan en ca 6-7 veckor tillbaka ca, kör jag med fulldos vid varje vattenbyte, dvs 2 gånger i veckan. Jag kör inte med någon CO2 och ljuset består av 2 st 40W rör. Växterna ser ut att trivas riktigt bra och nya skott skjuter ut och de växer bra. Tyvärr verkar också algerna gilla miljön.

    För några veckor sedan började det krypa fram cyano, säker pga av de frekventa vattenbytena. Det jag gjorde då var att jag höll kvar doseringen på NutriSI, ökade doseringan av KNO3 till 1,5 och minskade KH2PO4 med hälften för att försöka mota Olle i grind. Jag läste i diverse forum att cyano gillade om det var låga nitratnivåer i förhållande till fosfat.
    Detta gjorde ingen skillnad och de senast vattenbytena har jag kört dubbla KNO3 och ingen KH2P04. Detta har inte gjort någon effekt på cyanon. Cyanon kikar genast fram en 2 dagar efter vattenbytet och nu har jag, efter de senaste "mixtringen" med doseringen till råga på allt börjat få problem med tofsalger.

    Hur ska jag göra?
    Ska jag gå tillbaka till en fulldos en gång i veckan som jag gjorde från början.
    Varför jag började med 2 st var för att jag tänkte mig att närningsnivåerna skulle bli så dåliga efter veckans andra 50% vattenbyte om jag inte gödde på då också.
    Kanske tänkte jag fel?
    Cyanon är irriterande men tofsalgerna är ju sju gånger värre att få bort.

    Att minska ner på vattenbytena känns inte som ett alternativ med tanke på att huvudsyftet med det här karet är att dra upp stora diskusar = mycket mat & ofta.

    Bild på karet


    Nån som har några ideer?

    mvh
    Andreas
    http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj
  • Leonard
    • January 2006
    • 2352

    #2
    Cyano triggas av för rent vatten och låga NO3 nåvåer som du redan visste. Rent vatten får man genom mycket vb, som du gör.
    Toffsalger triggas av ostabila CO2 nivåer som nan får genom mycket vb, eftersom att kranvattnet innehåller en del CO2 och sedan förbrukas det lilla som finns i kranvattnet av växterna på bara en liten stund.

    Eftersom att du vill satsa på Discusarna så tycker jag att du ska köra på som du gör, 1 fulldospuls efter varje vb.

    Jag är ingen expert på Cyano, så med pmdd doseringen får någon annan hjälpa dig med.
    När jag fick Cyano i mitt sällskapskar så släckte jag ner det och täckte över det med tjocka, svarta sopsäckar i 3- 4 dygn, det fick bort en hel del Cyano, men Discusarna kanske inte tål det?
    18år. . . . . .<¨,)))--{
    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

    Kommentar

    • moori
      • January 2005
      • 97

      #3
      Ursprungligen postat av Leonard
      När jag fick Cyano i mitt sällskapskar så släckte jag ner det och täckte över det med tjocka, svarta sopsäckar i 3- 4 dygn, det fick bort en hel del Cyano, men Discusarna kanske inte tål det?
      Det är inga problem med mörker för diskusarna. Men det tar ju bara bort symptomen tillfälligt. Inte orsaken. Jag är också helt inne på att det är de täta vattenbytena som är den största orsaken. Frågan är bara hur man ska göda PMDD för att inte förvärra situationen?
      http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj

      Kommentar

      • moori
        • January 2005
        • 97

        #4
        Hade hoppats på en bra svar från defdac eller togfrog
        http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj

        Kommentar

        • moori
          • January 2005
          • 97

          #5
          Kan förresten tillägga att belysningen är på 10 timmar per dygn, och det är 2 x 36 watt aquarelle, inte 40W som jag tidigare skrev.
          http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj

          Kommentar

          • plorozen
            • January 2004
            • 531

            #6
            kan tilläggas att pmdd med regelbundna vattenbyten är till för akvarier med (regelbunden)co2 tillförsel. att du får toffsalger är inte konstigt eftersom dina co2 nivåer går upp och ner, vilket triggar toffsalgerna till att spridas. den bästa metoden att bli av med cyanon är (enligt min erfarenhet) siamesiska algätare eller black molly.
            såvida du inte börjar lufta ur vattnet innan du byter det eller skaffar en co2 anläggning så finns det egentligen inte så mkt du kan göra, om du vill fortsätta med pmdd och vattenbyten.

            en annan metod är att köra lowtech med jordbotten, då skippar man dock vattenbyten och låter växterna ta hand om fiskarnas avfall, och låter jordbottnen, fiskar och filterbakterier stå för co2. det är en metod som kräver mkt fisk och mkt mat.

            Kommentar

            • moori
              • January 2005
              • 97

              #7
              Ursprungligen postat av plorozen
              kan tilläggas att pmdd med regelbundna vattenbyten är till för akvarier med (regelbunden)co2 tillförsel. .
              Hmm...då måste jag ha missuppfattat PMDD helt. Hade fått den uppfattningen att PMDD även skulle funka hyfsat utan co2 om man inte eldar på med för mycket ljus. Men detta gäller kanske bara som du säger om man inte byter vatten så ofta.

              Så vad gör jag nu?
              Prio 1 med det här karet är som sagt att dra upp diskus och det kräver täta vattenbyten. Dock eftersom det står på första parkett i vardagsrummet vill man ju gärna att det ska vara estetiskt tilltalande med fina växter men det kanske är en utopi.
              Det är alltså för mycket att hoppas på med ett kar med fina växter, täta vattenbyten och samtidigt slippa tofsar och cyano?
              Att lufta vattnet är tyvärr en omöjlighet i en studentlägenhet. Finns inte plats med vattentunna eller liknande helt enkelt.

              Kan tillägga att jag har ett par siamensis i karet men de är inte så överdrivet intresserade av tofsalgerna eftersom det ofta finns annat att knapra på iom diskusarnas mat. Lowtech känns för övrigt inte som ett bra alternativ tillsammans med hetsätande diskusar och oxhjärtemix.

              Har heller ingen större lust att starta med co2....
              Visst är jag hopplös

              PMDD har dock gjort underverk med mina växter. Jag har aldrig tidigare haft så fina och välmående växter.......

              Borde jag med mina förutsättningar och begränsningar helt sluta att göda med PMDD?
              http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj

              Kommentar

              • plorozen
                • January 2004
                • 531

                #8
                moori: hmm, jag tror det är svårt iaf. kan nämnas att man kan förgifta toffsalger med seachem excel.

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  #9
                  vad har du för växter..., kanske bytedax och ta några mer snabbväxande....
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  • morphriz
                    • October 2005
                    • 875

                    #10
                    Ampullariesniglar äter cyano. Kan vara ett alternativ om du har lite cyano.
                    --
                    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                    - Shakespeare.

                    Kommentar

                    • Krax
                      • December 2005
                      • 1329

                      #11
                      Du verkar göra allt rätt. Jag gissar att du inte känner för att göra tre 33procents vattenbyten tre gånger i veckan? 50% är mycket och svårt att få stabil miljö.

                      Jag vet vad jag hade gjort också. Det är att slänga i mer växter. Ceratophyllum eller nåt annat snabbväxande.

                      Kommentar

                      • moori
                        • January 2005
                        • 97

                        #12
                        Växterna jag har som jag vet namnen på är vanlig valisneria, skruvvalisneria, en bunt svärdplantor och javaormbunkar, en massa små anubias, Alternanthera reineckii,Ceratophyllum demersum, nån slags Cryptocoryne. De flesta är ju hyfsat långsamma ja. Utbudet av växter är tyvärr inte alltför bra häromkring.

                        3 vattenbyten i veckan känns lite overkill till och med för en student som jag som har lite fritid. Ponera att jag skule göra 3st 30 % vattenbyten i veckan, hur ofta och myckjet skulle jag isf dosera PMDD??

                        Nån som har nåt tips på en snabbväxande växt som inte "smular av sig" så förbannat?? Har kört lite med polysperma tidigare men det blir så jobbigt med alla små blad som lossnar hela tiden och täpper för insugen till pumparna.

                        Ska ev ta och kika efter sniglar också. De lär ju om inte annat hjälpa pansarmalarna att hålla rent botten. Vet inte om jag egentligen vill släppa ner något mer i karet eftersom det är ganska fullt med diskus, pansarmalar och siamensis. Dock kanske ett par sniglar inte "skitar ner" så mycket....

                        Senast redigerad av moori; 05 June 2006, 10:58.
                        http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj

                        Kommentar

                        • Krax
                          • December 2005
                          • 1329

                          #13
                          ja det är duktig overkill men du verkar ju ha problem med ostabil miljö och jag tänkte att det kanske berodde på din a stora vattenbyten.

                          33% 3 ggr blir lika mycket som 50% 2 ggr i veckan. Så du ska sammanlagt tillsätta lika mycket pmdd som innan. Du får väl dela upp det jämnt.

                          Har du ceratophyllumen fritt svävande i vattnet? Jag gissar att den växer bättre då.

                          Jag funderar på om du behöver CO2. Kanske räcker den koldioxid som kommer från fiskarna och maten eftersom du har så snabbt växande fisk och matar så mycket.

                          Kommentar

                          • Tant Nancy
                            • April 2002
                            • 5407

                            #14
                            Jag är ingen expert på varken växter eller pmdd, men jag använder det i alla fall. Kommer alltså inte med något konkret, bara erfarenheter från egna kar.
                            1. Jag har sett en markant skillnad på växternas välmående och algernas tillbakagång med pmdd, detta utan co2.
                            2. Jag har endast problem med cyano i de kar som jag använder bikarbonat och de kar där jag byter vatten ofta. Jag märker en nedgång på cyanon om jag gör flera små vattenbyten än en par stora i veckan.
                            3. När jag gjorde 50% vattenbyte i veckan så tog jag dubbel dos KNO3, och det minskade också cyanoangreppen.
                            4. Nu byter jag 50% varannan vecka, och tillsätter pmdd varje vecka, ökar KNO3 med ca 50% mot normaldos. Har inte några cyano eller algproblem i de karen.
                            I mina kar har jag inte extremt många och framförallt lätta växter. Fisklasten är ganska normal, kanske lite i underkant.
                            MvH
                            Tant Nancy
                            www.gladafisken.aqualogen.se
                            Mitt fotogalleri
                            Dagbok
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • PatrikS
                              • June 2006
                              • 579

                              #15
                              Ursprungligen postat av moori
                              Hmm...då måste jag ha missuppfattat PMDD helt. Hade fått den uppfattningen att PMDD även skulle funka hyfsat utan co2 om man inte eldar på med för mycket ljus. Men detta gäller kanske bara som du säger om man inte byter vatten så ofta.
                              Du har alldeles rätt!! PMDD i en low-tech burk (dvs utan tillsats av CO2) är nog det bästa alternativet jämfört med bara wahlstad-principen. Tom Barr har förbättrat wahlstadmetoden till den grad att man kan gro nästan vilka växter som helst (förutom typ Tonina arterna) utan en direkt tillsats av CO2. Man har en wahlstad-botten (2,5 cm torv under och 2,5 cm porös grovsand ovanpå), skippar vattenbyten helt och hållet och tillsätter liiite PMDD - that's it. Växterna frodas på det lilla CO2 dina fiskar och bottnet alstrar. Förutsättningen är dock att man inte gör några vattenbyten alls. Det blir nog svårt att skippa vattenbyten det med dina diskusar, så lösningen får förmodligen bli att antigen minska antalet fiskar i din burk och fortsätta köra PMDD utan några vattenbyten, eller att börja tillsätta CO2, ha massa med växter och fortsätta ha många fiskar.

                              Det finns också en mellanting med att köra med Seachem Excel istället för CO2 ur tub, men Excelen är ungefär tre gånger "sämre" och ger cirka 60 procent sämre tillväxt för växter i jämförelse med riktig CO2-tillsats. Detta betyder att du trots en tillsats av Excel kan komma att behöva minska på din fiskpopulation, dock inte i lika stor grad som utan Excel: bottnet/växterna kommer inte att hinna bearbeta all fiskskit och matrester från massa diskusar.

                              Kontentan: vill du ha mycket fiskar och fina växter - kör med CO2 och PMDD, kan du tänka dig dra ner på fiskmängden lite grann - kör med PMDD och Seachem Excel (dyrt i längden dock), kan du tänka dig att behålla bara några få diskusar - kör med enbart PMDD och byt inget vatten.
                              Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...