Nu ger jag snart upp..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #31
    Det känns lite som ditt KH-test inte riktigt är att lita på, men eftersom det visar olika på kranvattnet och akvarievattnet så är det något som förändrar alkaliniteten i akvariet.

    Har du mätt KH:t under hela tiden du haft akvariet, eller började du idag med det?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • -= Emilio =-
      • April 2006
      • 226

      #32
      Jag köpte kh testet ungefär när jag började med co2'n för några månader sen, och mätte ganska ofta i början, alltid runt 4-5, sen nu har jag nog inte mätt på kanske nån månad eller så, tills idag.. Och har inte lagt i något nytt alls sen jag började med co2, utom växter då..

      Men innan jag började med co2 så mätte jag iofsig aldrig kh.
      - Juwel Vision 260 -

      - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

      - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #33
        Så när du började med CO2 så mätte du KH regelbundet och då låg det alltid på 4-5, sedan gjorde du ett uppehåll i mätandet i en månad och återupptog mätandet och då visade det plötsligt 11-14 i KH?

        Det är bara att ta reda på vad i akvariet som ökar KH:t, ta upp båda dina grussorter och florapolen och kolla om dom fräser eller skaka lite av varje grussort i KH-kyvetten och se om det blir större utslag på någon av dom.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • -= Emilio =-
          • April 2006
          • 226

          #34
          Ursprungligen postat av defdac
          Så när du började med CO2 så mätte du KH regelbundet och då låg det alltid på 4-5, sedan gjorde du ett uppehåll i mätandet i en månad och återupptog mätandet och då visade det plötsligt 11-14 i KH?

          Det är bara att ta reda på vad i akvariet som ökar KH:t, ta upp båda dina grussorter och florapolen och kolla om dom fräser eller skaka lite av varje grussort i KH-kyvetten och se om det blir större utslag på någon av dom.
          Jo, det kan man nog säga att det var så.. Kan det vara möjligt?

          Är det ett måste o ta upp gruset och florapolen o allt? Blir ett enormt jobb o göra om hela akvariumet igen.. Eller är det ingen fara om kh't ligger så högt?

          Ska vänta till söndag ialf, så får vi se efter vb. (nån dag efter), hur det ser ut då..
          - Juwel Vision 260 -

          - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

          - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #35
            Jo, det kan man nog säga att det var så.. Kan det vara möjligt?
            Bara om du omedvetet stoppat ner något som förändrar KH:t men du verkar ju ganska säker på att det bara är växter.

            Eller är det ingen fara om kh't ligger så högt?
            Om det är något som hela tiden förändrar KH:t så kommer du inte kunna använda pH-controller och om du ska kolla CO2-nivån med pH/KH-tabellen så måste du alltid samtidigt ta ett KH-test som du mäter pH:t.

            För firrarna är det ingen fara, växterna har jag fått för mig inte diggar hårdhetsförändringar (KH/GH) men det kan bero på att t ex mikronäring blir "slöare" vid högt KH.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • -= Emilio =-
              • April 2006
              • 226

              #36
              Okey.. Det är jag helt säker på att jag inte gjort, inte några nya stenar, rötter ingenting förutom växter..

              Har inte heller bytt nånting i y.filtrerna, bara små runda rör (vita av sten lr nått), en lite olika grovhet på filter matta o överst lite vadd bara..

              Men nått måste det ju vara. Men ska hålla koll på det nån vecka framåt också så får jag se om det går tillbaka till "det normala"..

              Skönt att det inte är så farligt.. pH kontroller blir lite senare ev. så får se hur det ligger då..
              - Juwel Vision 260 -

              - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

              - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

              Kommentar

              Arbetssätt...