Nu ger jag snart upp..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -= Emilio =-
    • April 2006
    • 226

    Nu ger jag snart upp..

    Nu ger jag snart upp.. Dessa jä*la trådalger..

    Jag vet att det pratats om det miljoner med gånger, och har försökt o läsa, lärt o gjort, men inget verkar funka..

    Kör med co2, göder med pmdd fulldos varannan dag, har en hel del växter, öven en del snabbväxande.

    Bra cirkulation så att alla växter ska få i sig näring o co2..

    Men ändå.. Får klippa blad varje dag känns det som som får en massa trådar ute på kanterna..

    Det går ju ganska bra på alla snabbväxande, men det är värre på anubias m.m.. Det blir ju nästan inget kvar, o det ser inte så snyggt ut..

    Vet inte vad ja ska ta mig till.. Känns så tråkigt, och meningslöst..

    Ska jag ta o klippa bort precis allt som har minsta "stråt" på sig eller hur ska jag göra? Sprider det dig bättre om det finns alger på växterna?

    Dosera mer eller mindre av nått? Tillsätta nått annat? Glömma allt och lägga ner helt? Känns som det..

    Kan nån snälla hjälpa mig och få mig reda ut det här med algerna.. Känns inte roligt alls..
    - Juwel Vision 260 -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

    - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    Är det inte trådalger som triggas av järn? Jag vet inte vad felet är, men jag fick jätteproblem med just trådalger när jag började med pmdd....Antagligen gjorde jag något fel, hur som helst har jag slutat med pmdd nu, jag tröttnade på de ¤&#% trådarna....
    Min zoon

    Kommentar

    • sigges
      • April 2005
      • 291

      #3
      Ursprungligen postat av -= Emilio =-
      Nu ger jag snart upp.. Dessa jä*la trådalger..

      Jag vet att det pratats om det miljoner med gånger, och har försökt o läsa, lärt o gjort, men inget verkar funka..

      Kör med co2, göder med pmdd fulldos varannan dag, har en hel del växter, öven en del snabbväxande.

      Bra cirkulation så att alla växter ska få i sig näring o co2..

      Men ändå.. Får klippa blad varje dag känns det som som får en massa trådar ute på kanterna..

      Det går ju ganska bra på alla snabbväxande, men det är värre på anubias m.m.. Det blir ju nästan inget kvar, o det ser inte så snyggt ut..



      Vet inte vad ja ska ta mig till.. Känns så tråkigt, och meningslöst..

      Ska jag ta o klippa bort precis allt som har minsta "stråt" på sig eller hur ska jag göra? Sprider det dig bättre om det finns alger på växterna?

      Dosera mer eller mindre av nått? Tillsätta nått annat? Glömma allt och lägga ner helt? Känns som det..

      Kan nån snälla hjälpa mig och få mig reda ut det här med algerna.. Känns inte roligt alls..
      Hur länge har du haft trådisar?

      Kommentar

      • -= Emilio =-
        • April 2006
        • 226

        #4
        Mer eller mindre hela tiden, men tyckte inte att dom kom så fort tidigare, + att man kanske inte glodde o kollade lika mycket innan man började med co2 och verkligen försöker få det fint med växter o så..

        Kan det ha något med att göra, att när jag gjorde en total makeover för ca 6 månader sen, innan jag ens tänkt tanken på det här med co2, så köpte jag botten gödning som jag hade i??

        Det var en burk, JBL Florapol, som man skulle blanda med gruset underst, o sen lägga ett lager på.. Det (enligt burken) innehåller, Cu, Mn, Mg, Z, B, Co,
        och ge näring i 3 år framåt..

        Kan det + pmdd ge upphov till algerna? Att det blir "dubbel" näring?

        Eller ska jag dra ner på pmdd lite gran, eller bara dra ner på nån av flaskorna?

        Försöker maxa Co2'n så mkt som möjligt, men kan inte dra på mer, har troligvis gasat ihjäl ett par fiskar redan, eftersom efter jag började med Co2'n har ett antal blivit knäppa eller bara dött.. (bla en Lda33 (kan vart parasiter i magen), en scalare, en pictusmal, och min L027 har vart nära o stryka med den också, och idag så fick min pakistan botia knäppspel)

        Känns tråkigt, när jag tex köpte en Anubia moderplanta för några månader sen, den var jätte fin och stor, och den har växt bra, men har fått klippa alla gamla blad, så det är bara nya lite mindre kvar.. Bara en stor rot typ, med trådisar på den också..

        Snälla tipsa mig hur eller vad jag ska göra, annars så ger jag upp..

        Hur viktigt är det att få bort alla trådisar som finns för att förebygga? Måste man klippa/ta bort dom, eller finns det nått annat som tar kol på dom?
        - Juwel Vision 260 -

        - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

        - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5
          Försök suga ur all skit ur bottnen och mörklägg eventuellt några dagar. Trådisar är förtjusta i microgödning men inte mörker.

          Vissa växter dör av förläggning (ex E.stellata) men de allra flesta klarar det.
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • sigges
            • April 2005
            • 291

            #6
            oveb, varför suga ut all skit ur botten?

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              Ursprungligen postat av sigges
              oveb, varför suga ut all skit ur botten?
              För att bli av med all Florapol som gosar runt i botten och läcker ut i vattnet...

              Ursprungligen postat av -= Emilio =-
              så köpte jag botten gödning som jag hade i??

              Det var en burk, JBL Florapol, som man skulle blanda med gruset underst, o sen lägga ett lager på.. Det (enligt burken) innehåller, Cu, Mn, Mg, Z, B, Co,
              och ge näring i 3 år framåt..
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • -= Emilio =-
                • April 2006
                • 226

                #8
                Så det skulle kunna vara Florapol näringen som spökar??

                Det är ett väldigt stort jobb o ta bort det, ev att det går o "slamsuga" ut det mesta, men när jag hade i det för typ 6 månader sen så tog det nästan ett dygn innan jag blev klar.. Därför att:

                Jag har 2 storters grus, ett svart ganska fint, och ett ljust grovare, och det tog väll ca 7-8timmar bara o "sortera" ut det med en sil från varandra.. Och när jag köpte florapolen, så blandades det i ca 15kg 0.8-1.2 rådasand, som alltså ligger under dom 2 andra grus sorterna, så jag har faktiskt inte en aning om hur man smidigt ska kunna separera dom igen..

                Så finns det nån annan lösning så väljer jag gärna den, men nått måste jag göra..

                Är det bara lite "grövre" växter som tål nersläckning?? Och dör algerna och försvinner av det? Hur länge ungefär isfall? 2,3 eller 4 dagar??
                - Juwel Vision 260 -

                - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av -= Emilio =-
                  Men ändå.. Får klippa blad varje dag känns det som som får en massa trådar ute på kanterna..
                  tycker det låter som nåt annat än trådisar, toffsalger till exempel.

                  dom gånger jag haft trådisar har jag bara kört ner handen och dratt upp dom och vips borta, iofs inte större mängder.
                  Defdac har nämnt att man kan rulla upp dom på en blomsterpinne till exempel.

                  är det så här dom ser ut ?
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    FloraPol är bara en järnrik lera, så det är sannolikt den som spökar om det är trådalger.

                    Det som är "bra" med trådalger är att trådalger är dom alger som liknar växter mest iom att dom är ganska stora, så kan du gro trådalger så är växttillväxten inte långt borta.

                    Den stora skillnaden mellan trådalger och växter är att trådalger är bättre på att använda bikarbonat, så det låter som du inte har full koll på CO2:n - speciellt om växterna står så pass still i växten att dom får trådar på sig.

                    Vill du laborera lite så kan du testa att skippa mikrogödningen helt i PMDD, fortsätta samma dosering av KH2PO4 och gå upp till t ex dubbla KNO3-doseringen samtidigt som du petar i högväxeln vad gäller CO2.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • -= Emilio =-
                      • April 2006
                      • 226

                      #11
                      Vet inte om jag blandat ihop det helt, men det kanske är toffs alger då som mitt problem är, för att dom blir inte längre än 3-4mm, och sitter mest i kanterna på bladen, tex så här:




                      Till o med på tex den här nya gräsväxten, blir bladen småhåriga och mörkgröna, här efter 4-5 dagar:



                      Men om det nu är toffs alger, är orsaken densamma som till trådalger? Och kan det även till dom vara Florapolen som är problemet?

                      Och som Raven sa, det går inte att lätt plocka bort dom (som med trådisar), utan dom sitter stenhårt på bladkanterna.. Omöjligt o dra bort, spec på tunnare blad..

                      Är det samma bot på toffsalger som på trådalger, eller är det nått annat man måste göra?

                      Defdac, tror du att o skippa mikrogödningen o labborera som du sa, kan lösa även det här?

                      F*n jä*la djuraffär här istan, dom "låter" så jäkla duktiga och kunniga, men det verkar som dom inte har en aning om vad dom pratar om, spelar ingen roll vad man frågar eller säger, det är alltid, "jo det är skit bra, jo det funkar, jo det är bla bla, precis vad du behöver, eller du behöver bara det här"..
                      Senast redigerad av -= Emilio =-; 01 June 2006, 11:28.
                      - Juwel Vision 260 -

                      - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                      - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Det där ser ut som korta Staghorn och bladen dom sitter på verkar inte alltför pigga (döende Cryptocoryneblad?) så jag föreslår att du fimpar dom bladen såfort som möjligt. Cryptocorynes äldre blad blir snabbt ganska dåliga och när aminosyrorna i bladet börjar brytas ner frigörs ammonium:

                        Staghorn beror på aurea/NH4, typ för hög fisklast (i förhållande till den biologiska filtreringen), bök i bottnen utan vattenbyte, dåligt biologiskt filter (i både filter och botten), ruttnande blad osv. Sammanfaller med nitritspikar. Florapolen tror jag inte har speciellt mycket med dom här rackarna att göra.

                        Växterna i övrigt ser mycket pigga och friska ut vilket även bevisas av att den aggressiva Staghornalgen ser ut att bara valt döende blad.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • -= Emilio =-
                          • April 2006
                          • 226

                          #13
                          Du har nog rätt i att det är staghorn, sökte runt lite. Och det är nog en Cryptocoryne.. som dom flesta av dom med algerna på är, men är det en väldigt kortlevd planta, alltså bladen?
                          För jag klipper av flera blad varje vecka från varje planta med alger, så dom här bladen korten var på är nog bara några veckor gammla (nån månad max).

                          Men det verkar inte bara som dom ger sig på gamla döende blad, utan har ju kommit i massor på hela min anubais (som jag klippt av), men dom bladen ska väll kunna bli flera år gamla om jag förstått det rätt??

                          Förövrigt, har 2 ytterfilter, ett Fluval 304, och ett eheim 2213, med blandat med filtermaterial i, gör 50% vb. varje vecka, och slamsuger då så gott det går. Tjejen blir knäpp när jag nästan varje dag rensar ut skräp o döda blad, så det borde inte vara nån fara med det.. Alltid när jag flyttar eller drar upp en växt, så är jag där med sugen o suger vid rötterna så att det inte ska grumla för mkt..

                          Men jag kan prova att klippa bort så mkt som möjligt av blad med algerna på, o försöka låta det vara helt o hållet i tex en vecka, så får jag se hur mkt nya det kommer.

                          Men det är inget med pmdd'n jag kan förändra? Som du nämde för trådalgerna?

                          Och en annan sak, är det bättre med dubbeldos pmdd varannan dag, än enkel dos varje dag?
                          - Juwel Vision 260 -

                          - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                          - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            men är det en väldigt kortlevd planta, alltså bladen?
                            Nej plantan i sig är extremt härdig, men den kan få för sig att slänga bort alla sina blad vid stora miljöombyten. Det är sannolikt ett sätt att snabbt anpassa sig till nya miljöer men brukar kallas "Cryptocoynesjuka".

                            Men det verkar inte bara som dom ger sig på gamla döende blad, utan har ju kommit i massor på hela min anubais
                            Anubias är ett kapitel för sig och världens absolut ledande växtakvarister tävlar om vem som kan hålla dom mest algfria. Ett råd är att inte mäta dina framgångar med hur algangripen Anubias blir. Sätt den skuggigt är det enklaste tipset att hålla den någorlunda ren, eller sätt den i ett drivhus några veckor så kan du enkelt gnugga bort algerna sen.

                            Men det är inget med pmdd'n jag kan förändra? Som du nämde för trådalgerna?
                            Nej jag tycker det verkar lovande, speciellt detta med att dom bilder du visar tydligt visar att algerna bara klarar att sätta sig på dåliga blad.

                            Ta det absolut snyggaste växtakvarium du någonsin sett på bild och studera det med lupp så kommer du se ett stort antal algangripna gamla blad, speciellt på ställen som inte syns på bilden - bakom stenpartier och annat lurigt man kan använda för att dölja nederdelen på stängselväxer som blir värst drabbade.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • -= Emilio =-
                              • April 2006
                              • 226

                              #15
                              Okey, jag tackar så mkt för alla goda råd..

                              Jag får kanske acceptera att man aldrig blir helt kvitt alger, och som du sa, det finns nog mer eller mindre överrallt. Och är ju långt långt från toppen ännu så får väll försöka bli av med dom.. Kanske ska vara glad att man inte haft nån riktig algblomming ialf.

                              Ska ge det lite tid och försöka.. Tack igen för tipsen..

                              En liten fundering bara, sätta anubias i drivhus? Vad och hur menar du med det? Så att man ska kunna gnugga bort algerna..
                              - Juwel Vision 260 -

                              - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                              - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                              Kommentar

                              Arbetssätt...