Nu ger jag snart upp..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Här har Micke Eklund odlat Glosso i en krasselåda som flyter under lysrören, så något liknande. Jord och lite vatten och ordentligt tillslutet så det blir hög luftfuktighet inne i lådan:

    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Hynt
      • May 2006
      • 224

      #17
      lite alger e enligt mig inte hela världen är ingen expert på vattenväxter, iof labbat lite med hydro men det är en annan historia.. ser det som naturligt och lite av ett sundhets tecken.. trådalger ser ju trevligare ut än alger som täcker hela akvariumet.. nåja lite offtopic kanske men lycka till med tanken..
      *skååål*
      http://hynt.info.se/

      Kommentar

      • -= Emilio =-
        • April 2006
        • 226

        #18
        Ursprungligen postat av defdac
        Här har Micke Eklund odlat Glosso i en krasselåda som flyter under lysrören, så något liknande. Jord och lite vatten och ordentligt tillslutet så det blir hög luftfuktighet inne i lådan:

        http://www.defblog.se/picture/1347.html
        Okey =) Det verkar ju coolt, kanske man ska pröva.. Men den behöver väll inte vara i akvariumet om man kör lysrör ovanför eller?

        Ska jorden bara vara fuktig eller ska det vara blaskigt med vatten, och ska man ha ner nå pmdd i vattnet då, o kanske co2?

        Eller räcker det med, tät låda, lite jord, fuktigt och under bra lysrör?

        * Nu har jag klippt bort varenda blad jag hittade med alger på, får se om det funkar som det ska.
        Så såg det ut: http://i77.photobucket.com/albums/j6...e/CIMG8936.jpg

        Men Defdac, kan det inte vara så att bladen blir dåliga o dör efter att staghornen satt sig o börjat "suga" musten ur dom?
        Senast redigerad av -= Emilio =-; 01 June 2006, 18:39.
        - Juwel Vision 260 -

        - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

        - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

        Kommentar

        • -= Emilio =-
          • April 2006
          • 226

          #19
          Finns det förresten några fiskar som käkar staghorn alger?

          Kanske ska införskaffa ett par isåfall som kan hjälpa till lite..

          Förresten, ska jag klippa bort även alla drabbade strån på den här (inte säker vad det är för växt)

          eller kommer dom dö o lossa av sig själv?

          Ett väldans jobb o plantera allt igen med pincett nu när den väl tagit sig o börjat sprida sig lite..
          Senast redigerad av -= Emilio =-; 01 June 2006, 22:29.
          - Juwel Vision 260 -

          - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

          - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #20
            Skatta dig lycklig att det visade sig vara staghorn !

            Jag fick riktigt massivt med dessa efter att ha "dödat" filtret med Tetra GT.

            Jag gödde på som vanligt och min nålgräsmatta var nästan svart. Det gick att "kamma" ur hela nävar med staghorn's.

            Efter en tid så gav den helt plötsligt vika. Fråga på barreport vill jag minnas och Tom sa att det bästa med staghorn är att de sällan återvänder !

            Så snart ser du antagligen ljuset i tunneln tror jag. Fast misströsta inte om det blir värre innan det blir bättre !!
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #21
              går att använda väteperoxid för att döda staghorn, dödar iofs allt annat också om man har i för mycket men läst om några som använt doseringspruta för punktdosera och det funka rätt ok.
              nackdelen med väteperoxid är att algen dör men den lossnar inte från underlaget.

              men rekommenderar STARKT att du läser på om det innan du prövar så inte alla fiskarna fortsätter upp i fiskhimmlen typ.

              h2o2 hydrogenperoxid är 2 ord du kan googla på ihop med ex: aquarium
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Men den behöver väll inte vara i akvariumet om man kör lysrör ovanför eller?
                Nej jag har en liten låda i fönstret jag ofta glömmer bort. Däri överlever några strån R. wallichii och L. arcuata förtillfället.

                Ska jorden bara vara fuktig eller ska det vara blaskigt med vatten, och ska man ha ner nå pmdd i vattnet då, o kanske co2?
                Jag har vatten så man börjar skymta vattenytan, blaskigt. Jag brukar fylla på med akvarievatten och blåsa in i lådan ibland (andedräkten innehåller runt 13 ppm CO2 jämfört med luften som innehåller 0.03 ppm dvs nästan 500 ggr mer CO2).

                Det är lite overkill med mäsk till ett drivhus, men visst. Det lär inte skada =)

                kan det inte vara så att bladen blir dåliga o dör efter att staghornen satt sig o börjat "suga" musten ur dom?
                Nej, eftersom du aldrig ser nya friska blad bli algangripna. Sätter det sig alger på en växt så är det alltid för att den (eller enbart vissa blad) på något sätt är krasslig(a).

                Förresten, ska jag klippa bort även alla drabbade strån på den här (inte säker vad det är för växt)

                eller kommer dom dö o lossa av sig själv?
                Dom kommer försvinna allteftersom du trimmar hela gräset med sax.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #23
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Jag har vatten så man börjar skymta vattenytan, blaskigt. Jag brukar fylla på med akvarievatten och blåsa in i lådan ibland (andedräkten innehåller runt 13 ppm CO2 jämfört med luften som innehåller 0.03 ppm dvs nästan 500 ggr mer CO2).
                  Inte för att vara petig, men var kommer uppgifterna om dessa halter ifrån? Som sagt, jag kanske e lite ringrostig och old school, men om jag inte minns helt fel misstämmer dom "ganska" mycket, typ faktor 1000 eller mer.

                  Ursprungligen postat av defdac
                  Det är lite overkill med mäsk till ett drivhus, men visst. Det lär inte skada =)
                  Jag har läst en källa, (ja bara en, har inte tagit mig ork att forska vidare,) som anser att halter på och över 2000 ppm är skadliga för emersa växter, vill bara säga att man kanske bör kolla upp det där innan man co2-göder i slutna drivhus. Skulle vara bra om någon ville kolla upp det, och dela med sig.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Stämmer. Vi kör på procent istället och då blir det 4.5% CO2 i utandningsluften och 0.04% i luften:


                    Ang. mäsk till drivhuset så är det lite overkill ja. Dessutom tror jag man skulle behöva en fläkt för att det skulle göra ordentlig nytta och då börjar vi komma in på cannabisteknologier som det finns väldigt mycket information om på nätet höhö =)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • -= Emilio =-
                      • April 2006
                      • 226

                      #25
                      Okey, perfekt, då ska jag försöka o inte oroa mig, nu känns det roligare igen..
                      Ska försöka hålla koll o se hur det utvecklar sig. Tackar så mkt för hjälpen.. Tur att det finns folk man kan fråga, annars vet ja inte hur det skulle gå

                      Täckte defdac på det du har i fönstret, har kollat lite på R. wallichii, och ett par andra "krävande" (typ co2, mkt ljus) växter, är det nånting som man kan pröva sig på även som amatör eller? Eller är det typ MH belysning och expertis som gäller då? Blir väll efter jag fått bot med algerna (om jag får det), men tänkte pröva lite mer krävande växter, nu när man ändå kör co2 o så.


                      Ursprungligen postat av defdac
                      då börjar vi komma in på cannabisteknologier som det finns väldigt mycket information om på nätet höhö =)
                      Hehe..

                      O Raven, det låter intressant, men inget jag vågar mig på just nu Skulle säkert göra fel o allt skulle dö eller nått, o då skulle jag nog aldrig mer vilja se ett akvarium, så jag står över den här gången, men tack för tipset anyway.
                      Senast redigerad av -= Emilio =-; 02 June 2006, 10:18.
                      - Juwel Vision 260 -

                      - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                      - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        har kollat lite på R. wallichii, och ett par andra "krävande" (typ co2, mkt ljus) växter, är det nånting som man kan pröva sig på även som amatör eller? Eller är det typ MH belysning och expertis som gäller då?
                        Bra koll på CO2 underlättar alltid med de flesta växter, EI ovanpå det så är det inte många växter som är svåra. Dom som hittills varit väldigt svåra för mig som jag verkligen vill klara är B. heudelotti och H. callitriciodes. Det tog ett tag innan jag klarade R. wallichii men det beror nog till största delen på att jag numera inte har Siamesiska algätare som gillar den mer än vad jag gör (fast på ett annat sätt

                        Det är olika vilka växter man tycker är svåra, du kanske klassar B. heudelotti som ett ogräs *shrug*.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • -= Emilio =-
                          • April 2006
                          • 226

                          #27
                          oj oj oj

                          Ursprungligen postat av defdac
                          Bra koll på CO2 underlättar alltid med de flesta växter, EI ovanpå det så är det inte många växter som är svåra.
                          Så bra koll som med en ph-kontroller då eller?

                          Och oj, vet inte om det är nått fel, men skulle kolla mitt Kh, provade 4 gånger, och det slår om först vid 13???

                          Har alltid legat på 4-5 förut.? Det var iförsig ett par veckor sen ja kollade det..

                          Vad kan det bero på? Eller är det omöjligt att det stämmer? Gjorde 50% vb i söndags.
                          - Juwel Vision 260 -

                          - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                          - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                          Kommentar

                          • -= Emilio =-
                            • April 2006
                            • 226

                            #28
                            Provade ett par gånger till, fick det till 11-12..

                            på kran vatten 4-5 som förut..

                            Vad kan ha hänt och är det nått som är farligt? vad ska jag göra? vb?
                            - Juwel Vision 260 -

                            - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                            - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              Så bra koll som med en ph-kontroller då eller?
                              Tja varför inte. Jag har aldrig haft någon och de gånger då akvariet strulat så har det ofta varit CO2:n som felat.

                              Ang. ditt KH låter det som du har något som förändrar KH:t i akvariet, typ korallsand eller kalksten. Du kan ta upp misstänkta stenar/grus och droppa lite ättikssprit på dom och lyssna med örat om det fräser.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • -= Emilio =-
                                • April 2006
                                • 226

                                #30
                                Men jag har inte lagt dit nått nytt alls utom växter då o då..

                                Har samma grejer som jag alltid haft i (typ 3 år) utom sanden med florapol då för ca 6 mån sen..

                                Tycker det blir olika varje gång, måste vara nått fel, kan droppa till 15 utan att det händer nått..

                                Ska prova igen. Men det är inget som är farligt eller?

                                Får det till 11 nu varje gång jag provar, ph 6.5, enligt listan då ligger jag på 83ppm co2.. kan fiskarna leva då?
                                Senast redigerad av -= Emilio =-; 02 June 2006, 13:28.
                                - Juwel Vision 260 -

                                - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                                - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                                Kommentar

                                Arbetssätt...