Näringsbrist

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mightyice
    • October 2005
    • 120

    Näringsbrist

    Jag har ju prcis startat igång med Co2 och PMDD i mitt 1125 har ingen controller ännu men kan gasa på C02 Ganska bra innan PH blir för lågt.
    Jag kör med PMDD dos en gång i veckan som det står vi vattenbyte. Händer dock inget med växterna i karet men jag läste detta i en annan tråd

    Tropfrog skrev
    Dosen säkerhetställer tillräckliga nivåer i karet en gång i veckan. I de flesta kart så räcker det, men i kar med mycket växter och/eller mycket belysning/co2tillsats kan den ta slut mycket snabbare. Har man växter som lider av bristsymptom så kan 5 dubbla dosen konsumeras på en dag. Så fort det akuta behovet är tillfredställt så minskar upptaget.

    Kan det vara så att mina växter som aldrig mått riktigt bra innan ligger efter en hel del så jag skall gasa på med flera doser PMDD i början och vad händer om jag över doserar??
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Vad har du för växter? Uppvisar växterna några näringsbrister? Hur tätplanterat är akvariet? Hur mycket belysning har du?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Hur göder du?
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        En fulldospuls PMDD i veckan och precis startat CO2. Hmm.. Då borde du se någon bubbla här och var på pigga nya skott på snabbväxare hur risiga dom än är.

        Ser du inte det så lyckas du inte lösa upp CO2:n på något bra sätt.

        Övriga näringsbrister är lätt att utesluta eftersom en PMDD-dos i veckan räcker för att ge bubbel i de allra flesta fall - det är sällan det går från 0 bubbel till bra bubbel bara för att man doserat en PMDD-dos, näringsreserver i gamla blad räcker långt om växten vill utnyttja ett överflöd av CO2 och man kan se både kalium- och mikrobrister när det ändå bubblar bra.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Leonard
          • January 2006
          • 2352

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          näringsreserver i gamla blad räcker långt om växten vill utnyttja ett överflöd av CO2 och man kan se både kalium- och mikrobrister när det ändå bubblar bra.
          Kan det inte vara så att växterna (verjar iof otroligt i ett så stort kar på ALLA växterna) aldrig fått några näringsreserver som dom kan utnyttja nu när näringsnivåerna i karet inte är höga?
          Eller att växterna behöver en (ordentlig) kick i början när näringnivåerna är låga, för att komma igång med växandet och bubblandet igen?
          18år. . . . . .<¨,)))--{
          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
          Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ja det kan ta ett tag för ordentligt tillväxt att komma igång och man kan ofta se ett visst lyxupptag ibörjan, men bubbelbildning under blad ser man ganska omgående om man lyckas lösa upp CO2.n
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Mightyice
              • October 2005
              • 120

              #7
              Skall skriva ner all information ni behöver för att hjälpa mig när jag kommer hem från jobbet idag

              Kommentar

              • Mightyice
                • October 2005
                • 120

                #8
                Vad akvariet består av är http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium_andra.php?NR=59
                inte så tät planterat än så länge.
                Och dom bubblorna som reactorn inte fixar in i vattnet mistas typ in under växterna. Dom gamla växterna har ju alger tagit över. kan det hindra dom från att ta upp näring?. Algerna är det som verkar få mest energi än så länge. vissa. Tog bilder på dom växterna jag köpte senast fick 3 namn men dom går inte ihop dom med bilder på nätet se på min sida vad jag skrivit för namn. och jämför man där så har faktiskt den med små blad växt på höjden en hel del men dom andra ser bladen fulare ut och algerna fått fäste. se även inom den svarta ramen på andra bilden alla små bubblor som algerna ger ifrån sig. är det så att jag ligger inne på det område där algerna mår bra och inte växterna ??. bilderna är ifrån 060525 och 060601. jag göder som pmdd.se kalkulator säger 1 gång i veckan. dock byter jag inte hälften av vattnet varje vecka utan ca30-40% och 50% 1 gång i månaden
                Bifogade filer
                Senast redigerad av Mightyice; 01 June 2006, 14:16.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Jag skulle tro att det är CO2-bubblor som bara fastnat på stenen helt enkelt.

                  kan det hindra dom från att ta upp näring?
                  Marginellt, näringen tas främst upp på undersidan av bladen där det är störst mängd stomata.

                  Vattenbytesregimen ser bra ut, mindre procentuell mängd vattenbyte innebär högre maxnivå av PMDD men eftersom du bara doserar en gång i veckan är det absolut inget att vara orolig över.

                  Däremot var det inte mycket mist man såg i bilden. Några enstaka bubblor som ser ut att ha oroväckande långa fartränder rakt uppåt. Mistbubblor håller sig ganska stilla pga deras litenhet och susaromkring i alla möjliga riktningar och skapar en betydligt jämnfinprickigare yta. Din yta ser ut som det ligger lite för stora enstaka bubblor, medans det med riktig mist blir som ett fint ljust täcke. Ska försöka ta en bild när jag kommer hem.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Mightyice
                    • October 2005
                    • 120

                    #10
                    Dellvis nöjd

                    Som ni kan se på den ena bilden så har 1 av växterna växt riktigt bra och den är jag riktigt nöjd med. dock gör inga andra växter några framsteg utan algerna på dom växer snabbare. fick ta ut roten på garage uppfarten och göra rent den med högtryckstvätten föra veckan för den hade så mycket alger på sig. Hade en teori att jag inte löser upp Co2 tillräckligt bra utan att det bara mistas ut på den växten som nu växer bra. dom andra som är på botten får dock inget. inte heller dom som är i mitten och till höger på akvariet. någon som har några andra?. skall upp till stockholm nu och det blir väll till att leta reda på några växter med större blad som kan kallas snabbväxare
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Jag gav upp misten via powerhead+PET-reaktor. Verkade inte funka något bra, och har liknande erfarenhet som du att bara växterna inärheten av mistreaktorn växte bra.

                      Vore intressant om alla andra mistare kunde ge sin syn på saken nu när några stycken har kört det en längre period.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13127

                        #12
                        Tror dina (litet antal)växter tar sig mycket bättre utan co2 och pmdd med så få vattenbyten som 1g/månaden...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • PatrikS
                          • June 2006
                          • 579

                          #13
                          Ah, kör med co2 i ytterfiltret, ser att du har det, så blir det så bra som det kan bli med så lite arbetsinsats och huvudbry med gasupplösningen som möjligt.
                          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                          Kommentar

                          • Mightyice
                            • October 2005
                            • 120

                            #14
                            Ja det är ju inget mist försök jag vill ha utan det är nog bara att min Eheim 2080 pro 3 inte har tillräkligt med tryck. kanske skall ta bort strillröret som är på utblåset och köra med "raka rör" för att se om det rör runt det bättre.

                            Kommentar

                            • Erik...
                              • May 2006
                              • 1459

                              #15
                              Om jag inte misstar mig helt av bilderna så är dina snabbväxande växter av arten Hygrophila polysperma, och dom växer fort jämfört med det mesta i de flesta miljöer, De andra växterna ser ut att vara Anubias sp. och Microsorum pteropus(vattenormbunke) och dom är inte direkt kända för att växa explosivt i någon miljö. Alla växterna ser på bilderna ut att vara oroväckande bleka, antar att det delvis beror på fotona, Men min teori för vad som behövs är mer näring, och i takt med att du skaffar mer och fler snabbväxande växter ännu mer näring, Mer och fler snabbväxande växter tror jag alltså kommer vara till stor hjälp mot algerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...