CO2 eller ej...???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin B
    • March 2006
    • 112

    CO2 eller ej...???

    Jag har precis satt in en BTN Woodrock i mitt 310 liters, fått i Rådasand samt lite fisk (Diskus). Riktigt nöjd faktiskt.

    För några månader sedan shoppade jag runt en del på E-bay och lyckades skrapa ihop prylar till en komplett CO2 anlägging (hade tub innan).

    Jag funderar nu på att köra CO2 + PMDD tillsammans med ovan men vill gärna dölja CO2 reaktorn bakom bakgrunden, är det en bra idé??

    Jag kommer troligtvis inte att ha extremt mycket växter men vill gärna pröva lite mer än svärdsplantor, funderar på bla "Alternanthera reineckii"
    och skulle även gärna vilja få till en heltäckande plätt med "Echinodorus Tenellus". Det är väl ungefär så långt jag har kommit i mina funderingar ännu...

    Ljuset är fn 2x36W Aquarelle med reflektorer, kommer snart att vara 2x54W t5 med reflektorer.

    Klarar jag detta lika bra utan CO2??

    Tacksam för synpunkter!
  • Kharn
    • May 2004
    • 256

    #2
    Hej

    Det beror på vilken sorts reaktor du har om du vill gömma den bakom BTN bakgrunden.

    Om du nu har alla prytlarna för att köra igång CO2 så hadde jag inte tvekat.
    Jag har själv ingen dirakt erfarenhet av Tenellusen men jag tror nog att du kommer få en avsevärt tättare matta med CO2
    Alternanthera reineckii har jag däremot haft men med blandad framgång trotts CO2 liksom många andra här på forumet.

    MVH Jimmy
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

    Kommentar

    • Martin B
      • March 2006
      • 112

      #3
      Det beror på vilken sorts reaktor du har om du vill gömma den bakom BTN bakgrunden.
      Vilken sorts reaktor skulle du säga fungerar bäst om den placeras som jag vill ha den? Reaktor är nämligen den enda CO2 prylen jag inte skaffat än:-)

      Tar gärna emot tips på växter som fungerar tillsammans med bakgrund och CO2, dvs jag vill helst inte att hela bakgrunden skall växa över, "kostade trots allt´en arm och ett ben".
      Funderar även på någon snygg krypande växt (ranka) som kan klättra på bakgrunden. Jag har 28-29 i vattnet pga Diskus och är lite osäker på vilka av de mer krävande växterna som klarar temperaturen.

      //Martin

      Kommentar

      • Martin B
        • March 2006
        • 112

        #4
        Den egentliga frågan jag har angående CO2 bakom bakgrund är hur sjutton jag får till en bra spridning då utblåset sitter rätt nära ytan. Räcker det eller behöver jag en ny pump enbart för CO2 spridningen samt ett nytt utblås vid botten??

        Kommentar

        • Kharn
          • May 2004
          • 256

          #5
          Aquamedic och Dupla säljer Reaktorer som går att montera i akvarieskåpet
          men dom kräver en pump som driver dom.
          Troligtvis så kan man koppla dom till ytterfiltret men jag vet inte säkert hur kraftigt flöde dom behöver då jag själv kör med diffusrar.

          Jag tror att Peter Nyman använder sig av Duplas reaktor med ett fantastiskt resultat.

          MVH Jimmy
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

          Kommentar

          • Martin B
            • March 2006
            • 112

            #6
            Jag har en Woodrockmodul och har mao inget ytterfilter kvar längre, kör med filtermattekuber bakom bakgrunden och driver det hela med en MaxiJet 1200 l/h.

            Min tanke var att det kanske skulle fungera att stoppa ned ex vis en diffusor bredvid pumpen (vid botten bakom bakgrunden) och på så sätt få runt CO2'n i akvariet. Å andra sidan sitter ju utblåset från Woodrocken ganska högt upp... vet inte om det spelar någon roll.

            Saken är ju den att en stor del av poängen med att få dit en bakgrund med filter var att slippa ha en massa teknik utanför akvariet, dels då det inte förskönar, dels då jag har tre klåfingriga barn, från 6 mån-->6 år...;-)

            //Martin

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Jag skulle nog akta mig för att trycka ner co2 i att discuskar med ganska få växter... tycker att co2 passar bättre i rena växtkar!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Jag har kört co2 i diskuskar med växter i. Men efterssom stabilt ph är så viktigt för diskus skulle jag inte våga köra det utan controller.

                Om du bara vill ha den vanliga klassiska miljön med lite rötter och några svärdsplantor så är inte co2 nödvändigt.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Martin B
                  • March 2006
                  • 112

                  #9
                  Tack för synpunkterna.

                  Har en PH-controller och jag har tills nu kört med den "klassiska" miljön.
                  Eftersträvar dock att få någonting mittemellan ett klassiskt Diskuskar och ett växtkar... om ni förstår vad jag menar.
                  Min tanke var att Woodrocken får stå för den klassiska inredningen och tänkte sedan få i ganska mycket växter (med måtta iofs...)
                  Frågan är mao hur man på ett snyggt, effektivt sätt löser Co2 reaktor frågan på ett osynligt sätt, dvs allt bakom bakgrunden. Kanhända går det inte att få till på ett bra sätt och då får jag väl tänka om.

                  //Martin

                  Kommentar

                  Arbetssätt...