Kiselalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #16
    Du bör ha växterna i karantän innan du häller i dom. T ex en spann med lite cirkulation. Så att du slipper överraskningar. Trollsländelarver kan t ex fånga och äta upp fisk.

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #17
      Hur länge?
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #18
        En massa nytta. Knappt jag orkar börja skriva om det. De är snygga, roliga att få att trivas, fungerar som filter, skydd för yngel och småkryp som äter skit och som fiskarna kan äta om de råkar trilla av från växterna, de tar upp näring från fiskens skit, de släpper ut ämnen som är giftiga för algerna men inte för fisken, om de har rötter påverkar de en massa processer som är bra i bottnen. OCH SÅ VIDARE.

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #19
          Ursprungligen postat av stene
          Hur länge?
          Någon eller några veckor brukar jag ha dom i en annan balja.

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #20
            Bugar och tackar för svaren skönt nu vet man det så man slipper fråga mer..
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #21
              Lycka till!

              Kommentar

              • Leonard
                • January 2006
                • 2352

                #22
                Ursprungligen postat av Krax
                de släpper ut ämnen som är giftiga för algerna men inte för fisken, om de har rötter påverkar de en massa processer som är bra i bottnen
                Släpper alla växter ut ämnen som är giftiga för alger? Jag visste faktiskt inte det . Fattar nu att det måste ju vara därför som algerna försvinner om växterna trivs.

                Jag har aldrig sett Ceratophyllum med rötter, eller menar du om man har rötter i karet? Gör dom så att det blir bättre nitrificering (eller vad heter)/ nedbrytning i bottnen? Det gör väl också alla andra växter bara att just dessa gör det väldigt fort? Jag har aldrig fått Hornsärv att få rötter (tror jag ) varken luftrötter eller i botten.
                Dom går ju att plantera i gruset, men man kan ju också ha dom flytande i vattnet, som Vattenpest. Jag hade mina svävande i vattnet oftatst.
                18år. . . . . .<¨,)))--{
                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #23
                  Nä jag menade andra arter med rötter. Jag har heller aldrig sett rötter på Ceratophyllum. Mina växer också fritt svävande.

                  Alla arter släpper inte ut ämnen som är giftiga för alger och jag vet inte exakt vilka som gör det. Myriophyllum, Ceratophyllum och kransalger verkar göra det. Det debatteras om de avsiktligt släpper ut ämnena till vattnet eller om det egentligen bara är oundvikligt för dom. De vill ha blad som inte blir bevuxna med alger och då råkar de släppa ut en del algdödarmedel i vattnet också. Men det debatteras och är extremt svårt att undersöka. Men spännande.

                  Kommentar

                  • Leonard
                    • January 2006
                    • 2352

                    #24
                    okej.
                    Tack för lite mer info Krax!
                    18år. . . . . .<¨,)))--{
                    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #25
                      Kan man säga att växterna äter upp näringen på något vis i karet,så det inte bildas näring som algerna trivs i.Stämmer det inte att dem planterar dem väcterna som tex fiskedammar för att algerna inte skall trivas hela dammen är överfull med dem nämligen
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      Arbetssätt...