Master grow(th)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • IaMtHeJoKe
    • November 2005
    • 416

    Master grow(th)?

    Köpte mastergrow idag från tropica....vad har ni för erfarenhet av den ? bra/dålig?

  • Kharn
    • May 2004
    • 256

    #2
    Toppklass ..men det är bara microgödning med lite K o mg i så det är ingen komplett gödning

    MVH Jimmy
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

    Kommentar

    • IaMtHeJoKe
      • November 2005
      • 416

      #3
      okey...va ska man göda med mer då?

      Kommentar

      • Kharn
        • May 2004
        • 256

        #4
        Ursprungligen postat av joakimboy
        okey...va ska man göda med mer då?
        Oj

        det beror lite på vad du är ute efter men för ett växtkar krävs bland annat

        CO2 i mängder samt :

        KNO3 = Kaliumnitrat .
        Kh2po4 = kaliumdivätefosfat
        k2so4= Kaliumsulfat ,
        MGso4 = Magnesiumsulfat.
        Samt Ljus


        Låter som rena grekiskan men det är verkligen ganska simpelt.
        Du kan köpa det från PMDD.se tror jag.



        Prova söka på PMDD ( Poor mans dosing dropps )

        MVH Jimmy
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

        Kommentar

        • IaMtHeJoKe
          • November 2005
          • 416

          #5
          aaa har kollat på de...men ha på zoo rekomenderade de häre....men man vet ju hur som e på zoo :P måste man ha Co2 i sitt kar ? räcker det inte med fiskarna man har ?

          Kommentar

          • Kharn
            • May 2004
            • 256

            #6
            Ursprungligen postat av joakimboy
            aaa har kollat på de...men ha på zoo rekomenderade de häre....men man vet ju hur som e på zoo :P måste man ha Co2 i sitt kar ? räcker det inte med fiskarna man har ?


            Det beror på vad du är ute efter och vilka växter som du vill hålla.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              TMG är en komplett gödning om fiskarna kan tillgodose växternas behov av nitrat och fosfat. I ett kar med co2 är det omöjligt, men i ett kar utan co2 där fiskarna är i centrum och växterna en del av miljön, DVS normala sällskapskar, är det oftast fullt tillräckligt.

              I ett akvarium där växterna står i centrum bör man tillsätta co2, kno3 och kh2po4.

              Mgso4 och k2so4 är lite finlir och behövs sällan om man har tmg som microkälla.

              Så om du har ett sällskapskar med fiskarna i fokus och en del växter så räcker troligtvis tmg, det är dessutom en av de bästa på marknaden för ändamålet. Om du tycker att det är för dyrt så kan du köpa micro+k2so4+mgso4 för att blanda din egen tmg, det blir avsevärt mycket billigare men lite kladdande.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • bobbyfuller
                • October 2005
                • 538

                #8
                Bra grejer

                TMG är bra grejer det har räckt åt mina växter det fullkomligt exploderade om man jämför när jag körde utan. Nu har jag gett mig på att prova pmdd får se om det slår väl ut mycket billigare en tmg
                /bobbyfuller
                **Juwel Trigon 190L**
                If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Har man redan höga fina nivåer av makro i karet och god tillväxt utan större algproblem så kommer pmdd troligtvis inte hjälpa så mycket.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • IaMtHeJoKe
                    • November 2005
                    • 416

                    #10
                    kan man hälla i hela dosen på en gång eller ska man sprida ut det i veckan? hur gör ni?

                    Kommentar

                    • IaMtHeJoKe
                      • November 2005
                      • 416

                      #11
                      Ingen som vet ?

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Dosen säkerhetställer tillräckliga nivåer i karet en gång i veckan. I de flesta kart så räcker det, men i kar med mycket växter och/eller mycket belysning/co2tillsats kan den ta slut mycket snabbare. Har man växter som lider av bristsymptom så kan 5 dubbla dosen konsumeras på en dag. Så fort det akuta behovet är tillfredställt så minskar upptaget.

                        I de flesta sällskapskar med lite växter i räcker en dos i veckan. Om du skulle se tecken på microbrist kan du öka till 2 gånger i veckan.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • carlw
                          • November 2005
                          • 53

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tropfrog
                          TMG är en komplett gödning om fiskarna kan tillgodose växternas behov av nitrat och fosfat. I ett kar med co2 är det omöjligt, men i ett kar utan co2 där fiskarna är i centrum och växterna en del av miljön, DVS normala sällskapskar, är det oftast fullt tillräckligt.
                          Varför är det omöjligt i ett kar med CO2?
                          Är det typ för att växterna mår så bra att dom konsumerar mer nitrat och fosfat?

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Precis...Ju mer ljus, växter och co2 desto mer tillväxt och följakligen större näringsupptag. Man blir lätt förvånad hur lite co2 man behöver tillsätta i ett sällskapskar för att uppnå kvävebrist. Vill man satsa på växterna med extra ljus/co2 tillsats så är det lika bra att lära sig pmdd på en gång, annars tenderar det att bli algblommningar och trött akvarist.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Kan väl vara värt att nämnas att Tropica Mastergrow numera har bytt namn till "Tropica Aquacare plantnutrition liquid" och att dessutom finns något som heter "+liquid" som också innehåller N och P.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...