Mäsken på plats

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #31
    2 tsk torrjäst låter bra mycke.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #32
      Ursprungligen postat av tulle89
      Men det verkar helt skumt. Mäsken har redan efter 3 dagar minskat rejält i bubblande. Dag 1 så bubblade det med 2,5 bubblor i sekunden och nu bubblar det 1 bubbla var 5:e sekund!
      Var glad för det 1 bubbla var 5:e sekund låter mer lagom till ett 54 liters än 2,5 bubblor per sekund... Hur lågt blev ditt pH?
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • RealStuff
        • November 2005
        • 60

        #33
        Oj vilket häftigt recept. Lite väl i största lagret. Alldeles för mycket jäst gentemot mängden vatten.

        Notera jag har 1 tsk till 4 L vatten. Med det receptet sägs det hålla 3 veckor.

        Du bör skära ned på torrjästen. Skulle föreslå att du testar dig fram. Men jag tror nog 1 krm torrjäst räcker om du kör med 1 L vatten. 1 dl socker /L vatten.

        Du kanske ska uppnå 1 bubbla var 4e sekund. Under hela mäsk perioden. Får inte vara raket start i början och sen avta.... (det uppnår man om man har för mycket jäst).

        Du borde också vara uppmärksam på ditt Kh. Karbonat Hårdheten i vattnet. Ett värde på 8 är bra. Då får ditt vatten en stabilare Ph nivår när du tillsätter CO2. Med ett lågt Kh, kan Ph pendla snabbt. Och det är inte bra för växter eller fiskar. Sök på Kh på forumet så hittar du mer fakta!

        Kommentar

        • malun
          • March 2005
          • 20

          #34
          Kör med 2 krm jäst istället för 2 tsk. Du får nog en lite lugnare och längre resa då.

          Kommentar

          • Glajdarn
            • November 2004
            • 270

            #35
            Jag använder också mäsk... Till min burk på 250 l har jag två seriekopplade 5-litersdunkar, och receptet hittade jag här på zoopet:

            - 5 l vatten
            - 5 dl socker
            - 2 msk vällingpulver
            - 1 tsk bikarbonat
            - 2 krm torrjäst (blått paket)

            (Är inte helt 100 att jag minns receptet helt korrekt nu kl. 04.15 på morgonen...)

            Med detta recept bubblar det hos mig ca 2-3 veckor, och jag byter en dunk var vecka (m.a.o byts mäsken i varje enskild dunk var annan vecka).
            Det funkar ganksa bra, men jag har lite problem med tätheten. Detta har lösts genom att koppla koldioxidslangen till "snorkeltappen" vid den lilla pumpens utblås, vilket genererar ett litet undertryck i systemet och gasen sugs ut snarare än trycks ner i burken.
            Det är ingen kanonlösning, men fungerar hyffsat tills jag fixat tätheten...
            "This is a lighthouse. Your call."

            Kommentar

            • tulle89
              • March 2006
              • 1183

              #36
              Tack för alla svar!
              Har bestämt mig för att byta över mäsken till 54 L akvariet och ha den lilla platsburken som bara lowtech.

              2 teskedar är nog lite mycket ja så jag ska göra som malun säger och ta 2 kryddmått istället.

              KH och pH vet jag inte vad det är innu för har inte köpt sådana tester ännu, vilket förmodligen är ett måste när det gäller den varierande co2 från mäsken. Ska iväg och inhandla det om några dagar men än sålänge är det väll ingen fara för jag har ju inga fiskar i som kan ta skada.
              Vad blir lagom bubbel till ett 54 L?
              Och hur mycket ljus behöver man ha till ett växtakvarium?
              Har en 15 W lysrör till akvariet(+reflekter) nu vilket alltså blir ca 0,3 watt per liter. Är det lagom eller måste man har mer?

              // MVH Tulle
              Senast redigerad av tulle89; 30 May 2006, 16:23.
              Med Vänliga Hälsningar Tulle

              Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

              Kommentar

              Arbetssätt...