Mäsken på plats

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #16
    Ha det funka med vlc
    Fan va coolt det var, o härlig bakgrundsmusik .
    Jopp det får nog bli ett sådant, om inte annat så såg det ju häftigt ut när bubblorna steg till ytan.

    //MVH Tulle
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #17
      jäklar va bubbler, hade ja kört såmycke hade mina fiskar tvärdött
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Sintei
        • May 2006
        • 501

        #18
        tja, den har varit igång sen imorse.. och pH ligger mellan 6.5 och 7 (neutralit stickor samt indikatorpapper).

        Tulle, jag köpte min på akvarietjänst vid st knuts torg (tror jag det heter) i malmö.

        Raven, jag tror inte mitt akvarium riktigt fattat att CO2n är påväg så vattnet håller väl på o mättas. Eller så har jag för bra omrörning i akvariet så CO2n luftas ut..
        www.akvascape.se - design i vattenvärlden

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #19
          du har lite större akvarie än va ja har.
          har bara 37L och går inte så mycke co2 då.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #20
            Japp vad gytt, ska jag dit imorrn .

            Tack så himmla mycket för alla svar mina akvariekompisar .

            //MVH Tulle


            Ahh f*n osså, var precis inne på deras hemsida och de har inte öppet imorrn . Jaja på måndag då :P

            //MVH Tulle
            Senast redigerad av tulle89; 27 May 2006, 18:49.
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • Sintei
              • May 2006
              • 501

              #21
              jag vill skaffa större, men sambon sa ifrån. Jag spenderar visst mer tid framför (ibland i) akvariet än med henne.. Jag kontrade med att hur kul är det att se på när hon filar sina naglar.


              Och nu är det jag som får diska en tid framöver.. suck.
              www.akvascape.se - design i vattenvärlden

              Kommentar

              • tulle89
                • March 2006
                • 1183

                #22
                Haha, hade jag varit du skulle jag fortsatt och tjata och när du råkar säga lite olämpliga saker så du blir tvungen och ta disken så kan du vara lugn för då har du redan köpt en diskmaskin och har som ett ess i rockarmen.

                // MVH Tulle
                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                Kommentar

                • RealStuff
                  • November 2005
                  • 60

                  #23
                  Bättre sent än aldrig lägger jag upp en bild på CO2 anläggning.

                  CO2 Anläggning

                  Du verkar dock ha kommit in på Mist alt. istället, men om du skulle ändra dig!

                  Du får gärna lägga ut bild på din mist anläggning om det blir det alternativet.

                  Kommentar

                  • tulle89
                    • March 2006
                    • 1183

                    #24
                    Tack för bilden!

                    Nja vet inte riktigt hur jag har tänkt mig innu, får nog bli en trappa.
                    Men så som jag har det nu så har jag co2 slangen kopplad direkt in till motorn i innerfiltert vilket gör att det mesta av bubblorna försvinner till ytan direkt.



                    Gjorde en zoon och tog några foto endast för dig RealStuff

                    Nä men som du ser på i bilden så är det den gröna slangen som är co2 så nu är det en väldigt enkel men, som det verkar, effektiv lösning. Har ju bubbel på växterna så

                    // MVH Tulle
                    Med Vänliga Hälsningar Tulle

                    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                    Kommentar

                    • RealStuff
                      • November 2005
                      • 60

                      #25
                      Ojj, det var rackarns litet kar du hade då!

                      Men förstår din teknik, vi kör något liknande, du utlöser gasen som jag.

                      Men har jag förstått dig rätt du vill köra på Mist proceduren, låta växterna uppta CO2 genom att bubblor kommer underifrån och sen fastnar under deras blad?

                      Kommentar

                      • tulle89
                        • March 2006
                        • 1183

                        #26
                        Nja som det är nu så kör jag ju mist metoden men tycker att bubblorna försvinner upp för snabbt så ska ivåg och kolla på en trappa imorrn så jag får se hur det funkar.

                        Har ju inga fiskar i det karet utan bara växter, det är däför det är så litet
                        Har ju även ett 54 L (litet det med men man har ju ett par föräldrar som man måste ta hänsyn till också) där jag har fiskarna i.

                        Har förövrigt beställt sånna syrestenar av trä precis som du har så jag kan lägga den precis under insuget och köra det som du gör

                        // MVH Tulle
                        Med Vänliga Hälsningar Tulle

                        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                        Kommentar

                        • RealStuff
                          • November 2005
                          • 60

                          #27
                          Ja det låter intressant. Men du får tänka på att en ojämn CO2 tillförsel gynnar algerna. Så det du borde göra är att ha 2 st mäsk flarror, alltså du seriekopplar dem. Vad har du använt för jäst?

                          Kommentar

                          • tulle89
                            • March 2006
                            • 1183

                            #28
                            Jo det verkar ju rätt smart. Du menar så att när jag byter ut mäsken så det inte först helt avtar och sedan kommer jättemycket på en gång? Har man två flaskor så byter man en i taget så co2 tillförslen blir jämnare, så du menar?

                            Jag har användt mig av vanlig torrjäst från "kronjäst" och det är den blå förpackningen jag har användt.

                            // MVH Tulle
                            Med Vänliga Hälsningar Tulle

                            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                            Kommentar

                            • RealStuff
                              • November 2005
                              • 60

                              #29
                              Först måste du veta hur länge din första flaska håller. Sen tar du och blandar samma blandning och sätter på den på kopplingen efter halva tiden. Säg att din mäsk räcker 10 dagar, då matar du på den andra flaskan efter 5 dagar. Och sen byter ut den första efter 10 dagar...och så fortsätter du så....

                              Hmm du har 1,5 L flarra nu?
                              Eftersom ditt kar är rätt så litet så kan du ska minska mäsken lite. 3 Liter mäsk till ditt behövs nog inte. Men för mycket mäsk kan blåalger uppstå. och i sin tur ge en negativ effekt. Testa med 2 Liter, alltså 1 L i vardera flaska.

                              Kommentar

                              • tulle89
                                • March 2006
                                • 1183

                                #30
                                Rätt litet?? Det e ju minimalt
                                Har hittat ett snyggt 160 L aluminium ram men får inte köpa för mamma o pappa för jag inte har plats till det
                                Men jaja nya tag...

                                Nä men får väll göra så som du säger med 2 flaskor. Förövrigt så har jag en 2 L flaska nu så får väll byta mot två mindre.
                                Osså kan jag ta 2 L till 54 L akvariet.

                                Men det verkar helt skumt. Mäsken har redan efter 3 dagar minskat rejält i bubblande. Dag 1 så bubblade det med 2,5 bubblor i sekunden och nu bubblar det 1 bubbla var 5:e sekund!

                                Har änvändt mig av receptet:
                                Häll 2 dl strösocker i ett 1,5-liters mått,
                                fyll upp med 45-50-gradigt vatten och vispa ut det ordentligt.
                                Häll i 2 tsk torrjäst och vispa ut noga. Vispa i 1 krm bakpulver.
                                Häll över allt i 2-litersflaskan och häll ev på mer varmt vatten
                                så nivån är i flaskans axelhöjd.

                                Den jag läste hade gjort receptet hade fått det ett bubbla på jämt i typ 2 veckor. Jag 3 dagar... Men beros väll på värmen kan jag tänka mig, har nog inte haft det riktigt så varmt som man ska ha det.

                                //MVH Tulle
                                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                                Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                                Kommentar

                                Arbetssätt...