Co2 förgiftad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -= Emilio =-
    • April 2006
    • 226

    Co2 förgiftad?

    Visste inte riktigt vart jag skulle sätta tråden, handlar både om en mal och Co2..

    Men tänkte höra.. Min L027 beter sig väldigt underligt.. Den blir blek i slutet av dan, och ibland (som nu ikväll) är den nästan som död.. Det går utan problem o plocka upp den och den rör inte en fena.

    Men jag vet att co2'n ska göra så att växterna mättar vattnet med syre, men så verkar tydligen inte vara fallet.

    Eller kan det bero på allmänt dålig cirkulation? Har en ny pump ligger på posten o väntar, hämtar den imorgon. Fick fiska upp den nu ikväll o stoppa ner den i den andra burken med bättre cirkulation..

    Någon som vet vad det kan bero på eller vad man kan göra åt det??

    Tacksam för alla svar, vill inte att ytterligare en L mal ska gå bort..
    - Juwel Vision 260 -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

    - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

  • tetra 1
    • July 2005
    • 1225

    #2
    Mer cirkulation luftar ju ur co2:en så för mycket cirk ska man inte ha om man tillsätter co2.Malen ligger han vid någon diffusor eller något annat ställe där co2:en kommer ut?Man måste också ha mycket ljus och växter för att co2 ska verka bäst. Du kanske har låg cirkulation och lite växter då blir det mycke co2 i vattnet.Men kommer dom andra fiskarna upp till ytan och kippar efter luft?

    Kommentar

    • Fr BuBu
      • April 2004
      • 127

      #3
      Hur högt är ditt pH?
      Vill mycket men kan lite

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av -= Emilio =-
        Men jag vet att co2'n ska göra så att växterna mättar vattnet med syre, men så verkar tydligen inte vara fallet.
        en fisk kan kvävas till döds även om vattnet är fullt av syre för är co2 halten för hög kan fisken inte göra sej av med den co2 som finns i blodet.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • -= Emilio =-
          • April 2006
          • 226

          #5
          Okey..

          Nått fel måste det vara iallafall.. L-malar brukar väll gilla kraftig cirkulation och syresatt vatten, så dom kanske är extra känsliga..

          Någon annan här som kör Co2 och har L-malar, tex. L-027?

          MItt ph ligger på ca 6.5.
          - Juwel Vision 260 -

          - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

          - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

          Kommentar

          • Mustang
            • July 2005
            • 78

            #6
            Jag har varit med om samma sak, dock bara en gång.
            Hade då kört ganska hårt med CO2 så mitt pH låg en bit under ditt.
            Kunde då plocka upp mina små L260 med handen precis som du beskriver.
            När jag plockade ur dom då så stoppade jag dom i en hink med syresten, dock så fyllde jag på med nytt vatten så jag kan inte säga om det var CO2 som luftades ur eller om det var något annat i vattnet som jag spädde ut.
            Bytte samtidigt i princip allt vatten i karet och när jag var klar med det hade malarna piggnat till så dom släpptes tillbaka.

            Detta hände dock efter släckning på kvällen så då har ju växterna slutat producera syre.

            Har dock sänkt min Co2 tillförsel samt ökat cirkulationen och nu verkar det vara bara bra.
            Mikael
            110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
            Min Blogg
            GOC

            Kommentar

            • travan
              • June 2005
              • 121

              #7
              Hej alla pratar om Co2 vad är det för nått??

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av travan
                Hej alla pratar om Co2 vad är det för nått??
                Enkelt förklarat så är koldioxid, något man tillsätter i vattnet som gör att växterna växer bra, men det behövs även bra belysning samt gödning med. Prova att söka på CO2 så får du hur många träffar som helst .
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  co2 är den kemiska beteckningen på koldioxid.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • -= Emilio =-
                    • April 2006
                    • 226

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mustang
                    Jag har varit med om samma sak, dock bara en gång.
                    Hade då kört ganska hårt med CO2 så mitt pH låg en bit under ditt.
                    Kunde då plocka upp mina små L260 med handen precis som du beskriver.
                    När jag plockade ur dom då så stoppade jag dom i en hink med syresten, dock så fyllde jag på med nytt vatten så jag kan inte säga om det var CO2 som luftades ur eller om det var något annat i vattnet som jag spädde ut.
                    Bytte samtidigt i princip allt vatten i karet och när jag var klar med det hade malarna piggnat till så dom släpptes tillbaka.

                    Detta hände dock efter släckning på kvällen så då har ju växterna slutat producera syre.

                    Har dock sänkt min Co2 tillförsel samt ökat cirkulationen och nu verkar det vara bara bra.
                    Okey.. Jag tycker det är väldigt konstigt, då co2'n står på samma nivå hela tiden.. Har tyckt att jag ibland sett att den ser lite "blek" ut, men bara ett par gånger har det hänt att den vart som "död"..

                    Upptäckte det andra gången nu när jag höll på i akvariumet, och den var helt orörlig.. Såg att den andades, men kunde putta på den så den låg upp o ner..

                    Ser bättre ut nu när jag la den i andra akvariumet, men nu istället ser magen väldigt insjunken ut.. Men slängde i lite mat, och den äter som vanligt, sitter på gurkan o mumsar.. Men vet inte om det kan vara nån fara med magen..

                    Min Lda33 dog troligtvis av nån parasit i magen då den var väldigt insjunken.. Men det är ett par månader sen.. Kan det vara nått som drabbat den här också? Har haft den i ett par år..
                    - Juwel Vision 260 -

                    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                    - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                    Kommentar

                    • tetra 1
                      • July 2005
                      • 1225

                      #11
                      Kanske det...

                      Kommentar

                      • travan
                        • June 2005
                        • 121

                        #12
                        okej men hur vet man om man behöver Co2?? för mina växter växer så det knakar...och jag har aldrig haft gödning eller nått sånt...fast i för sig har några växter dött men jag har trott att det varit fiskarna som "gnagit" på dom för de ser av gnagda ut...men det är bara vissa sorter som de gnager på om de nu gör det...andra får vara i fred.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          okej men hur vet man om man behöver Co2??
                          Om du tycker växterna är viktigare än fisken och vill klara alla typer av svåra växter så bör du börja snegla på CO2, om du däremot bara har ett par växter i hörnen för att alla andra akvarister har det så är inte CO2 något för dig.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...