Den optimala förgrundsväxten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinet
    • April 2006
    • 93

    Den optimala förgrundsväxten?

    Är ute efter en mycket låg förgrundsväxt (max 6-7 cm) som passar ett lågt akvarium. Växten får vara ljus- och näringskrävande men inte behöva co2 anläggning... Gärna något som bildar en matta/sprider ut sig. Kollade upp glossostigma elatinoides men den kräver mjukt vatten och jag har hårt på min ort :/.

    Fick även upp ögonen för Marsilea hirsuata i en tropica artikel, men är fundersam kring om den trivs utan co2...(artikeln heter Marsilea hirsuta– the ideal foreground plant for the beginner as well as for the experienced aquarist)

    Några erfarenheter eller tips?

  • jonjac
    • December 2005
    • 87

    #2
    Ursprungligen postat av Tinet
    Är ute efter en mycket låg förgrundsväxt (max 6-7 cm) som passar ett lågt akvarium. Växten får vara ljus- och näringskrävande men inte behöva co2 anläggning... Gärna något som bildar en matta/sprider ut sig. Kollade upp glossostigma elatinoides men den kräver mjukt vatten och jag har hårt på min ort :/.

    Fick även upp ögonen för Marsilea hirsuata i en tropica artikel, men är fundersam kring om den trivs utan co2...(artikeln heter Marsilea hirsuta– the ideal foreground plant for the beginner as well as for the experienced aquarist)

    Några erfarenheter eller tips?

    Lite tips:
    Echinodorus tenellus
    Lilaeopsis brasiliensis
    (eller någon annan Lilaeopsis, sök efter det på www.tropica.com)

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Hmmm. Låg förgrundsväxt, sprider sig själv, 6-7 cm under bra ljus, ska fungera bra i Uppsalavatten utan co2, Du har just beskrivit Sagittaria subulata. Det står ofta att den drar iväg på höjden under vissa förutsättningar, man jag harldrig varit med om det, i uppsalavatten.

      Jämför: http://www.tropica.com/productcard.asp?id=079

      Kommentar

      • Tinet
        • April 2006
        • 93

        #4
        Ursprungligen postat av Erik...
        Hmmm. Låg förgrundsväxt, sprider sig själv, 6-7 cm under bra ljus, ska fungera bra i Uppsalavatten utan co2, Du har just beskrivit Sagittaria subulata. Det står ofta att den drar iväg på höjden under vissa förutsättningar, man jag harldrig varit med om det, i uppsalavatten.

        Jämför: http://www.tropica.com/productcard.asp?id=079
        Spanade in den med men blev riktigt rädd när det stod att den kunde dra iväg till 30cm+. Höjden på mitt akvarium är 30 cm! Ingen förgrundsväxt då lixom

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Ursprungligen postat av Tinet
          Spanade in den med men blev riktigt rädd när det stod att den kunde dra iväg till 30cm+. Höjden på mitt akvarium är 30 cm! Ingen förgrundsväxt då lixom
          Jag har haft den i uppsalavatten i 5-6 år i flera olika akvarier utan att det hänt, om den stått lite mörkt har det väl hänt mig att den blivit runt 8-9 cm, men nästan alltid ca 5-6cm.

          Kommentar

          • Johan73
            • December 2003
            • 483

            #6
            Beroende på stil i ditt akvarium så kan du även plocka eklöv till hösten och ha det som marktäckare..
            Annars Javamossa kanske eller Tenellus..själv gillar jag Cryptocoryner de har funkat bra i mina kar så kanske cryptocoryne willisi?
            /J

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #7
              Marsilean klarar sig utan co2 den växer dock sakta, men de får man stå ut med.

              Kommentar

              • Tinet
                • April 2006
                • 93

                #8
                Ursprungligen postat av NiXoN
                Marsilean klarar sig utan co2 den växer dock sakta, men de får man stå ut med.
                Bra att veta, tack!

                Kommentar

                Arbetssätt...