Hur beskär jag växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonjac
    • December 2005
    • 87

    Hur beskär jag växter?

    Har inte riktigt koll på vad jag har för växter förutom mina javaormbunkar. Min fråga gäller hur jag beskär den som liknar en gälört, och hur jag beskär en som liknar ett högt gräs? Klipper jag dem rakt av någonstans bara eller? För "gälörten", bör jag beskära i en förgrening/segmentsdelning?

    Det är de höga växterna längs bak i denna bild.


    (är inte nöjd med det väl synliga utsugningsröret...)
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    För dom "gräsliknande" som jag misstänkar är vanlig vallisneria rekommenderar jag inte beskärning alls, även om jag har hört om dom som klippt av bladen utan att växten har dött.

    För "gälörten", antar att det är Limnophila sessiliflora så kapas den helst strax ovanför ett bladveck/bladkrans, det du kapar från denna växt är naturligtvis skott som du kan/bör plantera.

    Kommentar

    • jonjac
      • December 2005
      • 87

      #3
      Tackar för infon!

      Ursprungligen postat av Erik...
      För dom "gräsliknande" som jag misstänkar är vanlig vallisneria rekommenderar jag inte beskärning alls, även om jag har hört om dom som klippt av bladen utan att växten har dött.
      Ingen beskärning alls? Bladen är betydligt längre idag än vad som syns på den där bilden, både på gräset och den andra. Så något måste jag göra!

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Jag brukar faktiskt bara knipsa av en liten bit vid roten, så att den blir kortare, det funkar utmärkt.

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          vallisnerian kan du kapa av nästar hursomhelst BARA du INTE tar alla bladen på en gång.....
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • mmm
            • June 2004
            • 901

            #6
            Med Vallisnerian så är det väl enklast att plocka bort de längsta bladen och låta kortare blad vara kvar.
            /Mattias

            Kommentar

            • sigges
              • April 2005
              • 291

              #7
              Hur är det med Nålgräs då?

              Kommentar

              • NE
                • January 2004
                • 1549

                #8
                Ursprungligen postat av sigges
                Hur är det med Nålgräs då?
                Bara att ta saxen och kapa till önskad längd.
                /Niklas

                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                Kommentar

                Arbetssätt...