Filtermaterial som filtrerar bort nitrat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Filtermaterial som filtrerar bort nitrat?

    Köpte i går JBL:s filterkulor för den biologiska filtreringen som ska vara väldigt bra. När jag kom hem läste jag dock följande på förpackningen:

    "I de yttre skikten sker den effektiva nedbrytningen av ammonium och nitrit medan det i kulornas inre skapas optimala förutsättningar för bakteriell nedbrytning av nitrat"

    Kan det vara så bra när man har en msaa växter i akvariet? Betyder det att jag måste öka doseringen av KNO3?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det låter som Zeolit, och nej det är väl inte kanon att använda om man vill ha kvar nitratet till växterna.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      JAg tror de menar att det inre av kulorna får nedsatt syrehalt, dvs det blir denitrifikation där (nitrat till kvävgas).
      Fortfarande som sagt inte nåt man egentligen vill ha i ett växtakvarium.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Nej det är nog inte Zeolit utan något slags sintrat glas. Det heter MicroMec. Ska motsvara Ehfi substrat fast med mycket större volym...

        Men vad är det för bakterier som bryter ner nitrat förresten?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          JAg tror de menar att det inre av kulorna får nedsatt syrehalt, dvs det blir denitrifikation där (nitrat till kvävgas).
          Fortfarande som sagt inte nåt man egentligen vill ha i ett växtakvarium.
          Hmm, får väl köpa Ehfi substrat efter helgen och byta. Får hoppas på att filtret inte tar bort allt KNO3 som jag tillsatt nu under helgen.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Vilket "lagom" poröst matrial som är tillräckligt tjockt som helst (nästan) gör samma sak. Vad har du mycket av, växter eller fiskar? Om det inte i första hand är en växtburk tycker jag att du inte ska bekymmra dig alls, det är nog ganska försumbar effekt om du inte har stora mängder filtermatrial.

            Om jag minns rätt så är dessa bakterier ganska ineffektiva på låga Nitratnivåer, men till och med jag kan ha fel.

            Zeolit är i första hand ett jonbytar-matrial med vilket man kan byta ut någon (några?) kväveföreningar mot vanligt salt, men det är ingen hit om man har växter, jag tror inte det rör sig om zeolit, det står i så fall på förpackningen. Om man inte regenererar zeolit kommer det att fungera som biologiskt filter, precis som nästan alla andra matrial med stor yta för bakterier.

            Appropå det, defdac, vilken kväveförening är det som växterna har lättast att ta upp?

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Tja, det är inte tänkt att det ska vara ett utpräglat växtkar, men det är ändå ganska mycket växter, bland dem Ceratopteris thalictroides som är en snabbväxande och näringsslukande flytväxt + plus rätt mycket hygrophila corymbosa som också ska växa ganska kraftigt.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Appropå det, defdac, vilken kväveförening är det som växterna har lättast att ta upp?
                Kul att du frågar för när jag stod böjd över akvariet idag under vattenbytet så funderade jag på hur man lättast visar under en föreläsning hur det egentligen ligger till.

                Kollar man bara på det hela lite ytligt så måste växten omvandla nitrat till ammonium vilket kräver energi och då kan man dra den förhastade slutsatsen att växter föredrar ammonium eftersom det går rakt in i maskineriet.

                Det hela blir aningens roligare när man kollar mängden ammonium och nitrat som finns att tillgå i akvarier och naturen - växter kan omöjligt tillgodose sitt kvävebehov av den lilla mängd ammonium som finns.

                Här kommer enzymerna in. Enzymer är dyrbara att tillverka och det tar tid för växten att skapa dom. Det är små "turbos" som gör vissa reaktioner betydligt mindre kostsamma - t ex finns ett enzym som gör nitrat-ammoniumomvandlingen betydligt mindre kostsam vilket gör att växten plötsligt har 100-1000 ggr mer kväve att tillgå nästan lika enkelt som om det vore rent ammonium.

                I den situationen så blir det ganska uppenbart vad växten "föredrar" att använda. Om 99,9% av växtens kväve kommer från nitrat och resten från ammonium så vill man nästan säga att växten föredrar nitrat.

                Att ammonium ovanpå det verkar funka som signal för att trigga alger och skapar nitritspikar och kanske även så att större flöden av ammonium gör att växterna slänger bort sina nitratenzymer gör ammonium till större motståndare än vän för alla akvarister.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  (Hm.. nu läste jag på lite om det här med nitrat-enzymer på barrreport och det är lite mer invecklat än det jag beskrev även om det inte är fel.

                  Det finns olika enzymer som har låg eller hög affinitet. Det med låg affinitet kan pumpa in strida strömmar av nitrat om nitrathalten är hög i vattnet. Detta enzym är kostsamt att hålla igång så kryper nitrathalten ner så återanvänds det (enzym består av kväve) och växten behåller bara enzymet med hög affinitet som visserligen inte kan tillgodose hela växtens behov av kväve men å andra sidan klarar betydligt lägre nitratkoncentrationer.

                  "Lågaffinitetsenzymer" aka turboenzymer byggs bara om näringskoncentrationerna är höga och fina, medans högaffinitetsenzymerna alltid är på.)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    Tja, det är inte tänkt att det ska vara ett utpräglat växtkar, men det är ändå ganska mycket växter, bland dem Ceratopteris thalictroides som är en snabbväxande och näringsslukande flytväxt + plus rätt mycket hygrophila corymbosa som också ska växa ganska kraftigt.
                    Ja C. thalictroides och H. corymbosa är riktiga snabbväxare, men som sagt, jag tror inte du kommer att få en märkbar effekt på nitratnivån av filtret om du inte har väldigt mycket av det där filtermatrialet, typ flera procent av akvarievolymen.

                    Om vi nu utgår från att defdac säger om ammonium/nitrat - växter/alger stämmer vilket vi nog tryggt kan göra, så är det där filtermatrialet helt fel för dig. Du ska ha filtermtrl. som är så genomsläppligt som möjligt, så att så mycket syrerikt vatten som möjligt passerar så stor yta som möjligt. Tänk filtermatta, löst löst packad filtervadd(!) till och med fint krossat tegel (runt 5mm) är mycket bra så länge det inte tillåts gegga igen. Kväveoxiderande filter skall hållas mörkt så att alger inta konkurerar med bakterierna.

                    Alltså, tänk syre, yta, vattenombyte och mörker. Sen får du dom bakterier du vill ha.

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Att ammonium ovanpå det verkar funka som signal för att trigga alger och skapar nitritspikar och kanske även så att större flöden av ammonium gör att växterna slänger bort sina nitratenzymer gör ammonium till större motståndare än vän för alla akvarister.
                      Så lite lätt förenklat skulle ammonium kunnat vara bättre för växterna om det inte hade gynnat algerna mer?

                      Och när växterna tycker att det är prima liv kostar det dem relativt lite att omvandla nitrat, men algerna har lite svårare för det?

                      Är det någon som vet om det är olika svårt för olika växter?

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erik...
                        Ja C. thalictroides och H. corymbosa är riktiga snabbväxare, men som sagt, jag tror inte du kommer att få en märkbar effekt på nitratnivån av filtret om du inte har väldigt mycket av det där filtermatrialet, typ flera procent av akvarievolymen.

                        Om vi nu utgår från att defdac säger om ammonium/nitrat - växter/alger stämmer vilket vi nog tryggt kan göra, så är det där filtermatrialet helt fel för dig. Du ska ha filtermtrl. som är så genomsläppligt som möjligt, så att så mycket syrerikt vatten som möjligt passerar så stor yta som möjligt. Tänk filtermatta, löst löst packad filtervadd(!) till och med fint krossat tegel (runt 5mm) är mycket bra så länge det inte tillåts gegga igen. Kväveoxiderande filter skall hållas mörkt så att alger inta konkurerar med bakterierna.

                        Alltså, tänk syre, yta, vattenombyte och mörker. Sen får du dom bakterier du vill ha.
                        Hmm, jag har ett Eheim 2226 till ett 310 liters akvarium. Filtermaterialet är nu en blandning av Ehfi substrat och MicroMec. Tycker du jag ska plocka ut MicroMec och fylla på med bara Ehfi substrat?
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #13
                          Ursprungligen postat av batski
                          Hmm, jag har ett Eheim 2226 till ett 310 liters akvarium. Filtermaterialet är nu en blandning av Ehfi substrat och MicroMec. Tycker du jag ska plocka ut MicroMec och fylla på med bara Ehfi substrat?
                          Ja.

                          Micromecs ambitioner att reducera nitrat jobbar mot dig, och den plats som är avsedd för detta tar bara upp värdefullt utrymme.

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Tack! Då vet jag det.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • jower
                              • December 2002
                              • 472

                              #15
                              Jag kör ett växtkar med co2 pmdd, doserar 1tsk kno3 varannan dag, har aldrig märkt att min micromec sänker no3 nått märkbart... tror inte du behöver vara orolig!
                              /Johan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...