Utricularia graminifolia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Makasu
    • June 2004
    • 400

    Utricularia graminifolia

    Hur tuff är inte denna då?


    Någon som testat beställa från auktoriserad tropica-handlare?
    /Makasu

    http://green.colorize.net/
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Nä men jag ska testa att odla svenska arter av bläddror (Utricularia) i sommar. De är dötuffa.

    Kommentar

    • cecilia
      • January 2003
      • 754

      #3
      Jag tror att man skulle kunna få det att funka med U sandersonii också, den gillar att stå dränkt & odränerat och är inte helt omöjlig att hitta i handeln.

      Mvh Cecilia

      Kommentar

      • Hynt
        • May 2006
        • 224

        #4
        riktigt läckert..
        http://hynt.info.se/

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Det finns ett galleri om den här: http://www.pbase.com/plantella/hc60
          Förutom att den växer otroligt tätt, så gör den det även i relativt svagt ljus, (30watt på 96 liter) vilket inte är så dumt. Att växten dessutom går att mata så att man kan ge den N och P (och säkert andra nringsämnen) utan att lösa det i vattnet kan väl ingen förneka att det är otroligt coolt.

          Tänk att få avbryta ett samtal med:
          -Nej hörni, nu har jag inte tid med det här, jag måste ge vatten till fiskarna och mata växterna.

          Vi får väl se hur vanlig arten blir, personen med akvariet i länken (Oliver Knott) har ju viss känsla för akvarieväxter, och tropica beskriver den som väldigt känslig för miljö-ombyte, men jag har svårt att komma över hur otroligt tätt och i tjocka lager den växer med detta relativt klena ljus. Jämför denna detaljbild från samma galleri: http://www.pbase.com/plantella/image/51278137

          Kommentar

          • Makasu
            • June 2004
            • 400

            #6
            Hehe, problemet med att låta den växa så där är tyvärr att han kommer få riva upp allt snart, eller börja om på ny kula eftersom det börjar ruttna längst ner... Fast det är väl iof poängen med ett showcase-kar. Men jag är övertygad om att man kan använda den även som mossa, punktplacera, och trimma ofta. Hoppas den flyter upp till ytan när man trimmar, och inte gömmer sig på botten som javamossan gör
            /Makasu

            http://green.colorize.net/

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Den observante ser att det är Oliver Knott's bilder som Tropica använder... :-)
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Makasu
                • June 2004
                • 400

                #8
                Jepp, det är väl han som gjort deras showcase-kar på mässan.
                /Makasu

                http://green.colorize.net/

                Kommentar

                • cecilia
                  • January 2003
                  • 754

                  #9
                  Frågan är bara hur man ska bära sig åt för att "mata" graminifolian (som ju har sina fångstblåsor nere i substratet) i ett akvarium? Akvatiska bläddror, t.ex. gibba och vulgaris, är enkla att "mata" med t.ex. nykläckt artemia.

                  Mvh Cecilia

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Ursprungligen postat av cecilia
                    Frågan är bara hur man ska bära sig åt för att "mata" graminifolian (som ju har sina fångstblåsor nere i substratet) i ett akvarium? Akvatiska bläddror, t.ex. gibba och vulgaris, är enkla att "mata" med t.ex. nykläckt artemia.

                    Mvh Cecilia
                    Då får man mata med kryp som kryper ner i substratet! logiskt?

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Bläddror, som alla köttätande växter, lever normalt på platser med mycket låg näringstillgång (oftast på myrar eller epifytiskt uppe i träd), och fångar insekter för att bättra på tillgången på mineralnäring. Får de bara mineralnäring så behöver de inte matas.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Erik...
                        • May 2006
                        • 1459

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Bläddror, som alla köttätande växter, lever normalt på platser med mycket låg näringstillgång (oftast på myrar eller epifytiskt uppe i träd), och fångar insekter för att bättra på tillgången på mineralnäring. Får de bara mineralnäring så behöver de inte matas.
                        Behöver och behöver, är jag ensam om att tycka att det är en extra fördel att ha möjlighteten att mata växterna direkt utan att lösa upp ämnena direkt i vattnet? Roligt grej? Kul? Man kan ha kvävehalter på nära nog noll utan att växten är kvävebegränsad, är inte det roligt?

                        Jag känner till flera eutrofa vatten som har gott om Utricularia, jag känner väl till köttätande växter.

                        Kommentar

                        • cecilia
                          • January 2003
                          • 754

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erik...
                          Då får man mata med kryp som kryper ner i substratet! logiskt?
                          Ja men, VILKA kryp? Ge mig ett tips så blir jag glad!

                          Kommentar

                          • Erik...
                            • May 2006
                            • 1459

                            #14
                            Alla små krypande arter av cyclops arter borde passa. Små exemplar av Hyalella azteca är nog helt perfekta. Visserligen får man odla dessa foderdjur själv, cyclops kan man fånga en startkultur av i naturen, kommer med allra största säkerhet med om man tar med sig eller likande från naturliga dammar. Hyalella azteca blir man nog tvungen att köpa en startkultur av.

                            Jag kan ju inte garantera att det funkar, jag har inte provat det själv än, jag har inte växten. Men dessa djur kryper gärna omkring på "skyddade" platser, bara de hittar en öppning på en eller par tiondels millimeter, i bottengruset, i täta växtsnår och liknande.

                            Kommentar

                            • 30liter
                              • March 2006
                              • 136

                              #15
                              Nämen det är ju växten jag såg idag på Södermalms akvarieaffär!
                              Jag nämnde för affärsinnehavaren att jag misstänkte infusorier och han pekade ut den här växten som han hade som flytväxt. Det tog lite tid men den hade "käkat" upp "organismerna". Kanske hade infusorierna försvunnit av sig själv, men det var ialla fall en kul växt. Såg ut som ljusgröna trådar med blåsor på.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...