Ska Alternanthera reineckii se ut så?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 30liter
    • March 2006
    • 136

    Ska Alternanthera reineckii se ut så?

    Har tyvärr ingen kamera men ska försöka förklara...
    Nu är jag inte bombsäker på att det är enAlternanthera reineckii men jag kan inte hitta nån annan som liknar den (på Tropica.com ialla fall).

    Alla blad på övre delen av plantan pekar uppåt så man ser bladens undersida. I och för sig vackert eftersom det är intensivt röd-lila färger på undersidan av bladen, men det verkar ju inte naturligt att blad gör så då dom "missar" ljuset.

    Nedre delen av plantan har bladen en mer "riktig" vinkling så man ser de mer grönaktiga ovansidorna av bladen.
    Har haft plantan ca två veckor och den har bara växt kanske 1-2 cm.
    Dessutom så är det MASSOR med "luftrötter", tom från stammen vid de översta bladlagren.

    Varför blir det så? Är det en krypväxt egentligen så den skjuter ut rötter för att få fäste vid botten eller? Tycker det förstör växtens i övrigt ganska vackra utseende med alla vita rottrådar som hänger ner.


  • averater
    • March 2004
    • 381

    #2
    vilken tid såg den ut så? på natten fäller många växter ihop sig, ibland även om det fortfarande är ljust...
    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

    Kommentar

    • 30liter
      • March 2006
      • 136

      #3
      Hela tiden, men det är faktiskt så den ser ut... som om den fällt ihop sig vid mörker.
      Jag har hyffsat med ljus tycker jag, fast den är placerad på ett ställe där det inte är optimalt. Skulle kunna flytta den, fast det tar ju ett tag innan växter acklimatiserar sig så jag tyckte den skulle få stå ett tag först.

      Har 3x30W 160 liter akvarium. Lysrören går från kant till kant och alla andra växter formligen sprutar iväg. Läste defdacs inlägg om skrynkliga blad vid näringsbrist, men mina är inte skrynkliga. De ser raka/platta och fina ut.

      Ursprungligen postat av averater
      vilken tid såg den ut så? på natten fäller många växter ihop sig, ibland även om det fortfarande är ljust...

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Man brukar kunna använda t ex H. polyspermas bladriktning för att avgöra hur bra CO2-nivå man har.
        Står bladen uppåt har man "för mycket" CO2, står dom rakt ut är det lagom och lutar dom neråt har man får lite CO2.

        Om du kör med CO2 alltså.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • 30liter
          • March 2006
          • 136

          #5
          Jo, jag använder mäsk men tycker mig hela tiden läsa inlägg om att det är svårt att överdosera co2 med mäsk. Dessutom - fiskarna visar inga tecken på att det är för mycket co2 och plantan står på ett "ofördelaktigt" ställe för co2 mist.
          Däremot hittade jag på http://www.thekrib.com/Plants/Plants/Alternanthera.html lite info om växten som jag inte visste förut. Beskrivningen där av Alternanthera sessilis stämmer väl med hur min planta beter sig, även om jag aldrig sett hur den beter sig ovan ytan.
          Trots att den inte "slår ut" översta bladparen så är det en vacker växt, men jag stör mig på rötterna. Kan man klippa av dem eller fyller de nån viktig funktion?

          Tar också gärna emot tips på andra röda växter eller icke-gröna växter. Behöver lite kontraster i bakgrunden.


          Ursprungligen postat av defdac
          Man brukar kunna använda t ex H. polyspermas bladriktning för att avgöra hur bra CO2-nivå man har.
          Står bladen uppåt har man "för mycket" CO2, står dom rakt ut är det lagom och lutar dom neråt har man får lite CO2.

          Om du kör med CO2 alltså.

          Kommentar

          • Nitra98
            • June 2005
            • 1987

            #6
            Ursprungligen postat av 30liter
            Jo, jag använder mäsk men tycker mig hela tiden läsa inlägg om att det är svårt att överdosera co2 med mäsk.
            Svårt är det inte, jag tog sånär kål på mina fiskar med hjälp av mäsk! Tack och lov gick det bra den gången men som sagt-det är minsann inte omöjligt!
            Nu visade ju dina fiskar iofs inga tecken på något dylikt, ville bara inflika detta.
            Min zoon

            Kommentar

            • 30liter
              • March 2006
              • 136

              #7
              Ursprungligen postat av Nitra98
              Svårt är det inte, jag tog sånär kål på mina fiskar med hjälp av mäsk! Tack och lov gick det bra den gången men som sagt-det är minsann inte omöjligt!
              Nu visade ju dina fiskar iofs inga tecken på något dylikt, ville bara inflika detta.
              Oj - jag trodde det var näst intill omöjligt. Fast jag studerar dagligen fiskarna och växterna i akvariet och skulle lagt märke till om nåt var fel. Tack för varningen dock.

              Kommentar

              • Sintei
                • May 2006
                • 501

                #8
                Ursprungligen postat av 30liter
                men jag stör mig på rötterna. Kan man klippa av dem eller fyller de nån viktig funktion?
                Det undrar jag med.
                Har någon svaret på denna fråga?
                www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                Kommentar

                • 30liter
                  • March 2006
                  • 136

                  #9
                  Jag fick aldrig ett svar på frågan, men tolkade rötterna som att växten är redo att "släppa toppen". Provade att knipsa av en av topparna med rötter och satte den. Den växer på fint nu och moderplantan har skjutit ut flera sidoskott.
                  Nyligen läste jag nånstans att denna växt inte blir så hög utan helt enkelt stannar på en viss höjd. Det stämmer med min planta. Den är ca 25 cm hög och verkar inte vilja växa mer på höjden, däremot kommer det flera sidoskott och det verkar ha triggats av att jag knipsade av toppen.

                  Ursprungligen postat av Sintei
                  Det undrar jag med.
                  Har någon svaret på denna fråga?

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Man märker ingen tillväxtskillnad om man fimpar flygrötter enligt Barr:

                    (så man kan lugnt knipsa av dom)

                    Han menar även på att det är ett tecken på att växten vill respirera mer:

                    (varmt vatten innehåller relativt mindre mängd syre alla andra parametrar fasta)
                    .. en annan förklaring är att det är ett sätt att föröka sig (mer likt din egen förklaring):
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Sintei
                      • May 2006
                      • 501

                      #11
                      Det är nog så att jag misstänker värmen då alla mina cabomba (speciellt dem) får VÄLDIGT långt mellan noderna och stammarna blir väldigt smala vilket skulle väl vara ett tecken på för hög värme. Och nu då alla rötter.
                      www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                      Kommentar

                      Arbetssätt...