Kvicksilver som belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tetra 1
    • July 2005
    • 1225

    Kvicksilver som belysning

    Jag hade tänkt att få upp watttalen i mitt 112l litegrann så jag undrar vad som skulle vara bra att få upp kraften lite med passar kvicksilver belysning bra ?Eller är det bara en miljöbomb precis som det låter. En till sak skulle jag vilja ta upp det är massor med små korta alger i karet dom sitter på växterna på gruset och över allt ska jag köra med antialg medel? beror detta på att belysningen är för liten det är två 18w rör i karet. göder med tmg och ska fylla på co2-flaskan.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Trådalgerna beror sannolikt på att vissa näringsämnen som inte finns i TMG är slut.

    Kvicksilverlampor ger ett ganska fult gult ljus som dessutom växter reflekterar. Kvicksilverlampor har mycket lumens som gör att ljuset ser starkt ut för oss människor, men växterna reflekterar det mesta av detta ljus och är istället känsliga för blått och rött ljus.

    Vill du hitta något hängande alternativ utan att köpa en MH-lampa som man normalt sett kör i växtakvarier så kan du kika efter en lampa med så blåtvitt ljus som möjligt, eller helt enkelt bara vitt (eftersom vitt ljus innehåller både blått, gult, grönt och rött osv).
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • tetra 1
      • July 2005
      • 1225

      #3
      Du menar alltså att blåvitt ljus är bra för växter?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Egentligen blårött (rosa-lila), typ ljuset från GroLux/Aquarelle/Aquastar/Triton-rören. Men vitt är en bra kompromiss då får du det ljus växterna vill ha som ser naturligt ut och slösar inte så mycket elektricitet på att skapa enbart gult ljus som växterna ändå inte kan använda speciellt effektivt.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • tetra 1
          • July 2005
          • 1225

          #5
          Så lysrören som du har räknat upp är alltså bra för växter?

          Kommentar

          • tetra 1
            • July 2005
            • 1225

            #6
            Men metallhalogen inte kommer det blårött av dom eller där kommer det en massa vitt starkt ljus.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Så lysrören som du har räknat upp är alltså bra för växter?
              Jopp

              Men metallhalogen inte kommer det blårött av dom eller där kommer det en massa vitt starkt ljus.
              Det finns olika. Finns t ex Sylvania Grolux som är blåröd, Giesemann Megachrome (kristallvit) eller AB Aqualine 10000K som är blåaktiga.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • tetra 1
                • July 2005
                • 1225

                #8
                Ok då blir det väl några aquarelle lysrör då tackar för hjälpen.

                Kommentar

                Arbetssätt...