toffsalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    toffsalger?

    problem igen.
    i mitt 160l kar har ja fått mängder med alger som sätter sig ptevis överallt, på rötter o grenar o rutan o pumpen o överallt. dom är gröna o långa, på vissa ställer är dom över 10cm.

    vad är de för fel o hur får ja bort dom?? kan de ha nåt med o göra att ja har löv i botten o grenar som ja har plockat ute?



    ja har läst i andra trådar om att man kan göda mer o så, men ja har inga växter i så de blir svårt-

    /Andreas
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress
  • plorozen
    • January 2004
    • 531

    #2
    toffsalger triggas av instabila koldioxidnivåer, vanligen vattenbyten.

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      ja byter inte vatten alls ofta i de karet.
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Leonard
        • January 2006
        • 2352

        #4
        Ursprungligen postat av andreassofus
        dom är gröna o långa, på vissa ställer är dom över 10cm.

        vad är de för fel o hur får ja bort dom??
        Som du beskriver det så låter det mer som grönalger, trådalger. Dom triggas av höga micronivåer, t ex Fe.
        Jag vet inte hur du har fått ner mer microämnen än vid vattenbyten som du inte gjorde så ofta om du inte göder med pmdd.
        Dom kan nog triggas av för mycket ljus och stor tillgång till microämnen.

        Vad har du för ljuskälla över karet?
        Hur mycket?
        18år. . . . . .<¨,)))--{
        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
        Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          ja har tänt 11 timmar per dygn. ljursören är dom som följe med juwelkaret.
          kanske inte dom bästa men de borde ju funka ändå tycker man.
          sen har ja även andra alger på rutan.. mest bakrutan.. små runda fläckar, ser ut som rutan har möglat ungefär???
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Leonard
            • January 2006
            • 2352

            #6
            Du kan testa med att bara ha tänt karet 9- 10 timmar/ dygn.
            Du vet väl att du ska byta lysrör (iaf för växtkar, för att det ska vara ett ljus som växterna gillar) 1ggr/år. Men det är väl bara dumt om du inte har några växter alls, så byt när rören slocknar istället.

            Rutan kan du skrubba med algskrapa, algmagnet eller obehandlad stålull.
            Det kanske kan vara kieselalger på din ruta (om dom är bruna) som kommer vid ostabilitet i karet, t ex oinkört filter eller att man har förstört bakteriekulturen i botten för att man rotat för mkt i den.
            Om dina prickar på rutan är gröna som är även dom grönalger som jag skrev om i mitt förra inlägg, mkt + dåligt ljus och stor tillgång med microömnen.
            18år. . . . . .<¨,)))--{
            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
            Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              Ursprungligen postat av Leonard
              Du kan testa med att bara ha tänt karet 9- 10 timmar/ dygn.
              Du vet väl att du ska byta lysrör (iaf för växtkar, för att det ska vara ett ljus som växterna gillar) 1ggr/år. Men det är väl bara dumt om du inte har några växter alls, så byt när rören slocknar istället.

              Rutan kan du skrubba med algskrapa, algmagnet eller obehandlad stålull.
              Det kanske kan vara kieselalger på din ruta (om dom är bruna) som kommer vid ostabilitet i karet, t ex oinkört filter eller att man har förstört bakteriekulturen i botten för att man rotat för mkt i den.
              Om dina prickar på rutan är gröna som är även dom grönalger som jag skrev om i mitt förra inlägg, mkt + dåligt ljus och stor tillgång med microömnen.
              kan testa att ha tänt lite mindre kanske. jo ja vet att man ska byta lysrören en gång per år beroende på va de e för lysrör. algskrapa har ja, men de e inte så lätt på bakrutan..

              stålull på rutorna??? nej tack, ja vill ha ett repfritt glas.

              hur menar du att ja får massa microgödning i vattnet när ja inte göder med pmdd eller TMG eller va de heter?
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              Arbetssätt...