Javaormbunke

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonjac
    • December 2005
    • 87

    Javaormbunke

    Kan läsa på Zoopet om att man inte får täcka rotstocken med gruset, för att den då ofta ruttnar. Men hur tusan ska man fästa den i botten då om man inte vill linda den på en träbit? Så länge är den lite täckt för att den inte ska lossna och fara omkring men är redo att lyfta upp den en bit...

    Några tips, idéer och/eller förslag?

    Har sand 0,8-1,2 mm.

  • Hynt
    • May 2006
    • 224

    #2
    knyt fast den på en sten eller något.. fiskelina brukar vara bra för det ruttnar inte som andra trådar gärna gör :P

    ska köpa Javaormbunke till min tank också.. :P
    http://hynt.info.se/

    Kommentar

    • -= Emilio =-
      • April 2006
      • 226

      #3
      Jag måste bara säga att på min java ormbunke är nästan hela "roten" i gruset, men det växer på hur fint som hellst. Men jag kanske bara har tur..
      - Juwel Vision 260 -

      - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

      - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13120

        #4
        Ursprungligen postat av jonjac
        Kan läsa på Zoopet om att man inte får täcka rotstocken med gruset, för att den då ofta ruttnar. Men hur tusan ska man fästa den i botten då om man inte vill linda den på en träbit? Så länge är den lite täckt för att den inte ska lossna och fara omkring men är redo att lyfta upp den en bit...

        Några tips, idéer och/eller förslag?

        Har sand 0,8-1,2 mm.

        http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=39
        lägg den bara på botten och putta upp lite sand över rötterna och på nån vecka så rotar den sig...funkar fin fint!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          har javaormbunke anubias och windelöwormbunke helt planterade och dom växer finfint men har 2-4mm grus.

          plantera, kan göra så att du gör en liten grop och trycker ner ormbunke försiktigt.
          sen tar du en liten bit skiffer och lägger i mitten av ormbunken.
          den första veckan sitter den rätt löst men efter en månad sitter den fint.
          skifferbiten är för att ormbunken inte ska flyta iväg.
          en metod som funkat bra för mej.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          Arbetssätt...