Vattendränkt bonzaiträd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sauce
    • April 2006
    • 142

    Vattendränkt bonzaiträd?

    kan ett bonzaiträd överleva vattendränk? tänkte eftersom dom behöver mycket vatten? fundera gärna högt
  • mgrant
    • July 2003
    • 475

    #2
    Ursprungligen postat av Sauce
    kan ett bonzaiträd överleva vattendränk? tänkte eftersom dom behöver mycket vatten? fundera gärna högt
    Svaret är nej det är ingen sumpväxt. Bonzai träd är just träd, bara lite mindre och man får dem att bli små genom att svältföda dem på vatten och näring. Så att ha ett i akvariet kan du glömma.

    /Marcus
    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Vad menar du med Bonsaiträd? Det är väl inget bestämd art direkt, och vad menar du med vattendränkt, helt under vatten eller? Pratar man om krukväxter inklusive bonsai brukar det räcka med att jorden är blöt för att folk i allmänhet ska kalla dem vattendränkta. Om du är ute efter att hålla sådana bonsaiträd som säljs "färdiga" helt under vatten så kan du glömma det. Men visst du kan ju hålla på och klippa vissa vattenväxter och "plåga" dem så de blir dvärgväxta och förvridna, vilket vad jag förstått brukar förstås med uttrycket bonsai, förvänta dig inte att det ska bli lätt att få någon annan att uppskatta dina blivande konstverk dock.

      Kommentar

      • Sauce
        • April 2006
        • 142

        #4
        okej okej jag ger mig, 2st som uppenbarligen inte gillar bonzaiträd. men tack endå för svaret att det inte gick att ha dom vattendränkta

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Ursprungligen postat av Sauce
          okej okej jag ger mig, 2st som uppenbarligen inte gillar bonzaiträd. men tack endå för svaret att det inte gick att ha dom vattendränkta
          Skum slutsats men...
          Jag håller med det skulle inte fungera, och jag har pysslat med bonzai ett tag.
          Nåt du däremot kan försöka med är att köpa en mopani rot och "imitera bonzai". Man kan ha riccia som bladverk eller javamossa medan mopanin fungerar som stam.

          Kommentar

          Arbetssätt...