Ni som har öppna växtkar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Axeru
    • January 2006
    • 105

    Ni som har öppna växtkar...

    Undrar om någon av er som har ett öppet växtkar, utan täckglas, har ni haft problem med att det blir blött i taket, eller att färgen blir grå och släpper. Min allvetande far hävdar bestämmt att det kommer göra det, så jag bara undrar.
    Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Nope, inga tropiska regn här hemma... Men något förhöjd luftfuktighet får man ju, så har man ett gammalt hus med fuktproblem på innertaket så gör nog akvariet inte saken bättre precis...
    Senast redigerad av petnym; 17 May 2006, 20:04.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      Nix, inte här heller. Det fungerar som en alldeles lysande luftfuktare istället och gör luften bättre i vårt annars så torra vinterklimat
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • Axeru
        • January 2006
        • 105

        #4
        Det är ju helt klart sant, men nej, det handlar om en nyare villa (2002), och akvariet kommer att stå ungefär 1.30m under taket, klöddigt uttryckt.
        Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

        Kommentar

        • Kharn
          • May 2004
          • 256

          #5
          Hej

          Jag hadde ett 960L öppet kar med MH belysning förr i ett 25 kvadratmeters rum och jag hadde inga problem alls med fukt.

          Däremot så har en polare till mig en hel del fuktskador i sitt vardagsrum pga sitt akvarium. Han har ett 500 l saltvattenskar med MH belysning.
          Man ser det mest i ett av hörnen i vardagsrumstaket där färgen släpper och och området runtomkring är missfärgat.

          MVH Jimmy
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

          Kommentar

          • Axeru
            • January 2006
            • 105

            #6
            Ursprungligen postat av Kharn
            Däremot så har en polare till mig en hel del fuktskador i sitt vardagsrum pga sitt akvarium. Han har ett 500 l saltvattenskar med MH belysning.
            Man ser det mest i ett av hörnen i vardagsrumstaket där färgen släpper och och området runtomkring är missfärgat.

            MVH Jimmy
            Kan ju kanske ha och göra med att det var just saltvatten, salt har ju trots allt lite frätande effekt i vissa former, typ vägsalt på bilar.
            Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              Jag räknade ut att ur min öppna 325:a dunstade lika mycket vatten som ifrån 2 personer. Då hade jag 300W MH belysning.

              En annan schysst effekt var att tjejerna här hemma nästan helt slutade hosta (vilket dom nästan alltid gjort innan). Nu är baljan ur drift och hostandet har börjat så smått
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • Tangoman
                • March 2005
                • 177

                #8
                Mitt 200 liters med 0,5 m2 yta avdunstar ca en halv liter per dag. Inga fuktskador av det inte.
                PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
                www.akvariefiskar.se

                Kommentar

                • Hynt
                  • May 2006
                  • 224

                  #9
                  Funderar lite på att ha öppet kar, men fiskarna studsar fömodligen ut, kanske man kan sätta finmaskigt nät över edyl.. vill ju slippa plocka fisk bakom hyllan men samtidigt få lite fuktighet i rummet, samt att växterna får belysning..
                  http://hynt.info.se/

                  Kommentar

                  • Krax
                    • December 2005
                    • 1329

                    #10
                    Lita på din allvetande far. Det säger sig själv att det avdunstar mycket från ett badkar med varmt vatten. Jag tycker att det blir ganska fuktigt med akvarierna.

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      hade mh inte varit så j***a dyrt hade jag nog kört mitt kommande kar öppet.

                      har problem med torr luft härhemma så det blir till att köpa luftfuktare istället.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • NE
                        • January 2004
                        • 1549

                        #12
                        Det är ju ett par faktorer som påverkar detta:
                        1. temperaturen, eftersom det inte är så stor skillnad mot rumstemperaturen avdunstar inte så mycket, till skillnad från ett badkar där det är minst 15grader högre.
                        2. lufrtfuktigheten, luften abrorberar mer vatten om luftfuktigheten är låg, detta gör att det blir lite självreglerande.

                        Om man har lite ventilation, vilket man alltid ska ha även om man inte har akvarium, så är detta inget problem.

                        Har själv 325L öppet (tidigare MH nu T5), på vintern när det är torrt så avdunstar ca:10L / Vecka vilket inte är så mycket om man jämför vad med vad en person ger ifrån sig.

                        Har dessutom en luftfuktighetsmätare som nu står en meter från akvariet men har hängt direkt ovanför, den visar att vi i stort sett alltid har under de 40% som räknas som undre gräns för komfortfuktighet (60% är den övre gränsen för komfort, vid 70% börjar risken för mögel).
                        /Niklas

                        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Ursprungligen postat av NE
                          på vintern när det är torrt så avdunstar ca:10L / Vecka vilket inte är så mycket om man jämför vad med vad en person ger ifrån sig.
                          minns från biologin att en människa andas ut 0.5L vätska per dygn och svettas lika mycke i viloläge så jämfört sett är 10L per vecka inte mycke.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • ralp
                            • October 2004
                            • 639

                            #14
                            Jag har visserligen inget växtkar med MH men jag har enbart öppna kar. Aldrig något problem med det. Jag tycker att det är BRA mycket snyggare än med täckglas eller lock. Flyttväxter, rötter som sticker över ytan, det blir en helt annan dimension...

                            Hejhopp. R
                            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                            Kommentar

                            Arbetssätt...