Co2 och Syre fundering..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -= Emilio =-
    • April 2006
    • 226

    Co2 och Syre fundering..

    En liten fundering bara..

    Kan man inte på något sätt öka syresättningen av vatten (med cirkulation) utan att det då drar ner Co2 halten?

    Försvinner co2'n genom att man gör så även om co2'n är upplöst i vattnet?

    Om man sprutar ut det längs med botten i princip på växterna, och sen stiger mot ytan, då har den väll redan "gjort" sitt eller?

    Tycker att mina fiskar blir så slöa när akariumet varit på några timmar o allt kommit igång, men vill inte dra ner på co2'n heller.. Fast det kanske är ett måste?
    - Juwel Vision 260 -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

    - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

  • akan
    • August 2005
    • 629

    #2
    Har du co2-tub?

    Kommentar

    • -= Emilio =-
      • April 2006
      • 226

      #3
      Yes jag kör med tub.

      Löser upp gasen i diffusor, och kör igenom den genom ytterfiltret.

      Allt utom kontroller..

      Eller blir det bara slöseri o dra på mer gas o mer cirkulation, tar dom ut varandra?

      Mindre cirkulation, mindre gas, mer cirkulation, mer gas?
      - Juwel Vision 260 -

      - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

      - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av -= Emilio =-
        Kan man inte på något sätt öka syresättningen av vatten (med cirkulation) utan att det då drar ner Co2 halten?
        lagom med ytcirkulation ger tillräckligt med syretillförsel utan att vädra ut en massa co2.

        Försvinner co2'n genom att man gör så även om co2'n är upplöst i vattnet?
        co2 förvsvinner alltid om det är högre halt i vattnet än i luften men kör man inte överdrivet mycket ytcirkulation och/eller luftpump är det inte så fasligt mycke.

        Tycker att mina fiskar blir så slöa när akariumet varit på några timmar o allt kommit igång, men vill inte dra ner på co2'n heller.. Fast det kanske är ett måste?
        vilken form av co2 gödning kör du och vad menar du med slöa fiskar ?
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Leonard
          • January 2006
          • 2352

          #5
          Om du kör med mist så kan du ha hur mkt ytcirkulation du vill, CO2:n försvinner inte lika mkt då eftersom att gasen inte är upplöst i vattnet.

          Jag har också det problemet även fast jag kör med mist så märker jag att växterna bubblar mindre när jag drar på pumpen på fullt ös. Har fiskar som kräver väl syresatt vatten och bra cirkulation. Men vad var det, om det kom bubblor på växterna, var vatten syrebegränsat då? Så växterna skulle kunna räcka för att syresätta vatten helt och hållet?
          18år. . . . . .<¨,)))--{
          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
          Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Om du har mycket växter så borde vattnet bli syremättat under den ljusa delen av dygnet av deras fotosyntes...
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Exakt som petnym säger.

              CO2 och syre tävlar inte om platsen i vattnet, men CO2 är enklare att lösa upp i vattnet än syre och kör du med CO2 så kommer växterna snabbt mätta vattnet med syre. Mer/bättre cirkulation i det läget kommer vädra ut både CO2 och syre.

              Växterna ger dig tackvare CO2 alltså mer syret än vad du kan få från cirkulation.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • -= Emilio =-
                • April 2006
                • 226

                #8
                Ursprungligen postat av Raven
                vilken form av co2 gödning kör du och vad menar du med slöa fiskar ?
                Hmm, hur menar du? Kör co2 med tub, som går genom ett ytterfilter och "sprayar" ut det över botten..

                Fiskarna blir väldigt inaktiva, spec scalarerna, står stilla, vid botten eller ytan, allmänt slöa o sega bara. Tex. i början på dan, när man ska mata, räcker det att sätta fram handen så kommer alla, men på eftermiddagen, så är det inte lika intressant, tar en stund innan alla kommer fram och vill käka. Märks kanske mest på dom eftersom dom är störst (och kanske har störst syrebehov?)


                Tycker att cirkulationen i akvariumet är väldigt dåligt överlag, är på 260l, kör med en fluval 304 (1000l/h), och en eheim på 410l/h, som sprutar längs botten..

                Men 304'an sitter vid ytan, men eftersom det är ganska kraftigt med växter där, så tycker jag att cirkulationen är väldigt dålig. Kanske ska köpa bara ett litet pumphuvud som man lägg kan gömma bakom växterna o ha på typ halva höjden? Har en eheim på 600l/h. Kanske ska använda den?

                Om nån vill kolla på länken som jag hade i första inlägget (eller i signaturen), så kanske nån kan avgöra o säga om jag har lite eller mkt växter .. Tycker själv att det är ganska mkt, men kanske inte tillräkligt?

                Då borde man men andra ord kunna öka co2, vartefter växterna växer och blir fler/större?

                Även min L027, blir väldigt seg och inaktiv, kan ibland ligga som död nästan, blir ljusare och man kan plocka upp den, och jag antar att det är för att det är för dålig cirkulation, och för mkt co2..?

                Tycker att jag nått gränsen kanska bra för co2'n (tror jag), efter som ett kvarts varv på nålventilen innebär att fiskarna blir ännu segare och börjar flämta o så..

                Vad säger ni? Tips?
                - Juwel Vision 260 -

                - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                Kommentar

                • -= Emilio =-
                  • April 2006
                  • 226

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Ser ut att vara en hel del grums också = Låga syrenivåer, triggar alger.

                  Trådalger fungerar ungefär som växter och diggar PMDD (och naturligtvis även fosfat), med skillnaden att dom inte behöver CO2 för att köra sitt lilla snabba maskineri.

                  Grums och dåligt med CO2 iförhållande till PMDD-tillgången tror jag är orsakerna.
                  Från ett annat inlägg från igår om alger jag fått på rutan redan en dag efter rengöring.. Kan det ha o göra med för dålig cirkulation/syresättning då eller?

                  Kanske är det lösningen på båda problemen?

                  Om man har för dåliga syrenivåer, kan man hjälpa den då antingen med o dra ner co2n eller måste man öka cirkulationen?
                  - Juwel Vision 260 -

                  - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                  - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Om man har för dåliga syrenivåer, kan man hjälpa den då antingen med o dra ner co2n eller måste man öka cirkulationen?
                    Nej nu fick du allt bakåfram 8)

                    För att öka syrenivåerna ökar du CO2-insprutningen så att växterna börjar tillverka mer syre. Växterna tar in CO2 och sprutar ut syre.

                    Cirkulationen kommer vädra ut både syre och CO2 så om du ökar ytcirkulationen så kommer mycket koldioxid vädras ut och det innebär att växterna inte kan producera mycket syre och samtidigt vädrar du ut syret.

                    Om firrarna flåsar pga CO2-insprutningen utan att växterna bubblar har du massiva syresänkor i akvariet och det syns med tanke på all skit som låg i algerna på framrutan.

                    Dags för en rejäl slamsugning och filterrengörning följt av ett stort vattenbyte så du får bort alla syresänkor. Sedan dundrar du på med PMDD och CO2 och ser hur växterna börjar spruta syre.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • -= Emilio =-
                      • April 2006
                      • 226

                      #11
                      Okey, då kör jag på det =)

                      Men pumpen (304'an) är relativt nystartad efter ett haveri, har haft den igång ca en månad nu. Ska jag ändå göra rent den ordentligt? Med kallvatten utan o göra för rent?

                      Kan det vara en bra idé o öka cirkulationen i vattnet då, utan o göra det på ytan, så att det blir vid ytan.. Tycker att vattnet nästan står stilla framme vid rutan o nere vid botten..

                      Men ska göra som du tipsade om, blir en redig rengöring så får vi se..

                      Något annat jag bör göra/tänka på?
                      - Juwel Vision 260 -

                      - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                      - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Men pumpen (304'an) är relativt nystartad efter ett haveri, har haft den igång ca en månad nu. Ska jag ändå göra rent den ordentligt? Med kallvatten utan o göra för rent?
                        Krama ur filtermassan i en hink med akvarievatten.

                        Kan det vara en bra idé o öka cirkulationen i vattnet då, utan o göra det på ytan, så att det blir vid ytan..
                        wtf!? Nu du med mig skämta aprillo? =D

                        Något annat jag bör göra/tänka på?
                        En lagom varsam cirkulation nere i akvariet så alla växterna svajar pyttelite betyder att CO2 och näring kommer åt bra överallt.

                        Däremot är häftig ytrörelse det effektivaste sättet att smiska ut syre och CO2 - och dessa båda vill du ha mer av.

                        Får du bort syresänkorna så kommer den ökade syrehalten göra att du kan dundra på med mer CO2 utan att fiskarna flåsar.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Leonard
                          • January 2006
                          • 2352

                          #13
                          Ursprungligen postat av petnym
                          Om du har mycket växter så borde vattnet bli syremättat under den ljusa delen av dygnet av deras fotosyntes...
                          Ok, men hur blir det under natten när ljuset är släckt om man inte har lite ytcirkulation?
                          Men under dagen så skulle jag kunna rikta vattenstålen neråt i karet så att ytan inte rör sig så mkt så får växterna slöta syresättningen för mina fiskar som behöver mkt syre i vattnet och pumpen sköter cirkulationen på vattnet som fiskarna och gillar.

                          Problemet blir under natten då, fast om man har pyttelite ytcirkulation så kanske fiskarna klarar sig på det då eftersom att dom inte är lika aktiva den tiden på dygnet? Vad tror ni?
                          18år. . . . . .<¨,)))--{
                          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                          Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Ok, men hur blir det under natten när ljuset är släckt om man inte har lite ytcirkulation?
                            Syreövermättnaden klingar av vääääldigt långsamt och du matar inte på CO2 på natten. CO2 försvinner ganska snabbt efter släckningsdags men det gör inte det lite mer "trögflytande" syret. På morgonen har jag aldrig sett fiskar stå och flåsa (om jag inte matat på som sjutton någon timme innan för att snabbt få upp CO2-halten tills att ljuset slås på).

                            Men under dagen så skulle jag kunna rikta vattenstålen neråt i karet så att ytan inte rör sig så mkt
                            Ja eller så gör du det enkelt för dig och har den alltid under ytan. Syns tydligt på t ex http://underwatergarden.blogspot.com...-en-vecka.html

                            och pumpen sköter cirkulationen på vattnet som fiskarna och gillar.
                            Framförallt gillar växterna cirkulationen nere i akvariet eftersom den blåser näring runt bladen så dom kan ta upp näringen. Har du stillastående vatten runt bladen så bildas det ett flera mm tjockt näringsfattigt vattenlager under bladen som begränsar näringsupptaget.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Martin B
                              • March 2006
                              • 112

                              #15
                              "Framförallt gillar växterna cirkulationen nere i akvariet eftersom den blåser näring runt bladen så dom kan ta upp näringen. Har du stillastående vatten runt bladen så bildas det ett flera mm tjockt näringsfattigt vattenlager under bladen som begränsar näringsupptaget."

                              Ursäkta om jag "snor" tråden för egna syften...

                              Har lite samma funderingar som Emilio. Har visserligen ännu inte satt igång CO2 (på g), men har ett ytterfilter på 1200 l med UVC till 310 l, förmodligen mao 6-700 l i realiteten. utblåset har jag utan strilrör i vattenytan, (29 grader i vattnet).
                              Skulle gärna vilja få ned ett strilrör vertikalt från bottnen, men är orolig att firrarna skall må dåligt pga för låga syrenivåer.
                              Om jag kör med denna setup, bör jag även köra ett mindre ytterfilter/powerhead i ytan för att få lite snurr däruppe??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...