Valisneria gulnar och blir trådig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubbeln
    • April 2006
    • 32

    Valisneria gulnar och blir trådig?

    Vad kan det bero på? Karet är ca 50 liter och innehåller kardinaltetra, pakistanbotia, slöjstjärt, kuhlu-ål och två malar. Jag tillsätter inga extra näringsämnen. Java ormbunke finns också som är grön men växer dåligt.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Det beror vanligtvis på ljusbrist, näringsbrist, eller en kombination av båda. Det kan också orsakas av yttre våld, dvs fiskar som äter på växten, men de första två låter mest sannolikt i ditt fall.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Bubbeln
      • April 2006
      • 32

      #3
      Vilken näring är det som troligtvis behöver tillsättas? Belysningen består av glödlampor, vilket jag vet inte är så bra, kan det orsaka ljusbrist?

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av Bubbeln
        Vilken näring är det som troligtvis behöver tillsättas?
        Växterna behöver spårämnen (mikronäring) och kväve, fosfat & Kalium. Fosfat brukar komma i tillräcklig mängd om man har mycket fisk och få växter... Övriga ämnen kan komma i begränsad mängd från kranvattnet, men behövs i regel tillsättas med tex TMG (Tropica Mastergrow) eller PMDD (Egenblandad näring)

        Ursprungligen postat av Bubbeln
        Belysningen består av glödlampor, vilket jag vet inte är så bra, kan det orsaka ljusbrist?
        Glödlampor brukar i regel inte ge tillräckligt med ljus till någon akvarieväxt. Möjligen kan man få de allra lättaste växterna att överleva, men de blir inte vackra...
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Bubbeln
          • April 2006
          • 32

          #5
          Tack för infon. Jag har läst om dessa tillsatser och det är nog tid att börja använda någon, vilken rekommenderas? I ljusrampen tänkte jag byta ut armaturen, men har svårt att hitta någon lysrörsarmatur som passar då karet totalt bara är 50 cm.

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av petnym
            Glödlampor brukar i regel inte ge tillräckligt med ljus till någon akvarieväxt. Möjligen kan man få de allra lättaste växterna att överleva, men de blir inte vackra...
            2x25w funkade fint för min del till javaormbunke och vallisneria och alla andra växter jag haft i så det går men är inte optimalt.

            javaormbunke, windelöw ormbunke, cabomba, lysimachia nummularis "aurea", Anubias, vattenpest, javamossa, taiwan mossa och vattenspikblad.

            Bubbeln, finns lysrörsramp för 15w's rör och dom rören är 45cm långa och rampen 50cm, pris 275 härborta.
            340kr på pwss.se
            Senast redigerad av Raven; 15 May 2006, 23:23.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Bubbeln
              • April 2006
              • 32

              #7
              Raven, de växter du räknar upp, är det växter som överlever med endast glödlampor?

              Tänkte pröva ett tag med lågenergilampor för växternas skull, men estetiskt föredrar jag ljuset från glödlampan. Lysrörsramp för endast 275 i Göteborg? Det priset har jag inte sett i Stockholm och inte ska Stockholm vara sämre än Götet? Tips mottages tacksamt!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Lågenergilampor ger samma (trista ljus som glödlampor så jag tror inte du kommer se någon större skillnad:
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Bubbeln
                  • April 2006
                  • 32

                  #9
                  Defdac, jag håller inte riktigt med dig angående ljuset. Lågenergilampor ger, i mitt tycke, alltid ett svagt och dunkelt ljus. Glödlampor däremot ger ett starkare sken och därav ett ljusare akvarium. Sen finns det förstås olika sorters glödlampor .

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Då har du inte jämfört två lampor med samma lumensoutput.

                    Jämför du en glödlampa med en ekonomilampa med precis samma lumens så upplevs dom precis lika starka 8)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Bucket
                      • February 2004
                      • 1020

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bubbeln
                      Vad kan det bero på? Karet är ca 50 liter och innehåller kardinaltetra, pakistanbotia, slöjstjärt, kuhlu-ål och två malar. Jag tillsätter inga extra näringsämnen. Java ormbunke finns också som är grön men växer dåligt.

                      Det är säkert närings och ljusbrist som proffsen här skriver.. men botior är några jävlar på att bita av växter. Min valisneria tar sig aldrig i akvariet med botior i men hos discusarna växer det som sjutton.
                      jävla massa akvarium!
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bubbeln
                        Raven, de växter du räknar upp, är det växter som överlever med endast glödlampor?
                        dom växter jag räknade upp växte och trivdes med glödlampor hos mej men har dels ett lågt akvarie så det blir lite förluster och dels har växterna alltid haft all annan näring dom behövt.
                        men glödlampor är inget jag direkt rekommenderar på grund av 2 saker.
                        dels hade jag svårt att få vettig temp i karet, i vintras mätte jag som mest upp 29grader och kör utan värmare dels drar det ström, MYCKET ström.
                        sisådär 600w per dag eller 18.3kw per månad.
                        kör 2x5w lågenergi nu och växer på rätt bra men skulle nog behöva gå upp till 2x7w för cabombans skull.

                        fördelen med lysrör är mindre värme drar mindre ström men framförallt du har en hel drös med olika lysrör att välja på beroende på vad du vill ha för ljus.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Det är säkert närings och ljusbrist som proffsen här skriver..
                          Blir växterna "trådiga" är det inte näringsbrist. Däremot skulle jag titta lite snett på eventuella malar. Botior brukar väl göra små runda bithål i bladen?
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Bubbeln
                            • April 2006
                            • 32

                            #14
                            Malarna i fråga är en Plecostomus (liten än så länge, ska få flytta till mitt 90 l tangyanika som jag hoppas bli klar med till helgen) och en Microglanis iheringi som bara ligger i sin grotta.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              och en Microglanis iheringi som bara ligger i sin grotta.
                              ..det är därför växterna alltid ser så oförklarligt risiga ut på morgonen när akvariet tänts
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...