trappa till CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    trappa till CO2

    Jag behöver en trappa för att lösa upp CO2. Hur ser de ut? Kan man tillverka en själv?

    Mist funkar inte med mäsk väl?
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    #2
    Varför inte?
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Okej. Ska jag bara koppla slangen till innerfiltret? Jag har ett sigma 3 plus filter. Det är som ett pumphuvud med ett rör under. Runt röret sitter 2 rullar med filtermaterial. Jag kan sätta på tre rullar. Längst ner på röret sitter ett litet plastlock. Där kan man säkert koppla slangen.

      Kommentar

      • morphriz
        • October 2005
        • 875

        #4
        Det går nog bra. Tror inte att det är så effektivt för att mista dock. Sigman är ganska lång är den inte det? Det blir nog stora bubblor som inte hamnar så långt ner i vattenpelaren eller har du nått kopplat efter?
        mvh Mattias

        P.S. Väldigt trevligt och praktisk design på de där filtren
        --
        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
        - Shakespeare.

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Ja gjorde ja det i alla fall så får vi se hur det funkar. Fick baksug så jag var tvungen att blåsa slangen fri från vatten. Så nu vet jag hur mäsken smakar. Inte lingondricka. Fast bättre än bensin.

          Bubblorna kommer inte att gå genom filtret utan bara genom röret och sedan impellern. Munstycket har jag 5 cm under vattnet och inget kopplat efter. Men bubblorna kommer ju att virlvla runt lite extra och sedan slås sönder av impellern. Det borde lösa mer gas än innan i alla fall.

          Jag är nöjd med filtret.
          Senast redigerad av Krax; 14 May 2006, 17:13.

          Kommentar

          • Leonard
            • January 2006
            • 2352

            #6
            Jag har haft trappreaktor och jag har inte alls vart nöjd med den. Jag förlorade en massa CO2 som bara bubblade över "kanten" som sitter högst upp på trappan. Jag hade den i ett 160l och det räckte verkligen inte. Kör med mist eller lös CO2:n i någon pump.
            Du kan ju testa att bygga egen reaktor själv. Jag har försökt göra några som likat trappan, fast som spiraler, anorlunda trappor, mm istället. Dom flesta har funkat ungefär lika bra som trappan man kan köpa i en akvarieaffär för 300spänn, och dom har inte funkat tillräckligt bra för mig.
            18år. . . . . .<¨,)))--{
            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
            Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

            Kommentar

            Arbetssätt...