Ännu en växt från en sjö??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • albjohn
    • March 2006
    • 1179

    #16
    Jag vet ej om dessa finns i Norrland, jag ska kolla det i sommar.
    Vad jag är säker på är en växt som liknar vattenpest, den finns det obegränsat av.

    Tack för tipsen jag ska prova med salt, det är ju inte hela världen om växten dör, dom är ju knappast utrotningshotade.
    Mvh Leif

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Japp, vattenstäkra. Vet inte om det är en så lyckad akvarieväxt.

      Hornsärv är annars hyfsat vanlig i Stockholmstrakten, jag har hittat den många gånger, liksom Vattenblink (Hottonia palustris) och olika Slingor (Myriophyllum). Ett genomsnittligt dike med vatten året runt brukar ha åtminstone nån särv/slinga art i sig.

      Själv har jag länge velat ha nån Potamogeton i akvariet, men aldrig lyckats hålla nån vid liv.

      Vad gäller ohyra på växterna: skölj av växten, låt den ligga i lugn och ro i nån timme i en bunke med vatten (då kryper en del av krypen av) och sen bara plantera. Det är knappast hela världen om några snäckägg kommer in i akvariet, och de som man absolut inte vill ha in (trollsländelarver t.ex.) syns bra om man inte har en stor klump växter.
      Senast redigerad av Azur; 14 May 2006, 09:51.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • albjohn
        • March 2006
        • 1179

        #18
        Tack för det, jag ska prova.
        En ohyra som jag är livrädd för är en sorts parasit som jag sett på fiskar i sjön, den ser ut som en liten geleblaffa med ögon, 2-3 mm stor, ganska söt egentligen men bevare mig för den, jag tror det är någon sorts fisklus.

        Men som du/ni skriver så kan man nog skölja och ev även i saltvatten sedan vänta och ev upprepa det några gånger, då borde det gå.
        Mvh Leif

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          albjohn: karplus, Argulus. Den kan man för all del få in, men den verkar inte föröka sig i akvarium (enligt min erfarenhet) dvs man kan fånga de fiskar som har fått en på sig och plocka bort lusen. Den simmar ibland omkring och letar nya fiskar, men sitter nog sällan eller aldrig på växter. Jag har då och då fått in den tillsammans med vattenloppor fångade i sjöar, men aldrig med växter.

          Snäckor, fjädermygglarver, vattengråsuggor och dag/nattslände-larver är däremot vanliga fripassagerare på växter, och helt harmlösa.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • -= Emilio =-
            • April 2006
            • 226

            #20
            Ursprungligen postat av Krax
            Den första är vattenstäkra kanske. Oenanthe aquatica. Men jag är inte säker. Luktar den konstigt?

            Den andra var lättare. Det är spikblad Hydrocotyle vulgaris. Den borde gå alldeles utmärkt i akvariet. Du kan ju tvätta av den först. Och ha den i "karantän" ett tag.
            Hmm. Nej den luktar inte något speciellt alls, som bara växt.. Kan det vara nån annan sort? Har inte provat än, ligger fortfarande i karantän , men ska prova o slänga i dom i en annan burk jag har.

            Den andra, Hydrocotyle vulgaris, har jag slängt i, men ska man ha den som flytväxt eller kan man plantera den i botten?

            - Juwel Vision 260 -

            - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

            - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #21
              Jag hade provat att plantera den. Den har ju rötter.

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #22
                Ursprungligen postat av -= Emilio =-
                Okey, var iväg nu ikväll o hämtade lite, tog ett par kort, kanske lättare o se vad det är då.. Mkt möjligt att det är hornsnäv kanske..

                Hittade den runt eskilstuna, södermanland, i vad ska man säga, en liten "kanal" som till slut går till mälaren (genom små sjöar), samma vatten ialf.

                Så här ser den ut:
                http://i77.photobucket.com/albums/j67/emillime/vxxt.jpg hornsnäv?


                Och så hittade jag yttligare en, en liten rackare som var ganska snygg tycker jag, men vet inte om det är en flytväxt eller inte (verkade som det när jag hittade den)

                Så här ser den ut:


                Någon som vet vad det är för växter, och om man ska undvika o stoppa dom i burken eller om det är bara o köra på.. Ligger i "karantän" i en hink så länge ialf, tills jag är säker

                Den första växten vet jag inget om, den andra heter dyblad, Hydrocharis morsus-ranae, det är inte spikblad. Plantorna på bilden är småplantor, när de blir större kommer bladen att ligga platt på ytan och påminna om näckrosblad, det kan ju låta spännande, men de kommer även att utveckla rötter, och underifrån kommer det mest se ut som skräp. Mycket ljus, stillastående vatten och mycket näring så växer de ganska bra, skickar typ utlöpare. Det är en flytväxt, ska inte planteras, de ska ligga så ljust som möjligt.

                Att ta in växter utifrån brukar vara riskfritt efter rengöring och karantän.

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #23
                  Ursprungligen postat av Erik...
                  den andra heter dyblad, Hydrocharis morsus-ranae, det är inte spikblad.
                  Va pinsamt. Du har rätt. Det är dyblad.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...