Pmdd och alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anjodar
    • January 2006
    • 80

    Pmdd och alger

    Jag har ett 54l akvarium. Där har jag 5 vuxna Endlers guppy, endlersyngel, en liten ancistrus och en sewellia lineolata. Jag har flera snabbväxande växter, hornsärv, cabomba, vattenormbunke, Hygrophila polysperma och ett par jag inte vet namnet på. Jag har sen 3 veckor tillbaka börjat att göda med Pmdd. Insåg för någon vecka sedan att eftersom jag inte kör med co2 så ska jag inte göra 50% vattenbyten 1gång per vecka. Har dessutom fått alger, vilket jag inte hade när jag gödde med Sera Florena.
    Algensorten är troligen en fuzz-alg. Ser ut som skäggstrån, ca 0,5-0,7 mm långa strån. Dom är svåra att få bort och dom finns bara på mina Hygrophila polysperma och jag har nypit av de drabbade bladen men nya blad blir snabbt drabbade.

    Jag tycker att jag sköter mitt akvarium efter algbekämpningsschemat, förrutom större vattenbyten fler gånger i veckan och mat 2-3ggr/dag pga ynglena. Innan pmdd-starten fanns inte "fuzzarna". Rätt irriterande eftersom jag tvekade att börja med pmdd eftersom det verkar vara många "pmdd-are" som har problem med alger. Och eftersom jag är nybörjare trodde jag inte att det var något för mig, och det stämde ju tydligen.
    Har någon nåt förslag vad jag ska göra, ska jag minska något av PMDD medlen?, sluta med det? eller helt enkelt ta bort de drabbade växterna. Någon siamesisk algätare vill jag helst inte köpa pga lillmalen och Sewellian... Finns det hjälp???

    Verkligheten är en föreställning,
    en tankeform
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Tråd/fuzz-alger på ett sånt ogräs som Hygrophila polysperma indikerar något seriöst fel.

    Det som triggar alger är inte PMDD utan ammoniumsvängningar och syresvängningar så det låter mer som du bör titta över din biologiska filtrering och sätta fokus på att få igång växterna ordentligt.

    PMDD triggar inte alger i sig, men har du ammoniuminstabilitet och syresvängningar samt ledsna växter kommer det naturligtvis inte göra saken bättre. Finns ingen konkurrens så kommer mer näring innebära mer alger.

    Bubblar växterna mycket när du byter vatten?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Anjodar
      • January 2006
      • 80

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Tråd/fuzz-alger på ett sånt ogräs som Hygrophila polysperma indikerar något seriöst fel.
      Visst ere...trodde åxå det var ogräs...och nu växer det ogräs på ogräset..

      Ursprungligen postat av defdac
      Det som triggar alger är inte PMDD utan ammoniumsvängningar och syresvängningar så det låter mer som du bör titta över din biologiska filtrering och sätta fokus på att få igång växterna ordentligt.
      Jag luftade vattnet i hinkar över natten vid senaste vattenbytet (50%). Vad jag förstår har jag alltså ammoniumsvängningar (låter inte bra). Får försöka att flytta ynglerna. Jag skall söka fakta om ammoniumsvängingar och om biologisk filtrering, vet inte riktigt vad det är. Jag har ett vanligt innerfilter.

      Ursprungligen postat av defdac
      PMDD triggar inte alger i sig, men har du ammoniuminstabilitet och syresvängningar samt ledsna växter kommer det naturligtvis inte göra saken bättre. Finns ingen konkurrens så kommer mer näring innebära mer alger.
      Växterna såg inte ledsna ut innan jag började med PMDD och jag trodde jag hade tillräckligt med snabbväxande växter för att konkurrera ut algerna.
      Har jag gjort fel som knipsat växterna och satt bredvid då?? Ett sätt att få fler. Är det viktigare att dom är uppvuxna till ytan?

      Ursprungligen postat av defdac
      Bubblar växterna mycket när du byter vatten?
      Inte ett pilliota, trodde man behövde co2-arrangemang för bubbel, och det har jag inte försökt mig på än. Skulle jag det svänger det väl om ph:n och varenda alg man kan hitta i alg-lexikonet flyttar in...
      Senast redigerad av Anjodar; 10 May 2006, 18:30.

      Verkligheten är en föreställning,
      en tankeform

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Växterna såg inte ledsna ut innan jag började med PMDD och jag trodde jag hade tillräckligt med snabbväxande växter för att konkurrera ut algerna.
        Oj. Det kommer ta minst 2-3 veckor innan du börjar se skillnad på växterna. Dom är så slöa stora lokomotiv som måste få ständigt tillflöde av kol (PMDD och.. kol) för att sakta få upp farten och sedan blir dom svåra att få stopp på.

        Alger är som sprinters. Dom får full fart med en gång vid första bästa förändring.

        Inte ett pilliota, trodde man behövde co2-arrangemang för bubbel,
        Då behöver du inte lufta ur vattnet. Hade vattnet innhållet CO2 hade du sett ett betydande bubbel vid vattenbytet.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Anjodar
          • January 2006
          • 80

          #5
          Oj. Det kommer ta minst 2-3 veckor innan du börjar se skillnad på växterna. Dom är så slöa stora lokomotiv som måste få ständigt tillflöde av kol (PMDD och.. kol) för att sakta få upp farten och sedan blir dom svåra att få stopp på.
          ...ok..kol, menar du co2??

          Då behöver du inte lufta ur vattnet. Hade vattnet innhållet CO2 hade du sett ett betydande bubbel vid vattenbytet.
          Jodå, det har bubblat, mest på rutorna. Lite från nån växt kanske..


          Jag ska flytta ynglen, läsa mer om biologiskt filter, plantera växter så fiskarna får kryssa i akvariet...
          Hur ska jag göra med vattenbyten och pmdd? Ska jag fortsätta med 50% vb och doseringen enl pmdd.s hemsida (for dummies of course..)
          Finns det mer förslag på vad jag kan göra???

          Upptäckte precis att jag fått små snäckor i de aktuella akvariet...Nu ere inge kul längre...
          Senast redigerad av Anjodar; 10 May 2006, 19:02.

          Verkligheten är en föreställning,
          en tankeform

          Kommentar

          Arbetssätt...