Räcker ljuset till Hemianthus callitrichoides?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 30liter
    • March 2006
    • 136

    Räcker ljuset till Hemianthus callitrichoides?

    Tycker den är SÅÅÅ snygg och vill ha den som marktäckare på åtminstone delar av akvariet. Håller på att skissa lite bara och dräglar fullständigt över alla vackra, men tyvärr också svåra växter.

    Har inte co2 just nu men akvariet är fortfarande under uppstart.
    Tänker använda mäsk, men har en magkänsla av att jag gör bäst i att vänta tills karet hunnit "stabilisera" sig. Är det rätt tänkt? Räcker i så fall en månad?

    har 3 x 30W (40 cm högt akvarium)
  • Kharn
    • May 2004
    • 256

    #2
    hej

    det framgår inte hur stort ditt kar är men om det stämmer med ditt användar namn så har du hur mycke ljus som helst (3 w per liter ).

    om du har så mycket ljus så kommer du ha ett helsike att hålla balansen i karet.
    och trycksatt co2 med perfekt upplösning kommer vara ett måste.
    sen så måste du köra med EI samt göda med PMDD som en galning för att inget skall fattas

    om du uppfyller dom punkterna så är HC inge problem alls.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

    Kommentar

    • 30liter
      • March 2006
      • 136

      #3
      Kanske borde byta användarnamn numera :-)

      Startade intresset med guldfiskskål, som blev 30-liter som blev 160 liter. Det är det sistnämnda som gäller för frågan.
      Häller i 8ml PMDD/vecka i dagsläget. Måste väl justeras sen när växterna kommit igång lite.

      Ursprungligen postat av Kharn
      hej

      det framgår inte hur stort ditt kar är men om det stämmer med ditt användar namn så har du hur mycke ljus som helst (3 w per liter ).

      om du har så mycket ljus så kommer du ha ett helsike att hålla balansen i karet.
      och trycksatt co2 med perfekt upplösning kommer vara ett måste.
      sen så måste du köra med EI samt göda med PMDD som en galning för att inget skall fattas

      om du uppfyller dom punkterna så är HC inge problem alls.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        CO2 och näringsämnen är ingen idé att vänta med, det är inte dom som triggar alger och växterna behöver dessa i riklig mängd hela tiden för att hoppa igång.

        Det är främst syredippar, ammoniuminstabilitet, CO2-instabilitet, ljusinstabilitet och värmeinstabilitet som får algerna att vakna.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • 30liter
          • March 2006
          • 136

          #5
          Tackar för svar. Det blir till att blanda mäsk ikväll då.

          En fråga till bara angående dosering av PMDD. Jag fick instruktionen att blanda de två vita påsarna i en flaska och den med mörkt innehåll i en annan. Sen har jag dumt nog slängt påsarna där dosering var märkt, och istället skrivit på flaskorna 10ml/vecka per 100 liter akvarievatten. Med mitt akvarium skulle det alltså bli 16 ml av vardera flaskan. Men jag läser ofta om andra som har betydligt mer och oftare än så.
          Tycker att endel av växternas nya skott ser en aning blekare ut än de gjorde innan jag flyttade dem till nya akvariet. Eftersom det är helt nystartat och inte har mycket fiskar i än - ska jag ge mer PMDD då för växterna skull?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Tycker att endel av växternas nya skott ser en aning blekare ut än de gjorde innan jag flyttade dem till nya akvariet. Eftersom det är helt nystartat och inte har mycket fiskar i än - ska jag ge mer PMDD då för växterna skull?
            Japp du kan nog öka på lite. T ex en extra 16 ml dosering mellan vattenbytena också.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            Arbetssätt...