Hjälp att pussla ihop CO2 grejorna?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fr BuBu
    • April 2004
    • 127

    Hjälp att pussla ihop CO2 grejorna?!

    Jaha nu känner jag mig som en äkta teknikidiot i ordets rätta bemärkelse. Jag har nu äntligen samlat på mig det jag tror mig behöva till mitt växtkar. Nu har jag äntligen fått akvariet på plats och i våg, förberett duktigt för el, köpt en massa prylar till CO2. Bra?! jo javisst om man då var lika duktig på att sätta ihop grejorna som att samla på sig dom .
    Kan någon vägleda mig hur fadriken jag skall sätta ihop grejorna vore jag väldans tacksam.

    Bilderna visar det jag skall använda + ett Eheim ytterfilter 2222 eller 2226 (har inte bestämt mig ännu vilken), det är dock ej den tuben men en annan 6kg men det lär ju inte spela någon roll.
    Bifogade filer
    Vill mycket men kan lite
  • sigges
    • April 2005
    • 291

    #2
    Co2 slangen skall in i regulatorn, sedan skall du ha en bit slang ca: 1 dm, sen skall mangnetventilen på den slangen som du senare fäster på regulatorn.
    Hoppas du köpt en backventil som kommer efter magv, sätt magv på en timer som sätter på en timma före ljuset och en timme efter ljuset.
    Slangen från backventilen skall sedan till en reaktor som jag tros mig se där.
    Sen de andra bitarna som det här med proben kan jag ej hjälpa dig med.

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      Kan det här hjälpa dig till en början att få till ditt system?:




      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • Fr BuBu
        • April 2004
        • 127

        #4
        Tackar, det var det där med slangarna jag blev lite brydd över. Jag hade sparat ned någon dina bilder blues boy men det var första där ingen slang fanns mellan reglatorn och magnetventil.
        Sigge, nog ska väl magnetventilen sättas till Ph-controllern och inte till en timer eller är jag helt borta med vinden? och jo så klart har jag även en backventil...huuu
        Men varför har man en bubbelräknare före reglatorn? går det inte ändå?
        Vill mycket men kan lite

        Kommentar

        • Kharn
          • May 2004
          • 256

          #5
          hej

          Sätt fast regulatorn på tuben.
          koppla på co2 slangen på nålventilen och vidare in i magnetventilen.
          från magnetventilen vidare in i backventilen och sedan ner i bubbelräknaren.
          från bubbelräknaren in i reaktorn ( sätt reaktorn i akvariet ) eller ytterfiltret.

          koppla magnetventilen till ph controllern samt ställ in controllern o koppla den till vägguttaget.

          bubbelräknaren är till för att ställa in mängden co2 som du trycker in i reaktorn.

          jag såg att det är dennerles co2 kit som du fixat,, problemet med den är att
          packningarna som sitter i regulatorn måste bytas var gg du fyller flaskan och dom får du beställa från tyskland.
          Reaktorn är inge bra alls ( tycker jag ) använd ytterfiltrena som reaktor istället
          imho. ( beror iofs på hur stort ditt kar är )
          att ställa in bubbeltakten så den håller sig brukar ta några dagar

          MVH Jimmy
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

          Kommentar

          • Fr BuBu
            • April 2004
            • 127

            #6
            Tack det var en lätt beskrivning så även jag fattar.
            Vad gäller packningarna så har jag om väl är fått några extra med eftersom säljaren var medeveten om det problemet. Reaktorn? nåja jag testar väl och ser hur det går. Karet är ett 190 L.
            Vill mycket men kan lite

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #7
              jag körde en sådan reaktor ett tag.. jag var nöjd..., se till att ha lagom med sprutt på den bara...
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • Fr BuBu
                • April 2004
                • 127

                #8
                Magic Fingers - Åh tack vad skönt att höra. Det är alltid trist att få dåligt omdöme om saker man handlar även om jag kom över grejorna till nästan tjuvpris .
                Lagom sprutt, är vaddå? mycket? lite?
                Har du också problem med packningarna?
                Vill mycket men kan lite

                Kommentar

                • Fr BuBu
                  • April 2004
                  • 127

                  #9
                  Jaha, efter 10 om och 15 men så har jag äntligen kommit igång då. Men så väcks ju nya frågor.

                  Jag provade med Dennerlereaktorn och nix den tyckte jag inte om, sedan med CO2 stege/trappa men jag tycker att den liksom läcker ut bubblorna lite för tidigt, innan de är upplösta helt. Nu står sista alternativet till att köra gasen i ytterfiltret men då kommer fråga 1.

                  Jag har ett Eheim ytterfilter 2222 och det är ju inget stort men jag tycker att jag har för mycket "hela havet stormar". Skall jag minska till ett mindre filter (karet är på 190 L) eller hur sjutton löser ni det problemet?

                  Fråga 2. Jag kör med Dennerles pH controller och har ställt den på 6.7 just nu men har bara 3 i kH, bubblar cirka knappt 1/sek men det går aldrig ned tillräckligt tycker jag. Kan jag köra ned längre för fiskarnas skull? jag har inga fiskar i just nu men tänkte ha lite neon eller kardinaltetra när jag kommit i balans.

                  Fråga 3. CO2 slangen är ganska lång just nu, cirka 1½ meter då jag inte ännu har bestämt hur jag ska lösa upp gasen så jag tänkte vänta med att kapa den men kan det ha någon påverkan på kvaliteten? eller nej...

                  Fråga 4. Dennerle manometer med nålventil...irriterande trögt innan den släpper igenom gasen efter att magnetventilen har slagit på, det tar alltså lång tid innan gasen kommer till CO2 trappan, är detta normalt? kan jag göra något annat för att det skall gå undan?
                  Vill mycket men kan lite

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #10
                    1. Skaplig fjutt på cirkulationen tycker jag om. När man kör med CO2 är det dock förödande att ha hela havet stormat på ytan. Jag vet inte hur du släpper ut vattnet i burken men försök att göra det ganska djupt ner så det CO2 berikade vattnet cirkulerar runt bra. Lite småkrusning på ytan är ok och bra för att hålla proteinhinnor borta.

                    2. Ja, jag skulle sikta på ~6.4 med kH 3.

                    3. Tror inte det påverkar nämvärt.

                    4. Det låter som du kör med lite för lågt sekundärtryck. Jag behöver omkring 0.8-1 bar för att den ska orka igång ordentligt.
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • Fr BuBu
                      • April 2004
                      • 127

                      #11
                      1. Skaplig fjutt? möjligen om jag sätter ett strilrör då och ev. riktar det lite nedåt borde ju funka kanske?

                      2. 6.4 låter väl enligt tabellen riktigt men hur mår firrarna då?

                      3. OK, det är ju bara tempurärt till jag vet hur jag ska köra iväg CO2:n

                      4. Sekundärtryck? jag ökade nu "utflåset" från flaskan, ventilen vart bara halvöppen, men det måste väl då vara primärtryck vad jag förstår. Ahaaaaa, jaja jag såg nu att jag har 0.9 bar i vad jag tror skall vara sekundärtrycket så jag testar med att öka lite. Tyvärr tar det tid det här då jag fortfarande ligger så högt som 6.7 i pH. Kan det vara lagom med cirka 1 bubbla /sek eller jag kan höja lite eftersom det har tagit hela dagen för att sänka från 7.1 till nu 6.7 och det är ju inget jättekar.
                      Vill mycket men kan lite

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        #12
                        1. Skaplig fjutt? möjligen om jag sätter ett strilrör då och ev. riktar det lite nedåt borde ju funka kanske?
                        Ett strilrör lite diagonalt med bara det sista hålet (eller första?) över vattenytan kör jag med. Det fungerar alldeles lysande. Man får bra cirkulation i vattenmassan och en liten stråle som bryter vattenytan. Jag rekommenderar denna metod.

                        6.4 låter väl enligt tabellen riktigt men hur mår firrarna då?
                        Har du inga sjukdomar eller annat elände i karet kommer dom förmodligen må alldeles prima. Vid 6,4 har du 35 ppm CO2 vilket många växtakvarister har kört med många år.

                        Tyvärr tar det tid det här då jag fortfarande ligger så högt som 6.7 i pH. Kan det vara lagom med cirka 1 bubbla /sek eller jag kan höja lite eftersom det har tagit hela dagen för att sänka från 7.1 till nu 6.7 och det är ju inget jättekar.
                        Det låter väldigt försiktigt och dessvärre kan det trigga alger om man bara "frestar" med lite CO2. Att dra ner pH till rätt värde från exempelvis ett vattenbyte brukar bara ta några timmar. Ett kar på 190 l och styrd med pH-kontroller som du har kan du dra på en hel del till. Jag skulle prova med storleksordningen 5 bubblor/sek eller mer (när du fått ordning på cirkulationen). Ett riktmärke du kan köra med är att kontrollern ska slå ifrån/till ventilen ganska många gånger innan ljuset slås på. Under den ljusa perioden, och om du har en hel del välgödda växter kommer den bara slå ifrån/till några enstaka gånger.
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • Fr BuBu
                          • April 2004
                          • 127

                          #13
                          Jag tackar allra hjärtligast för de kloka svaren, måste bara skaffa en bubbelräknare innan filtret så att jag har lite koll på läget sedan så jäklar ska här köras CO2
                          Vill mycket men kan lite

                          Kommentar

                          Arbetssätt...