växtproblem.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    växtproblem.

    Hejsan!

    tänkte bara höra med er andra. jag har lite problem med vårat akvarium, 180l, göder med pmdd, ingen co2, 2*36w lysrör (relativt nya). MEN jag vår ingenting att växa just nu, inte ens alger. våran timer fungerade inte - mänskligt fel - under 4 dagar när vi var i fjällen och det enda som hänt på den tiden var att det fanns små små samlingar av alger på ena rutan, ljuset var alltså på konstant. får inte ens vallisinerian att växa längre.

    någon som har några tips? rören än på 10timmar / dag. göder med rekommenderat pmdd. vb 50% / vecka.

    borde jag kanske byta mindre vatten eller mer sällan för att växterna inte skall ta upp ämnen från det nya vattnet och därför inte klarar av dagarna mellan vb?

    är i desperat behov nu =)

    // SeanChai
    Min Zon

  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    kan du ha koppar i vattnet ?
    kan få växter och alger att "stanna upp"
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • SeanChai
      • May 2005
      • 498

      #3
      finns det normalt lite koppar i vattnet så man kan ringa och höra med vattenverket eller dyligt för att få svar eller måste man kolla upp det med något mätinstrument? koppar är väl det som kan släppa om man spolar varmt vatten ur kranen, det gör jag aldrig när det är vb.

      vallisinerian var som ogräs första 9 månaderna men som sagt, nu är det inte ens så dom sprider sig.

      // SeanChai
      Min Zon

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Koppar är ett näringsämne för växter. Man får dundra på med runt 100-1000 ggr högre koncentrationer än vad den värsta gödningspulsen ger för att man ska börja se toxiska effekter skulle jag tippa.

        Hur ser växterna ut? Dom kan ge ganska bra ledtrådar beroende på var dom blir missfärgade (gamla eller nya blad), växtsätt, storleken och utseendet på nya blad osv.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • SeanChai
          • May 2005
          • 498

          #5
          hur dom ser ut...hrm.
          det blir inga nya blad eftersom dom inte växer överhuvudtaget. dom bladen som finns (flyttar över växterna från vårat mindre akvarium) går av vid toppen bit efter bit och på så sätt blir kortare. bladen är även lite skrynkliga vid toppen men ser ut att vara "original-"färg.

          enda skillnaden på våra två akvarium är att det mindre är mindre ljus samt pmdd - tanken var inte att det skulle växa så mycket där - mindre ljus i förhållande till volym alltså.

          när jag flyttar dom har jag testat både att klippa rötterna samt att låta dom vara kvar, har inte spelat någon roll hittills.

          // SeanChai
          Min Zon

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Är det enbart Vallisnerian du beskriver bristsymptomen på eller har du andra växter också? Kolla nya skott och gamla blad och se om du kan se någon färgskiftning.

            Total stuntning utan bristsymptom och utan tillväxt har jag bara sett i algmedels-akvarier. Typ Algenkiller och Algizit. Då tvärstannar allt men ser hyffsat grönt ut.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • SeanChai
              • May 2005
              • 498

              #7
              alla våra växter dog plötsligt när vi klippte dom (kanske för att vi klippte för mycket eller för att vi vid samma tidpunkt sög upp allt avfall på botten) så just nu har vi bara vallisineria.

              använder inga algmedel av några slag.

              har just bytt till lite kraftigare ljus och tänkte se om vi iaf kan få lite alger att växa. har för mig att några av rötterna blir bruna men att det även växer fram vita - friska? - rötter ur vallisinerian (fick nyligen sätta ner en vallisineria igen efter våran segelfensplecos framfart - såg inte ut som om dom gamla rötterna växte något).

              // SeanChai
              Min Zon

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Känns som något tillfälligt acklimatiseringsproblem pga någon stor omställning (typ ljuset och bottnen). Dvs dom står och laddar lite innan dom tar fart igen.

                Sålänge du inte ser någora bristsymptom skulle jag inte vara orolig.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • SeanChai
                  • May 2005
                  • 498

                  #9
                  kanon. tackar så mycket.
                  med lite tur - om inte bilkostnaderna drar iväg för mycket - så blir det snart ett större akvarium, då blir det omplantering och inköp av annat så hoppas bara att det tar lite fart innan. får försöka se till att allt nödvändigt är med i beräkningarna när / om det nya akvariumet kommer.

                  // SeanChai
                  Min Zon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...