Växtkar på 54 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amazonaz
    • June 2005
    • 47

    Växtkar på 54 L

    Jag har ett 54 liters akvarium, den ser trist ut nu. Ge mig råd och tips på hur jag ska göra om den till ett fint växtkar. Jag vet inte hur jag ska göra förutom att göda med pmdd. Jag har ett billigt ny narva lysrör, kallvitt. Ljuset är ingen höjdare precis men min hygrophila trivs. Jag har fult grovkornigt sjösten. Ska jag byta till sand så kanske växterna trivs bättre? Sen har jag ett problem med fult rost-bruna alger, förmodligen kiselalger. Varje gång jag tar bort de kommer de tillbaka. Hur ska jag få bort de permanent??? HAr nån av ett växtkar på 54 liter? Vad gör ni för att växterna ska trivas?

    Tackar för svar!
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    aquarelle/aquastar är 2 bra växtrör.
    växter bryr sej inte om det är sand eller grus speciellt inte om du kör med pmdd.
    cirkulation är viktigt så växterna hela tiden får fräsht vatten med näring.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Matsvin
      • April 2006
      • 254

      #3
      Växtakvarium

      Hej!

      Jag startade ett växtakvarium på 56L (hemmabyggt av en kompis). Jag körde low tech dvs vanlig blomjord under akvariegruset, och finare sand precis ovanpå jorden för att den skall hålla sig där nere, men vanligt grus ovanpå. Sedan skaffade jag en attans massa växter och tryckte ned, några var i dåligt skick tom (fick dem av en kompis för de skulle kastas). Nu har jag dessutom en bunte flytväxter (älskar flytväxter) så jag hällde lite PMDD för flytväxternas skull. Detta lilla akvarium är planterat överallt och nu har jag en riktig akvarieväxtodling, måste gallra varje vecka :-) Ingen teknik utöver lysramp. (Gammalt uttjänt GRO-LUX rör som skall bytas till vanligt kallvitt när det gett upp, inte förr.)

      Akvariet bredvid är på 54 L och är en finfin odling av javamossa och flytväxter, med endast tillskott av PMDD samt en bunte Endler, skall göra om det till jordakvarium senare.

      Fiskarna i 56 L är alla Endler yngel som inte fick plats längre i 54 L längre :-)

      Jag hoppas detta ger dig lite inspiration :-)

      /Matsvin.
      Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

      Kommentar

      Arbetssätt...