Algätare, gör dom någon nytta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jolon
    • December 2002
    • 1075

    #16
    Ursprungligen postat av Lenmar
    Jag älskar mina pansarmalar av rent estetiska skäl samt för att deras blotta existens tilltalar mig men de fyller även en funktion som sandstädare eftersom de plogar igenom blästersanden i sina raider. Jag är övertgad om att sanden håller sig fräsch och inte packar sig på grund av dem!! Å de äter definitivt maten som blir över så ur det perspektivet är de städare!! Däremot inte algätare som tråden handlade om. Sorry, spårade ut lite nu...
    Men du är inne på det jag menar, man skaffar en fisk för att man gillar fisken ifråga beteende\färg\utseende etc inte för att fisken ska utföra ett jobb man själv är för lat att göra! (jo javisst om nån orkar leta så finns det åtskilliga trådar där jag jagar fisk som ska göra precis det men jag är lite mer utbildad nu) och bara för att inte få några missförstånd här så mina inlägg här är inte kritik mot nixon utan mera reflektioner på vilka premisser ganska många personer köper fisk.
    My internet should be readonly.

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #17
      Ursprungligen postat av Lenmar
      Sorry, spårade ut lite nu...
      Ja, jag gjorde ju det...
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #18
        Är algätare en effektiv lösning på algproblem?
        Nej.
        Min åsikt är att algätare kan göra små insatser då man behöver den sista lilla knufen/putsen
        Nej, men de håller möjligtvis tidig tillväxt med låg tillväxttakt i schack för en del alger.
        Röstade Nej.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Jag har hört om ganska många som släppt ner ett stort gäng räkor i en algdrabbad burk och som blivit fin ganska snabbt därpå.

          Jag har aldrig haft så mycket algproblem som jag har nu när alla mina snäckor är döda och jag varken har malar eller siamesiska algätare/räkor.

          Så jag är övertygad om att kritter hjälper på det ena eller det andra sättet. Hjälper dom inte direkt typ räkor/siameser med att käka alger som hjälper dom indirekt typ snäckor/corys att skapa mulm och därmed stabilitet.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Mightyice
            • October 2005
            • 120

            #20
            Har en styck amano i mitt 1125 liter kan lova att han inte håller rent :-) men visst gör algätarna ett jobb men så fort dom kommit förbi sin provanställning och fått fast jobb så tappar dom i effektivitet

            Kommentar

            • desiredillusion
              • February 2006
              • 512

              #21
              Som nevnt flere ganger i tråden allerede kommer det vel mye an på hva/hvem man har som algespiser, og hvordan situasjonen er oppi tanken generelt. Pluss at alle individer er forskjellige, det spiller også inn....
              I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

              Kommentar

              • cactus
                • July 2005
                • 278

                #22
                Jag tycker då inte mina algätare gör särskilt stor nytta, även om de ständigt äter överallt.

                Svar: Nej.
                Akvarium:

                310 liter
                3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                PMDD
                CO2 med kontroller
                Ytterfilter 1050l/h

                Kommentar

                • faebo_tarzan
                  • December 2004
                  • 119

                  #23
                  Jag tror det är bättre att ha en balans i karet så man slipper alger överhuvudtaget. Man kan ju skaffa snabbväxande växter annars om det är ett problem. Men angätare kan vara kul att ha utan att behöva dom för just algbiten.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...