Ditcha mäsken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glajdarn
    • November 2004
    • 270

    Ditcha mäsken?

    Hej!

    Nu är det som så att jag har skaffat mig en algodlig hemma i burken... Och det är jag heligt trött på!

    Som det är nu har jag 250 l, 72 W, PMDD och mäsk-CO2 (inte för att själva CO2 skiljer sig från den på tub, men ändå...)
    Och en jävla massa tofsalger (tror jag det är) och en del vattenhår. Möjligen också lite cyano, men är inte alls säker... Smått och sitter på vattenspikbladen gör det, i alla fall.

    Sedan jag började med PMDD för ca 2 veckor sedan tycker jag mig ha sett viss förändring i form av ngt frodigare vattenspikblad och kankse även lite grönare dvärgskruvvalisneria - men också en ökning av vattenhåren och kanske tofsalgerna. Detta medan cyano har minskat...

    Det jag undrar nu är: skall jag skita totalt i mäsken?? Jag vet att många här inne nu spontant ropar "JA!", men saken är den att jag inte har råd att köpa mig en "riktig" CO2-anläggning. Så i nuläget är alltså alternativet ingen CO2 alls.
    Min tanke är då att jag skall slippa ojämn CO2-tillförsel vilket sägs gynna ffa tofsalgerna...

    Vad tror ni?
    "This is a lighthouse. Your call."
  • ivanelvis
    • February 2004
    • 408

    #2
    Hej.. du kan inte ge upp efter två veckor, det tar tid att få rätt på allt. jag tycker inte att du ska sluta med mäsk, försök att håll koll på mäsken o byt i god tid så den blir så jämn som möjligt.
    vad menar du med vattenhår?? trådalger eller ?
    körde du med bara co2 utan PMDD innan?
    hemsida
    http://hem.bredband.net/b734176/

    Kommentar

    • Glajdarn
      • November 2004
      • 270

      #3
      Japp, endast CO2...
      Den regim jag nu har är två seriekopplade 5-litersdunkar, där jag byter den ena vid varje vattenbyte (1 ggr/vecka med fulldos PMDD). Mäskreceptet jag använder är ett jag hittade här på zoopet, och det använde jag även tidigare. Det jäser relativt jämnt och ganska långsamt. har fått det att bubbla 2-3 veckor tidigare...
      "This is a lighthouse. Your call."

      Kommentar

      • Glajdarn
        • November 2004
        • 270

        #4
        Efter att ha kollat på Ravens länkar till olika algsidor är jag inte alls säker på vad det är för alger jag har...
        Det som jag trodde var toffsalger kan vara staghorn, och det som är på vattenspikbladen är nog absolut inte cyano - men vad det är istället vet jag inte. Dock kan jag ha lite cyano på sandbotten...
        "This is a lighthouse. Your call."

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Glajdarn, vill du ha mer bilder och jämföra med kan nog google bildsök stå till tjänst.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Glajdarn
            • November 2004
            • 270

            #6
            tack för tipset, Raven!
            "This is a lighthouse. Your call."

            Kommentar

            Arbetssätt...